[S2] Korte review na 1800 km

vanguard oxford

Nieuw lid
Even een korte update, na 1817km rijden.

1. Superb rijdt ongeveer 950 km op 1 tank, dat ondanks veel files en slecht weer de afgelopen tijd.
2. 2 kinderzitjes en een maxicosi passen NIET op de achterbank. zijkanten van de achterbank nemen
veel ruimte in beslag.
3. Iphone werkt perfect met bluetooth. Ook via de VAG kabel in de middenconsole ( 35 euro, Ames)
zijn de mediabestanden prima te bedienen.
4. Vrij stille auto qua rijwind, geen kraakjes of rammeltjes. Koude moter is wel lawaaiig, bromt.
5. De Superb is stug geveerd, niet oncomfortabel, maar je voelt wel iedere oneffenheid in de weg.
6. Kineren zitten prima op de grote (diepe) achterbank en hebben erg veel ruimte !
7. Dashboard is goed afleesbaar, de 120 km zit op 12 uur, en niet b.v. 130, zoals bij de S-Max.
8. Navigatiesysteem is basic, maar heeft mooi vloeiend beeld. POI's niet zelf te kiezen, kleuren
evenmin. NL stem is goed genoeg. Voert correcties en zoekopdrachten snel uit ( In NL)
9. Achterklep sluit automatisch, werkt prima en is leuk om te doen !
10. Buitenspiegels klappen pas in nadat je de "sluiten" optie lang ingedrukt houdt op je sleutel.
11. Optie om voor- en achterlichten 30 seconden te laten branden na deuren sluiten is echt handig.
12. 4 spaaks stuurwiel ligt goed in de hand, functies op het stuur makkelijk te bedienen.
13. Cruise Control : prima, niets op aan te merken.
14. Climate control: 18 is vaak te koud, 19 graden weer te warm. Ik mis er iets tussenin.
15. Voorruit ontwasemen duurt veel te lang, te weinig luchtflow ( na ijskrabben). Voorruitverwarming
in de voorruit ( zoas bij Ford) zou een welkome optie zijn.
16. Xenonverlichting draait mee in de bocht, dat vind ik geweldig. Veeel licht, goed zicht.
17. Standaard geluidssysteem is net onder de maat qua geluid. Prima Tuner, genoeg presetopties.
18. automatische ruitenwisser functie doet het in 80% van de tijd keurig, precies op tijd.
19. Draaicirkel is aan de grote kant
20. Persoonlijk vind ik de 105 PK minimaal, maar ik verbaas me erover hoe goed ik mee kom in
het verkeer. Enige tekortkoming is wanneer je bij een snelheid van 80km uur achter een
vrachtwagen zit en wilt inhalen, dan is het goed uitkijken of je er tussen kan zonder iemand
te hinderen. Dan wel eerst terugschakelen !
21. Zitpositie is goed in te stellen, 4 spaaks stuurwiel ligt goed in de hand. Uitstekend zicht in de
grote zelfdimmende buitenspiegels. Verstelbare armsteun hindert het aantrekken van de
handrem, maar geeft veel steun tijdens het rijden. Zit zelfs verlichting in ! Jammer dat de
Iphone/Ipod eenmaal aangesloten "los" in de armsteun ligt. Zou in een speciaal vakje moeten
kunnen liggen.
22. Veel ruimte in de kofferbak bij de combi ! Ook aan de zijkanten extra ruimte en op de plaats
waar normaal een reservewiel zou liggen. Volgens de dealer is dat niet gedaan vanwege de
20% bijtelling, om het gewicht laag te houden.
23. al met al voelt de auto gewoon erg degelijk aan, b.v. bij het dichtslaan van de portieren.
Hier kan ik wel 3 jaar mee rijden !
 

RefleCs

Forumguru
heb je puntje 2 gewoon getest of het kan of zou het eigenlijk wel moeten passen omdat je die 3 nodig hebt? Voor zo'n grote auto vind ik het een behoorlijk minpunt dat je die 3 niet naast elkaar krijgt.
 

Miez1

Forumguru
Prima review! En op vrijwel alle punten ben ik het roerend eens.:xyxthumbs:

Alles gute !

