Ruitenwissers en navigatie met actuele updates

Afgelopen week een paar daagjes naar Berlijn geweest en al doende de Karoq wat beter leren kennen. Mijn vorige auto was een Getz uit 2002 dus ik moet nog ff wennen aan alle electronische trala die tegenwoordig standaard aan boord is. Zo begon de mevrouw van de navigatie ( vroeger werd altijd gezegd dat vrouwen niet konden navigeren dus ik was al lichtelijk verbaasd ) me te vertellen dat er wat problemen op de route waren en dat de route aangepast zou worden. Dat werd ook allemaal netjes geregeld zodat we alle files vermeden hebben. Mooi dus, maar hoe kan die mevrouw dat weten? Ik heb niet betaald voor een internetverbinding in de auto, en dat Skoda me dat gratis kado doet kan ik moeilijk geloven. Misschien heeft de vorige eigenaar betaald voor skoda connect ? waar ik nu nog gebruik van kan maken? Hoe kan ik dat checken?

Een ander momentje toen ik tijdens het tanken dacht : ik maak de voorruit eens snel even schoon, en ik vervolgens de ruitenwissers niet verder dan een cm opgetild kreeg omdat die toen de motorkap raakten. Inmiddels meen ik begrepen te hebben dat ik de wissers eerst via het een of ander menu in de servicestand moet zetten om die op te kunnen tillen.

Een echte verademing is dan de hendel om de motorkap te openen: gewoon op de vertrouwde plaats linksonder het stuur, je trekt aan de hendel en de klep ontgrendeld zich, hoe kómen ze op het idee, geniaal ! Ik had eigenlijk verwacht dat dat ook via het servicemenu zou moeten, of drie keer om de auto rennen en dan het geheime codewoord in morsecode op de motorkap tikken ofzoiets.

Dat was het weer voor even, voor de rest geen klachten, ik moet ook zeggen dat de auto geweldig reed , lekker over de autobahn, cruise control aan, muziekje op. Ik kan er wel aan wennen.
 

hemi24

Forumguru
V.w.b. je ruitenwissers: na het uitzetten van de auto even een de ruitenwisserhendel eenmalig aantikken en de ruitenwissers gaan in de servicestand.
Zal ook gewoon in de handleiding staan…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Als je inderdaad geen internetverbinding hebt haalt de navi de verkeersinfo gewoon van de radioverbinding met RDS. Zeker in Duitsland werkt dat nog prima, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_data_system

Als je een fotootje plaatst van je navi zijn er hier vast wel mensen die je kunnen helpen met wat waar zit.

@hemi24 Bij mijn Golf is daar een menupunt voor. Zo heb ik het vanmiddag bij de eerste wasbeurt van de auto gedaan - geen idee of de oude truc met de wisserhendel nog werkt……
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Ik kwam er bij mijn Focus 1 pas terug bij de garage achter dat de ontgrendeling van de motorkap met de sleutel moest, door het logo in de grille weg te klappen. Onhandig systeem als je met draaiende motor de kap wil openen.
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
@EdZ , heelllll bekend verhaal .....
Staan in Wales op een landgoed met vele vrienden vanwege hobby.
En één van hen had een Ford gehuurd voor dat lange weekend.
En moest wat vloeistoffen bijgevuld worden, 6 volwassen kerels met technische achtergrond liepen rond de Ford om die kap open te krijgen.
En na een half uur hadden we het min of meer maar opgegeven.....
En nu het minder leuke van het verhaal : Komt er één van de dochters aanlopen, 18 jaar net haar rijbewijs !!
En vraagt wat het probleem is ? Ja motorkap moet open !!
Ohhh is that all ?? Pakt de sleutels , verdraaid het Logo steekt de sleutel erin en whalla de kap was open ........
Tsja daar stonden 6 grote kerels met ogen als koffieschotels en de jonge dame liep met een hele grote BIGG smile heupwiegend weer naar haar stoel !!

Tsja we zijn toen eerst maar aan het bier gegaan..... :cheers:
 
Bovenaan Onderaan