Ruitenwisser niet helemaal omlaag ?

nomad

Senior Member
Als je achter het stuur zit, kun je bij mij de rechterruitenwisser nog net zien. Als je voor de auto staat zie je dat de linkerwisser niet onder motorkap verdwijnt en de rechter wel. Is dat bij iedere O2 zo ? Het veroorzaakt wel meer windgeruis zo natuurlijk
 

VEEJAY

Forumguru
Ik meen mij te herinneren dat er op briskoda hierover iets stond. Volgens mij kon de ruitewisser in twee standen, en switched de auto daartussen om het rubber op de wisser te besparen. De ene keer wat hoger de andere keer staat ie wat lager.
 

Arjen

Actief lid
Het veranderen van de ruitewisserstand kun je ook horen als je de auto uitzet. Eens in de zoveel tijd hoor je de ruitewissers even de andere stand innemen.

De reden dat dat gebeurt is omdat de ruitewisser anders strepen gaat trekken omdat het rubber langzaam vervormt.

Dit probleem heeft Skoda lang bezig gehouden en volgens mij het eerst opgelost bij de Superb's.
 

vw125

Forumguru
Dit heb ik ook al ondervonden maar daar stoor ik me eigenlijk ni aan, het ergste is eigenlijk als je de wissers in kuisstand zet (dat je ze kan omhoogzetten) dat als je de wagen start en je rijdt enkele meters de wissers plots naar omlaagklappen met een klap op je ruit als gevolg.
Vind dit eigenlijk geen goed systeem.
Vanaf nu laat ik men wissers omlaag als ik men wagen was.

Grtz vw125
 

sunnyboy

Senior Member
Dat is het gevolg van de reststroom van de ruitewissermotor. Deze motor laat de ruitewissers hun slag afmaken als je de automotor weer start. Of als je de contactsleutel in de eerste stand zet. Niet meer doen dus!
 
Bovenaan Onderaan