Miez
 

Bakkertje

Forumguru
Wat puntje 2 betreft, dat is precies waarom ik een twindoor heb en geen Combi. Bij de Sedan / hatchback zijn de achterdeuren langer waardoor je op schouderbreedte meer ruimte hebt voor de kinderstoelen. (wij hebben er ook 3 ..) Ik ben daarvoor met de 3 kinderstoelen onder de arm door de VW/Skoda showroom gegaan om het vooraf te passen..
In een Passat Sedan en in de Jetta heb je nog meer ruimte in de breedte, maar die vielen voor mij op andere punten af..
 
Nuttige review, zal dit binnenkort zelf eens kunnen testen.

Dus onder de drie kinderen is een combi ok heb ik geluk dat er hier "maar" twee rondlopen;)
 

andrehj

Forumguru
Even een korte update, na 1817km rijden.
1. Superb rijdt ongeveer 950 km op 1 tank, dat ondanks veel files en slecht weer de afgelopen tijd.
Dat haal ik niet. Mijn TSI heeft na 750 km al weer dorst (maar ja, dat is dan ook een benzine)
2. 2 kinderzitjes en een maxicosi passen NIET op de achterbank. zijkanten van de achterbank nemen
veel ruimte in beslag.
Gelukkig maar twee (lange en smalle) kinderen hier. Daarom ook gekozen voor een lange, smalle auto.
4. Vrij stille auto qua rijwind, geen kraakjes of rammeltjes. Koude moter is wel lawaaiig, bromt.
Dat is dan weer hét voordeel van de 1.8 TSI, die hoor je alleen bij zeer snel optrekken, gewoon meeglijdend met de flow komt ie niet eens boven de radio uit.
5. De Superb is stug geveerd, niet oncomfortabel, maar je voelt wel iedere oneffenheid in de weg.
Geen last van, maar ik rij dan ook op 16" en een standaard (niet verlaagd) onderstel.
13. Cruise Control : prima, niets op aan te merken.
Toch wel, ik mis de weergave van de ingestelde snelheid op de Maxidot. Zelfs een Twingo heeft zoiets basics al. Bij eerdere Superbs was dat er met een VCDS-instelling nog in te freubelen, maar helaas werkt dat bij mij niet.
14. Climate control: 18 is vaak te koud, 19 graden weer te warm. Ik mis er iets tussenin.
Soms heb ik dat ook, maar dat los ik dan op door de temperatuur van de bijrijder een graad hoger te zetten.
15. Voorruit ontwasemen duurt veel te lang, te weinig luchtflow ( na ijskrabben). Voorruitverwarming
in de voorruit ( zoas bij Ford) zou een welkome optie zijn.
Als je je Superb zelf importeert, kun je deze ook gewoon met voorruitverwarming bestellen. En dat bevalt goed! Heeft helaas wel een klein nadeel: in het donker zie je de (foute) verlichting van tegenliggers wat schitteren in de fijne draadjes.
17. Standaard geluidssysteem is net onder de maat qua geluid. Prima Tuner, genoeg presetopties.
Nog een voordeel van zelf importeren: Kun je gewoon op elke uitvoering een Sound System bestellen. En dan heb je ineens een buitengewoon goed klinkend audiosysteem!
20. Persoonlijk vind ik de 105 PK minimaal, maar ik verbaas me erover hoe goed ik mee kom in
het verkeer. Enige tekortkoming is wanneer je bij een snelheid van 80km uur achter een
vrachtwagen zit en wilt inhalen, dan is het goed uitkijken of je er tussen kan zonder iemand
te hinderen. Dan wel eerst terugschakelen !
Komend vanuit een 12 jaar oud 98 pk dieseltje met slechts 200 Nm koppel is de overgang naar een 1.8 TSI DSG enorm, altijd ruim voldoende vermogen voorhanden. In de praktijk win je eigenlijk elke (tussen)accelleratie. Als ik nu een snelle inhaalactie op een provinciale weg doe moet ik me ineens zorgen gaan maken over mijn rijbewijs (je zit dan zo over de 130).
22. Veel ruimte in de kofferbak bij de combi ! Ook aan de zijkanten extra ruimte en op de plaats
waar normaal een reservewiel zou liggen. Volgens de dealer is dat niet gedaan vanwege de
20% bijtelling, om het gewicht laag te houden.
Dat reservewiel is gewoon ordinair wegbezuinigd. Gelukkig kun je dit probleem eenvoudig oplossen door het aanschaffen van een reservewielkit (€49.50) en deze samen met een ongebruikte winterband achterin te leggen.
23. al met al voelt de auto gewoon erg degelijk aan, b.v. bij het dichtslaan van de portieren.
Hier kan ik wel 3 jaar mee rijden !
Als particuliere koper moet ik wat verder vooruitkijken. Deze auto gaan we minimaal 10 jaar berijden. Dat is met de vorige ook al gelukt, en deze is met veel meer zorg uitgezocht.
 

