Rustspanning accu

Constant

Erelid
Ik heb met een Voltmeter op een paar maanden oude accu (70 Ah, gekocht bij de Skoda dealer) een rustspanning gemeten van 12,3 Volt (bij 10 graden Celsius). Ik rijd momenteel bijna 400 km per werkdag (ma-do), dus de accu zou na een rit behoorlijk vol moeten zitten.

In het weekend (vr-zo) staat de auto stil. Alarm type 2 en een inbouwnavigatie-systeem zijn de enige belasting. Dan komt de accuspanning op maandagmorgen in rust uit op ongeveer 12,1 Volt.

Volgens schema's op internet wordt gezegd dat 12,3 Volt gelijk zou staan aan 60% lading en 12,1 Volt aan 40% lading. Ik heb ooit begrepen dat een auto-accu na een lange rit op 80% lading zou komen.

Tijdens autorijden zit er ruim 14 Volt op de sigarettenaansteker, dus blijkbaar werkt de dynamo naar behoren.

Nu ben ik maar een leek op dit gebied, wie maakt mij wijzer? Heb ik een goede accu en zijn de voltages binnen de marge?

En hoe moet ik meten? Ik meet nu de voltages direct op de accu. Ik heb geen zin in (gevaarlijke) zuurmetingen. Zijn er nog andere manieren om de kwaliteit van mijn accu te bepalen? Ik kan natuurlijk nog even bij mijn altijd behulpzame dealer langsrijden, maar ik probeer dit onderwerp zelf te snappen.
 

Monteurtje

Forumguru
Het beste is de accu doormeten met een goede accu tester. Dan meet je niet alleen de spanning maar ook de startstroom. Het aantal Amperes die de accu levert. En als die te laag is, dan eerst accu opladen en opnieuw testen.
Bijvoorbeeld: 12V 44Ah 280 A (DIN) Dit kan op een accu staan van een Fabia. Wat de accutester meet is de hoeveelheid stroom erin zit. Als dat bijv. 265 A is. Dan is dat prima. Maar is het 140 A, dan is dat veel te weinig. Want de accu zou 280A moeten kunnen leveren.
 
Bovenaan Onderaan