Ruiterwissers na uitschakelen contact terug naar "rust stand"

vraag: Het viel me op dat bij mijn nieuwe O2 ELB 1.6 TDI na het uitschakelen van het contact de ruitenwisser bladen blijven staan en niet terug naar rust stand gaan.

is dit aan te passen, evt softwarematig?

Witte Yeti

Actief lid
Ik heb ruim 40 jaar rijervaring en wat je beschrijft heb ik nooit anders meegemaakt. Zodra je het contact uit zet blijven je ruitenwissers staan, dit los je alleen op door eerst je ruitenwissers uit te schakelen voordat je het contact uitschakelt.
Bij de Yeti is dit bij het autowassen zelfs erg handig. Als de ruitenwissers in de ruststand staan, komt een van de ruitenwissers tegen de motorkap aan, als je die omhoog zet.
Door het contact uit te doen op het moment dat de ruitenwissers vertikaal staan heb je dit probleem niet.

Canon-Eye

Forumguru
Als de ruitenwissers in de ruststand staan, komt een van de ruitenwissers tegen de motorkap aan, als je die omhoog zet.
Door het contact uit te doen op het moment dat de ruitenwissers vertikaal staan heb je dit probleem niet.
Dit was bij mijn OII (2007) ook het geval. Het instructieboekje gaf een procedure om de ruitenwissers omhoog te zetten: als ik me goed herinner moest je dan kort na het afzetten van 't contact even aan de ruitenwisserhendel trekken.

Ook handig als je 's winters zo'n vorstdekje op je voorruit wilt plaatsen. Bij het starten blijven de ruitenwissers dan overigens gewoon omhoog staan totdat je weer een keer aan de hendel trekt, zodat er geen schade ontstaat als je toevallig start terwijl je de wisser nog van de ruit af hebt opgeklapt.

Ik vermoed dat het bij je Yeti net zo werkt?

Canon-Eye

Forumguru
doe gewoon de motorkap even open
Om m'n vorst-dekje achter de omhoogstaande ruitewissers te kunnen klemmen? Kom nou, mij te bewerkelijk.
Gewoon RTFM is sneller, simpeler, en geen vuile handen.

Witte Yeti

Actief lid
Dit was bij mijn OII (2007) ook het geval. Het instructieboekje gaf een procedure om de ruitenwissers omhoog te zetten: als ik me goed herinner moest je dan kort na het afzetten van 't contact even aan de ruitenwisserhendel trekken.
Ik vermoed dat het bij je Yeti net zo werkt?
Dit wordt inderdaad beschreven:

Servicestand bij vervanging ruitenwisserbladen
– Schakel het contact in en weer uit.
– Druk daarna binnen 10 seconden de ruitenwisserschakelaar in de stand (4) naar beneden drukken
bladzijde 64, afb. 50 - de wisserarmen draaien in de servicestand

Dit is niet wat lightman bedoeld. Ik heb deze vraag ook. Als ik tijdens de regen met mijn superb thuis kom en de auto afzet, stopt de ruitenwisser gewoon op het punt waar hij op dat moment is. Terwijl bij mijn andere auto (leon, 2007) de ruitenwisser dan zijn beweging afmaakt, tot in ruststand. Mijn vorige auto's, verschillende passats deden dat ook. Ik zou dit graag bij mijn superb ook weer zo zien, maar hoe?

CharlesTucker

Forumguru
Een van de weinige dingen die mij ook irriteren aan de auto, natuurlijk zijn er "workarounds", maar toch vind ik het gewoon knullig. Bij mijn Ford van bouwjaar 1993 keerde die ruitenwissers al wel altijd naar de ruststand terug, ziet er toch netter uit.

Canon-Eye

Forumguru
We zijn toch wel wat verwend geraakt, vind ik.

Mijn tweede auto-van-de-zaak was een VW kever 1200N; aanschafprijs in 1970: ƒ (guldens dus!) 5.418,20. Na het uitschakelen van de ruitewisser (draaiknopje) ijlde deze nog ca. 10cm na alvorens tot stilstand te komen. De kunst was, om 'm precies in de uiterste stand rechts te laten stoppen - hetgeen nog best wat oefening vereiste.

SweetRevenge

Actief lid
@Canon-Eye: Klopt, ik heb nog een auto uit 1962 staan. Bij die auto moet je ook op het exacte moment de ruitenwisser uitzetten wil je'm in de juiste stand hebben. Echter, ik gebruik al lang geen betamax meer om een filmpje te bekijken, mijn vinyl platen liggen ook al op zolder en mijn telraam heb ik vervangen door een computer. Dat is niet verwend maar "met de tijd meegaan".

Anno 2012 is het echt geen rocket science om ervoor te zorgen dat ruitenwissers in de ruststand komen bij het uitzetten van het contact. Zeker met een regensensor vind ik dat geen overbodige luxe maar gewoon basic. In een moderne auto verwacht je toch ook dat de richtingaanwijzer automatisch weer uit gaat bij het terugdraaien van het stuur. Niemand die het nu nog aanvaardbaar zou vinden om deze manueel weer uit te moeten zetten (is nochtans dezelfde beweging als die ruitenwisser uitzetten), maar bij die auto van 1962 moet dat nog wel.

Is het belangrijk? Nee, maar ik vind het wel een minpuntje van de Superb.

Bovenaan Onderaan