Canon-Eye

Forumguru
13. Cruise Control : prima, niets op aan te merken.
Het werkt wel goed, maar... er zit zo weinig ontwikkeling in.
Ik begrijp nog steeds niet waarom de huidige cruisecontrols nog altijd geen twee of drie zelf in te stellen voorkeuze-knopjes hebben. Ik moet nog altijd op de snelheidsmeter of de satnav blijven loeren tot ik op de gewenste snelheid zit om 'm "aan" te zetten. Dat was bij mijn eerste VDO-Tempostat in 1988 ook al zo; sindsdien niks verbeterd.
Elke basic radio kan reeksen voorkeuzestations aan - zó moeilijk is dat toch niet?
 

vanguard oxford

Nieuw lid
Ik ga nog wel eens kijken naar een niet al te dure upgrade van de radio/cd/Mp3 speler. Ligt dat vooral aan a fabriek ingebouwde goedkope speakers ? Of is er meer nodig voor
een beetje meer geluid ? Iemand nog tips/ ervaring met verbeteren van het "standaard" geluid ? Het hoeft geen rijdende geluidsstudio te worden.
 

Bakkertje

Forumguru
Om je geluid te verbeteren zou je eigenlijk de plek van de speakers aan moeten passen. De lage+middentonen zitten naast de stoel, die hadden ze beter verder naar voren kunnen plaatsen (net als bij VW). Maar goed dat ga je dus niet zomaar oplossen. Auto's met soundsysteem hebben een extra middentoner op een betere plek en dat zal ongetwijfeld beter klinken. Maar ook dat is achteraf niet echt een optie (je zou dan compleet nieuwe deurpanelen nodig hebben).

In mijn Octavia is na de diefstal van de columbus een JVC geplaatst, daarmee werd het voor mij een stuk beter. Het geluid was beter in te regelen door de 7 bands equalizer en dat toestel had een betere versterker aan boord dan de standaard SKoda toestellen. Als met al bracht dat het geluid (met de originele luidsprekers) voor mij op een acceptabel niveau. Sinds augustus rijd ik in een nieuwe Superb met Amundsen+ en weet ik weer waarom ik zo blij was met de vervanger voor de Columbus.. Ik krijg het geluid gewoon niet naar wens ingesteld. Ja het is beter dan dat ik zelf kan zingen, maar echt blij wordt ik er niet van.

Het nadeel van een achteraf gemonteerd systeem is dat je de integratie met je Maxidot zult moeten missen (en signalen van de parkeersensoren en climate control instellingen). ER zijn overigens toestellen waarmee dat laatste ook kan, Zenec en Pioneer uit m'n hoofd. (en dan zou ik voor de Pioner gaan..)

Dus op een simpele manier is er weinig te verbeteren. Zelfs het vervangen van de speakers is al relatief lastig doordat je hele deurpaneel eraf moet. Als je daarmee aan de slag gaat zou ik zeker aan de slag gaan met loodbitumen om de boel te ontdreunen en te verstevigen (de luidsprekers zijn gemonteerd op een stel kunststof ringen..)

Een ander toestel zal zeker helpen door de verbetering van de toonregeling en door de betere eindversterkers werd het geluid wat strakker, met name het laag wordt minder rommelig. Hoe dan ook zal het best het nodige kosten en zul je functionaliteit inleveren.
 
Bovenaan Onderaan