Ruitensproeier vóór sproeit mee met achter

eriktv

Forumguru
Ik heb al een paar jaar een licht incontinente ruitensproeier: als ik achter sproei, deed vóór heel lichtjes mee. En andersom. Ik vond het tot nu toe niet zo'n punt, maar vanochtend was de verdeling voor/achter 50/50. Kan handig zijn, scheelt weer een handeling, ware het niet dat de ruitenwissers dan niet automatisch mee doen... Het begint dus vervelend te worden, achter is de druk inmiddels te laag om de hele ruit schoon te krijgen. Ondanks verlaging van de auto kan ik nog maar nét onder het vuil doorkijken :)

Ik kon hier op het forum en daarbuiten niks over vinden, heeft iemand misschien een hint richting zoekvolgorde/tekeningen/foto's?

Ik neem aan dat het een gezamenlijke pomp voor vóór en achter betreft en dat er ergens een verdeelklepje zit wat niet meer lekker werkt. Of de elektronica? Als het probleem ergens in het beruchte slangetjescircuit naar de achterklep zou zitten zou ik verwachten dat ik lekkage of drukverlies zou hebben - en geen zinloos gesproei op de voorruit. Koplampsproeiers werken ook prima, dat is volgens mij ook een aparte pomp.

S2C 2.0TDI DSG-6 bj. 2012, km-stand 222.222
 

Huibert

Forumguru
Zoals ik het zie zit er op de pomp zelf een plunjer die heen en weer kan schuiven naar gelang de pomp links of rechtsom draaid, ene kant op is voor de voorruit en de andere kant om voor achter. Je kunt proberen om de pomp uit elkaar te halen maar dit gaat waarschijnlijk erg lastig en een nieuwe kost maar erg weinig. Vervangen kan een natte klus zijn als de pomp onderin het reservoir zit :D
 

Tees

Donateur
Eens met Huibert, de pomp is gedeeld tussen voor en achter, met een plunjer erin (oid) om te schakelen. Het artikelnummer dat je moet hebben is 1K6955651, en kost max een tientje. Ik zou 'm dus gewoon vervangen voor dat geld.
 

eriktv

Forumguru
Geweldig, voor dat geld ga ik niet lopen klooien. Hooguit voor de eer/lol :D. Met het onderdeelnummer moet ik vast een eind kunnen komen, nu alleen nog tijd vinden...
 

Huibert

Forumguru
Als het net zo zit als bij de Renault twingo is het een klusje van niks. Even kijken bij welk wiel je vleoistof tank zit, aan die kant het onderste deel van het binnenscherm van de wielkast loshalen dan zie je bijna zeker de pomp zitten. Met een beetje mazzel trek je dan de slangetjes los en kun je de pomp zo uit het reservoir trekken ( en heb je een natte broek:yeehaa:) snel de nieuwe pomp er in steken en alles weer terug monteren. Verwacht dat dit ruim binnen het half uur te doen is.
Succes
 

Highway

Forumguru
Je vloeistoftank zit een de rechter kant (bijrijder). Rechter voorwiel verwijderen, dan de plastic wielkap los schroeven. Wielkap verwijderen en je kan er prima bij.
 

eriktv

Forumguru
Klinkt in ieder geval simpel en goedkoop, kon ik wel gebruiken na het geintje met mijn kabelboom :laugh:. Foto’s volgen!
 

eriktv

Forumguru
De klus is geklaard! Pompje wisselen is 5 minuten werk (waarvan 3 minuten om het reservoir leeg te laten lopen :D), maar ben al met al toch ruim een uur bezig geweest.

Bij de dealer kost het pompje >€70, dus heb er één van Febi besteld voor €12: pomp 26259.

Verreweg het meeste werk was het verwijderen en terugplaatsen van de wielkuip, viel me tegen. Allemaal torx, maar vooral het loshaken uit bumper en bodemplaat (die ik niet los wilde halen) was even werk. De extra bumperlip gaf me nog minder ruimte. Maar, het is gelukt en alles werkt weer naar behoren!

Wielkuip loshalen:

E1234EF1-4257-4D44-88C5-03627AA177A6.jpeg A6C94359-422F-45BB-BE6F-EBB0F78C54C1.jpeg 86CE8E55-A257-498C-BFBA-2C60031CE692.jpeg 844CB733-6BC6-47AB-9AD0-EF5487A58CED.jpeg
Alleen het aanhangsel aan de voorkant (geel gemarkeerd) was lastig, rood streepje is de bumper en blauw is de lip, die een extra oog in de wielkast heeft. Uiteraard een mooie ons om even wat oud vuil weg te borstelen en de boel mooi soepel te houden met wat bumperzwart. Maar, anders dan ik op basis van het forum en YouTube dacht zag ik de pomp nog niet, deze zit aan de voorkant..

