Ruitenwisser vraagjes...

Leon54

Actief lid
Ik heb de volgende vragen over de werking van mijn ruitenwissers.

1) Het valt me op de achterruitenwisser zo nu en dan 1 slag maakt zodra ik de auto start, dit zonder dat er iets staat ingeschakeld. Ik vind dat niet erg behalve als de ruitenwisser straks in de winter vastgevroren zit aan de achterruit. Het lijkt me dat er dan schade aan ruitenwisser of ruitenwissermotor kan ontstaan omdat het blad aan de ruit zit vastgevroren.:santa:

2) Als ik automatisch wissen ingeschakeld heb staan voor de voorruitruitenwissers, en ik start de auto nadat de auto een tijd geparkeerd heeft gestaan en het regent, dan duurt het een vrij lange tijd voor de wissers het gaan doen. Meestal schakel ik dan eerst de boel uit om daarna de automatische stand weer te activeren.

Wie herkent deze wissereigenaardigheden en weet het hoe en waarom ??
 

EdK

Forumguru
punt 2 heeft met een minimale snelheid te maken van 20 Km /pu
En ik weet niet hoe jou wissers voor staan ingesteld in VCDS
Als interval en die met de schakelaar sneller of langzamer ingesteld kan worden
Of heb je de regensensor in de spiegelvoet laten activeren en is dus de interval een automatische wisser geworden die aan hand van de hoeveelheid water op ruit harder of zachter gaat wissen waarmee de schakelaar op de hendel dan fungeert als gevoeligheid instelling van de sensor ?

Wat punt 1 betreft ik herken dit wel als ik mijn versnelling in zijn achteruit laat staan en als ik dan smorgens inderdaad mijn wagen start dan zie ik ook de wisser achter wissen
Oplossing hierin is dat je hem nooit in achteruitversnelling moet wegzetten
 

Leon54

Actief lid
Ik heb inderdaad de regensensor laten activeren. Alles gaat dus in stand 1 auomatisch. Het duurt onder genoemde omstandighede alleen lang voor er iets gebeurt...

Ik zet mijn auto standaard nooit in zijn achteruit, dus daar kan het achter niet aan liggen.
 

Monteurtje

Forumguru
Punt 1 ken ik. Een klant heeft dat ook. Maar is nog een raadsel wat de oplossing is. Geen idee waar dat aan ligt. Dus hoop nu ook dat iemand dit heeft gehad en door de garage is opgelost. Dan heb ik daar misschien ook wat aan.
 

Leon54

Actief lid
Dus edk, de automatische ruitenwissers beginnen pas hun werk te doen bij minimaal 20 km/u als die stand reeds is ingeschakeld bij starten..?
 

Gysman

Actief lid
Punt 1 ken ik. Een klant heeft dat ook. Maar is nog een raadsel wat de oplossing is. Geen idee waar dat aan ligt. Dus hoop nu ook dat iemand dit heeft gehad en door de garage is opgelost. Dan heb ik daar misschien ook wat aan.

Ik heb dit ook: versnelling niet in achteruit, achterruitenwisser niet aan, ruitenwisser vóór staat op automatisch. Het is dus niet beperkt tot een Yeti, want ik heb een Super-b. Nooit gemeld bij de dealer overigens.
 

Leon54

Actief lid
Misschien is er een link dat de ruitenwisserhandle in de stand automatisch (sensor) staat...? Ik zal dat de komende tijd eens uitproberen, dus starten met de handle in de neutrale stand. Wel even nadenken dus 's morgens bij het wegrijden.
 

PaKa

Nieuw lid
Puntje 1 heb ik ook. Sterker nog, ik kan hem reproduceren:
Motor starten. De achterruitenwisser een korte tik geven. Dus al weer uitzetten voordat deze terug is naar zijn beginstand. De wisser komt dan iets te hoog uit. Bij het opnieuw starten van de auto wordt deze zwiep afgemaakt.
Zet je de achterruitenwisser pas uit als deze weer terug is, dan is er geen probleem. rarara hoe kan dit?

Ik heb een sc2 uit 2011. Is over een paar maanden aan zijn 1e beurt toe..
 

