Hetzer
Forumguru

Ogier wint klasse in Zweden, Winst op ijs en sneeuw: het Volkswagen fabrieksteam heeft succesvol de test volbracht in de Rally Sweden, de tweede ronde van het FIA World Rally Championship, en heeft waardevolle ervaringen opgedaan voor de toekomstige rally's met de Polo R WRC. Sébastien Ogier en zijn navigator Julien Ingrassia grepen de klassewinst in hun Skoda Fabia S2000 Evo-3 , hun teamgenoten Andreas Mikkelsen en Ola Floene pakten de derde plaats. Meer dan 200.000 toeschouwers keken toe hoe zij met enige regelmaat de sterkere WRC's achter zich lieten op hun weg naar de elfde en veertiende positie in het algemeen klassement.
"De Rally Sweden is een van de hoogtepunten van het World Rally Championship seizoen sinds het het enige evenement is waar spijkerbanden in het hele evenement gebruikt worden. Het karakter is uniek en het is belangrijk voor ons team om ervaring op te doen die gebruikt kan worden volgend jaar met de Polo R WRC," legde Volkswagen Motorsport directeur Kris Nissen uit. "Sébastien Ogier en Andreas Mikkelsen hebben effectief de Super 2000 klasse gecontroleerd en waren niet alleen snel in het proces, maar reden constant en binnen de limieten, onze twee Fabia's reden zonder problemen. Ik wil het team heel erg bedanken voor het excellente werk."
De Rally Sweden, die bestond uit een race van 350 kilometer tegen de klok op 24 proeven in de Zweedse provinvie Värmlands Län en in het buurland Noorwegen, schotelde de toeschouwers een van de meest spectaculaire rally's voor. De hoge snelheden, lange drifts en grote jumps op de ijzige wegen bracht de harten van de rallyfans op hoge snelheden. Compacte proeven dichtbij het service park in Hagfors en head-to-head duels rondom de paarden racebaan in de start- en finishzone in Karlstad inspireerde de toeschouwers ook. De twee Fabia's van de zusterfirma Skoda gerund door Volkswagen Motorsport waren favoriet bij de fans vanaf het begin. Sébastien Ogier pakte onmiddellijk de leiding in de S2000 klasse op de openingsproef. Met acht top-tien resultaten en veel aanmoediging van de fans reed hij regelmatig tussen de snelste WRC rijders. "Dat was een zeer goede rally voor ons. Ik ben erg blij met onze klassewinst. De omstandigheden op de proeven waren beter dan verwacht en het was leuk om daar te rijden. Onze snelheid was erg goed en doordat onze teamgenoten ook erg snel waren, was de rally interessant en informatief voor het hele team. Nadat alles is gezegd en gedaan en het onze eerste rally op sneeuw was en op ijs met spikes voor ons team," zei de 28-jarige Fransman. Niet eens een lekke band op de twaalfde proef of het vervangen van de brandstoffilter na de achttiende proef kon Ogier en Ingrassia afremmen.
Ogier wint klasse in Zweden, de 22-jarige regerende Intercontintal Rally Challenge (IRC) kampioen Andreas Mikkelsen Skoda-rijder genoot van de proeven rond zijn thuisland Noorwegen op vrijdag en was het mogelijk om de snelheid van zijn teamgenoot te volgen totdat hij kostbare tijd verloor door een lekke band op de 22e proef. "Mijn tweede rally met Volkswagen was een zeer goede ervaring, het was echt enorm balen dat ik de tweede plaats verloor met de haven in zicht. Ons eerste evenement samen afgelopen jaar, was de eerste WRC rally voor het team. Het is geweldig om te zien hoe het team zich heeft ontwikkeld in die tijd. De teamwork is fabuleus," zei de Skoda UK rijder die, samen met zijn navigator Ola Floene, een aantal rondes van het WRC rijdt voor Volkswagen dit jaar en ook probeert om zijn IRC titel te verdedigen. "Vergeleken met het IRC, moet ik in het WRC mijn tactiek een beetje aanpassen. De rally's zijn langer en tegelijkertijd heb je minder kansen tijdens de service. Je kunt minder vrijuit rijden, maar moet wel net zo snel zijn."

bron : RobinV-Rally
Foto's : volkswagen motorsport