Als je de mistlamp eruit haalt kun je er wel prima bij. Wellicht zelfs zonder het verwijderen van de wielkuip, als je dunne armpjes hebt.

51A65BB3-B5C1-4772-89B5-446D15FF59FB.jpeg DD496383-FF64-4A0B-8E30-8D70FE02B67A.jpeg 6AEC77DF-F93C-4C31-9822-B619DE8C9A78.jpeg 16D0148E-6C6F-4E44-89AD-EE74E165CED5.jpeg

Het pompje in kwestie zit in de witte cirkel. De ander is voor de koplampsproeiers, daarvan heb ik een foto van het artikelnummer gemaakt, wellicht handig voor iemand. 1 pompje omhoog trekken uit het reservoir, bak eronder 2 stekker los 3 beide slangetjes losmaken door klemmetje weg te schuiven.

En voor het terugzetten van de wielkuip is het handig als je wat clipjes hebt liggen om de torxschroeven later weer in te draaien, bij mij braken er een paar in stukken:
FCE9059F-C462-47D2-8976-ABA2B8F840BA.jpeg
 

Tees

Donateur
Mooi verslag @eriktv, zo heeft iedereen er wat aan! En fijn dat het daarmee opgelost is bovendien!
Die van die clipjes is wel een goede, ik zou ook eens een voorraad van die dingen moeten aanleggen. Ze gaan idd altijd kapot op een moment dat je t niet wilt hebben :jaja:. Net als die plastic clips waarmee allerlei interieurdelen vastzitten (maarja, wat verwacht je van plastic...)

Nog een puntje van aandacht: in veel gemeenten in NL is t niet toegestaan op de openbare weg (met inbegrip van je eigen oprit), te sleutelen aan je auto, dat valt onder een milieudelict. Zeker als je met vloeistoffen aan de gang gaat kan een BOA wel eens vervelend worden, en wordt je reparatie in één keer een stuk duurder. Al kan je natuurlijk gerust het risico nemen, ik betwijfel hoe vaak zoiets daadwerkelijk bekeurd wordt.
 

EdK

Forumguru
in veel gemeenten in NL is t niet toegestaan op de openbare weg (met inbegrip van je eigen oprit), te sleutelen aan je auto, dat valt onder een milieudelict.
Misschien stomme vraag, maar waar kan ik dit terug vinden ?
Weet wel dat er ook gemeente's zijn waar je de wagen niet meer mag wassen.
Dit omdat de straatkolken rechtstreeks op het oppervlaktewater lozen.
En dat ik geen olie mag verversen op straat daar kan ik me ook nog iets bij voorstellen.

Maar bv een lampje vervangen is ook sleutelen aan me wagen... ( in theorie )
Dus zou wel eens willen weten waar ik dit kan terugvinden op een gemeente website.
En of er eventueel een opsomming is van wat wel en niet valt onder sleutelen...
 

Tees

Donateur
Als het er is, staat het in de APV van de gemeente Ed. Net even nagezocht, ik kan in Utrecht t niet vinden (dacht eerlijk gezegd dat het er wel in stond...)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
ik kan in Utrecht t niet vinden
Dat met het wassen van de wagens voor de deur was volgens mij wel ergens in jou regio.
Meen zelfs dat ze dan apparte plekken in de wijk hadden waar je dan weer wel je wagen kon wassen.
Zullen de straatkolken wel op riool zijn aangesloten dan rechtstreeks naar oppervlaktewater
 

Tees

Donateur
Wassen staat er ook niet in in Utrecht. Al zegt de gemeente wel dat ze er niet blij mee zijn, maarja regels zijn regels.

Maar goed, in Nieuwegein gelden natuurlijk weer andere regels, en zo ook in de Bilt of waar dan ook. Zo werkt de APV tenslotte.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn bepaalde plekken in Utrecht waar het echt niet mag (kan zijn dat bijvoorbeeld een VvE het daar verboden heeft). Het autowasverbod op straat, staat wel vaak in lokale huis-aan-huis-blaadjes, maar is eigenlijk altijd alleen van toepassing voor het 'bedrijfsmatig' wassen van auto's. Door autowasstraten, wordt vaak ten onrechte gesuggereerd dat het een algemeen verbod is, en zij sponsoren dan de inhoud van zo'n blaadje.
 

Tees

Donateur
@Cordoba de jurisdictie van de VvE is uiteraard beperkt tot hun eigendom, dus een eventuele oprit (al weet ik van weinig opritten die gedeeld eigendom zijn in Utrecht) en garageterreinen. Dus dat heeft een vrij beperkte rijkwijdte.

Bedrijfsmatig is idd een ander verhaal, daar zijn veel meer beperkingen op.
 
Bovenaan Onderaan