Monteurtje

Forumguru
@Paka. Dit ga ik eens proberen bij een willekeurige auto. De klant die dit probleem heeft, heeft een Octavia van rond 2007 of ouder. Dus leeftijd maakt in dit geval niet uit.
 

tatraman

Nieuw lid
mijn yeti heeft hetzelfde euvel, als ik s'morgens achteruit rij dan gaat mijn achterwisser ook een slag heen en weer. De auto word altijd in zijn vrij geparkeerd, maar ik moet achteruit de afrit af en dan doet hij dit. Heb hiervoor ook al naar een oplossing gezocht maar nog niet gevonden. Vorig jaar tijdens de strenge vorst trouwens geen problemen gehad met kapotte ruitenwisser door dit euvel
 

Leon54

Actief lid
Ik hoef dus helemaal niet achteruit te rijden. Als ik de auto start doet hij het zo nu en dan...
 

EdK

Forumguru
Ik hoef dus helemaal niet achteruit te rijden. Als ik de auto start doet hij het zo nu en dan...

Maar in welke stand staat dan je ruitenwisserhandel ?
En dan bedoel ik niet alleen voor achter maar ook de stand van de wissers voor ?
Kan me namelijk niet voorstellen als de handel voo in de uitstand staat dat de wisser dan achter uberhaupt nog een slag maakt !

Maw test dit eens uit indien je dit nog niet hebt gedaan
 

Leon54

Actief lid
edk,
Ik ga nu opletten hoe de handles staan als het zich voordoet. Ik heb de achterruitwissers nooit aanstaan, zeker niet als auto geparkeerd staat, dat kan het dus niet zijn. Voor staat de boel misschien in stand automatisch (sensor). Hier ga ik vanaf nu op letten. Ik zal proveren alles op nul/neutraal te zetten en dan zien wanneer en of de wisser achter nog een slag maakt.
 

Leon54

Actief lid
Ik ben het instructieboekje nog maar eens doorgeworsteld over het gebruik en instellingen van de achterwisser. Daar stond beschreven dat je via de MaxiDot de automatische stand van de achterwisser kon uitschakelen. Ik heb dit automatisme op die manier gedeactiveerd. Ik ga er nu een beetje van uit dat de wisser achter geen onnverwachte en ongewilde slagen meer gaat maken... We zullen het zien.
 

Leon54

Actief lid
Volgens mij heb ik echt al het mogelijke gedaan. Alle handles staan neutraal en zoals gezegd via Maxidot de automatische stand van de achterruitenwisser uitgeschakeld. En toch maakt de wisser achter zo nu en dan een slag. Deze slag wordt al gemaakt als het contact wordt ingeschakeld en de versnelling staat neutraal. Ik schat dat de wisser zo eens in de 5 a 10 keer, als de auto op contact wordt gezet of gestart, een slag maakt. Het blijft bijzonder, een wisserslag maken terwijl daar geen reden voor is en alle mogelijke schakelingen om dit te voorkomen uitgeschakeld zijn. Zoals eerder al gezegd, kan dit in de winter alleen maar schade berokkenen aan de wisser of wissermotor als deze vastgevroren zit aan de achterruit.
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn yeti uit 2010, als alle ruitenwissers uitstaan en het contact wordt aangezet en de auto is nat gaat de achterruitenwisser 1 keer, dit is naar mijn idee niet uit te zetten.
Iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen?
Ik heb zo ver ik weet geen regensensor.
 

EdK

Forumguru
Als jij een lichtsensor hebt ( lichtschakelaar met Auto ) dan heb je ook een regensensor bij de Yeti.
Heb nog enkele weken ook de Yeti van zelfde bouwjaar en ook die heeft de regen en lichtsensor achter de spiegel op voorruit.
En het wissen van achter ruit wat jij hebt is hier ook geval !
Nu staat bij mij wel de regensensor ingeschakeld , dit was vanaf fabriek niet het geval maar is later met VCDS kabel aangezet en hierna tevens de ruitenwissers voor van interval omgezet naar variabel wissen ( auto)
En ramen automatisch sluiten bij regen en als wagen uitstaat en gesloten op parkeervak.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat regensensor in dit geval de clou is. Hij zal bij starten vocht zien (mogelijk dauw/condens), en met een schone achterruit willen wegrijden en daarom onafhankelijk van de versnelling toch een slag maken.
 
Bovenaan Onderaan