Ruitenwisserarm vervangen; lastig of niet?

Captain Hook

Forumguru
Even een praktische vraag voor diegenen die wellicht al eens met dat bijltje gehakt hebben:

De ruitenwisserarmen vóór L + R (dus niet de wisserbladen) zijn aan het roesten en dat ziet er gewoon niet fraai uit.
Nu heb ik gezocht naar de beide onderdelen (5J1 955 409B en 5J1 955 410B) en die zijn niet zo duur.
Amper een tientje/stuk.

Maar het loshalen schijnt nogal een issue te zijn. Ondanks dat de boel maar met 1 moer/bout vastzit.

Waar kan en moet ik me op voorbereiden? Gaat dit makkelijk of zal het een zware operatie worden om die dingen, zonder de auto verder te beschadigen uiteraard, los te krijgen?


Tips/truuks zijn welkom!
(voordat ik die onderdelen bestel)

Zo'n arm dus:
RAMIE-WYCIERACZKI-FABIA-II-ROOMSTER-5J1955409B-Jakosc-czesci-zgodnie-z-GVO-Z-zamiennik
 

Antera

Donateur
Heel simpel moer ene paar slagen los draaien en de arm dan schuin om hoog trekken en wat wrikken dan komen ze altijd los. Zo maak ik ze al 20 jaar los :-)
 

Monteurtje

Forumguru
Heel simpel moer ene paar slagen los draaien en de arm dan schuin om hoog trekken en wat wrikken dan komen ze altijd los. Zo maak ik ze al 20 jaar los :-)

Ter aanvulling mochten ze dan nog niet los willen, als je ze toch gaat vervangen kan je ook nog een waterpomptang gebruiken.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik snap dat 'gepast' geweld, oftewel loswrikken een methode is. En dat de bestaande armen verder beschadigen is ook geen issue. Daarom worden ze immers vervangen.

Maar het is altijd precair imho hoeveel kracht je kunt uitoefenen en je daardoor in het onderliggende mechanisme geen schade veroorzaakt... :pieker:

Ik heb me uiteraard voorbereid en het nodige gelezen m.b.t. het vervangen en daar lees ik vaak dat het nogal vast(gerot) kan zitten. Zeker als het al tien jaar op z'n plek zit.

Vandaar de vraag of iemand dit op z'n Fabia (zelfde armpjes) of Roomster al eens een keer gedaan heeft.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Ik zou de tip van @EdK opvolgen en een klein poelie trekkertje gebruiken.
Dat "ik doe het al tig jaar zo en dat gaat altijd goed" zie ik te vaak als garantieclaim voorbij komen want het moet een materiaalfout zijn omdat het al tig jaar zo gedaan wordt en altijd goed gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

turboturbo

Forumguru
Idd poelietrekker gebruiken! Zo hoef je niet te wrikken en te breken. Stel je voor dat je in het geweld uitschiet en je ruit stuk maakt.

Je kunt een muntje bijv een 10 of 5 cent stuk gebruiken om de as van de poelietrekker op te laten rusten (dus die doe je tussen de as van het mechanisme en de as van de poelietrekker. Dan spreid je de kracht een beetje en zal die minder snel uitschieten. Zo heb ik het een autoruit herstel bedrijf zien doen...
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia ben ik bezig geweest om de wisserarmen los te halen om de parafaan los te kunnen halen voor een klusje daaronder. Ik ben heel lang aan het zoeken geweest, maar de trekkertjes waren te groot, te klein, of de motorkap zat in de weg. Uiteindelijk heb ik het los laten halen door een garage, waarbij de complete motorkap even losgehaald is van de scharnieren, en de boel zo absurd vast zat dat bij de garage ook de parafaan sneuvelde. Zowel ik als de garage had het idee dat in elk geval bij mijn auto de wisserarmen met locktite extra vast waren gezet.

Ik zou zeggen wip de kapjes van de moeren op de wisserarmen en haal de moeren los, dan merk je vanzelf of ze erg vast zitten of niet. Als het niet direct lukt, kun je altijd nog even de oude armen handhaven tot je de juiste spullen hebt om het opnieuw te proberen. Mogelijk dat je bij de Roomster net wat meer ruimte hebt, maar bij de Fabia I heb je akelig weinig ruimte.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb het zelf gedaan. De moer loshalen is geen probleem. Maar de arm zit vast geroest op de steun.

1. dus veel kruipolie gebruikt en een nachtje laten intrekken.
2. een deken op de ruit gelegd ter bescherming.
3. een andere moer gezocht en die een stukje op de steun gedraaid (maximaal 3/4de)
4. met een waterpomptang (combinatietang kan ook) de steun onder de arm stevig vasthouden en tegelijk druk naar boven tegen de arm uitoefenen.
5. met beleid op de half aangedraaide moer kloppen met een hamer

De schokken vang je op met die tang, en de schroefdraad wordt beschermd door de moer.
Na enkele schokken komt er gruis vrij en komt de arm stilletjes aan los.

Als je echt niet zeker bent, zou ik het professioneel laten doen. Voor mij werkte deze techniek - gevonden op youtube - echter verrassend goed.

Tip bij het plaatsen van de nieuwe armen: aangezien ze standaard vrij hoog geïnstalleerd staan, heb ik de nieuwe een standje lager geplaatst. In ruststand staan ze minder in het zicht en vangen ze minder rijwind. Ook dan wissen ze overigens nog ver genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
De oude gewoon even met een spuitbusje Action bijwerken...?
Die gedachte kwam ook bij me op.

Maar het lastige is de plek waar de roest zich bevindt. En je moet het toch eerst schuren/schoonmaken en dan spuiten, terwijl het gemonteerd zit?!? Dat gaat 't niet worden... helaas.

_________________________________________

Dank voor alle andere suggesties! Ik denk dat ik binnenkort het afdekkapje en de moer maar eens loshaal en kijk hoe erg het vast(gerot) zit.

Dan de nieuwe armpjes bestellen en avonturen hoe e.e.a. te doen is.

...to be continued...
 

Captain Hook

Forumguru
@Antera Er kracht opzetten is niet het probleem... Het zou niet het eerste stuk gereedschap zijn dat ik handmatig breek/verbuig. (van een nijptang heb ik al eens de handvaten naar elkaar toegeknepen en van een schroevendraaier het handvat in m'n hand verpulvert)

Eigenlijk best wel 'grappig'; bij veel dingen is het maximale aandraaimoment aangegeven. Maar er staat vrijwel nooit bij wat het maximale-niet-te-overschrijden-want-anders-afbreekgevaar losdraaimoment is... ;)
 

Desperado

Forumguru
Mooi voorbeeld van vast is vast. Dat zal bij jou dan vaster zijn dan bij de gemiddelde man. Of je hebt gewoon bagger gereedschap :D
 

EdK

Forumguru
Is het dan niet meer een gevalletje " ik ken mijn eigen krachten niet " Captain Hook ?
 

Captain Hook

Forumguru
Geen idee @EdK ; het gereedschap wat ik, letterlijk, fijnkneep was (gelukkig) niet van mij... :D
BTW: Walnotendoppen kraak ik gewoon met m'n handen...

Zelf krijg ik het idd niet voor elkaar om een Knipex tang, een PB Swiss kling, of een stuk Gedore fijn te knijpen.

Ook heb ik mijn vrouw, voor het fijnmechanische juwelierswerk, eens wat setjes kwaliteitsmateriaal gegeven. Sindsdien leent ze dat niet meer uit aan anderen... ;)
 
Bovenaan Onderaan