Ruitensproeier tankje lekt

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een lek tankje van de ruitensproeiers.
Wat is de eenvoudigste manier op dit te bereiken, via het binnenscherm als het voorwiel verwijderd is of de voorbumper er afhalen.
Is het ook een vaker voorkomend euvel.
Heb het echt mog nooit eerder gehad bij mijn wagenpark door de jaren heen.
En daar waren best oudjes bij.

Ik wil ook iedereen fijne dagen toewensen.

Groeten John.
 

JeSko

Forumguru
Hoi John!

Weet je zeker dat het het tankje zelf is dat lekt? De kans is groter dat er een slangetje losgekomen is, gescheurd is, of het vloeistof pompje zelf stuk is. Heb deze herstelling een poos terug uitgevoerd bij de auto van mijn schoonmoeder, Citroën c3 weliswaar, en daar waren de leidingen die aan het tankje aankwamen zelf lek, het tankje zelf gaat normaal niet lekken maar zeg natuurlijk nooit nooit. Het komt wel voor ja, heb het hier al enkele malen zien passeren, niet buitensporig maar toch.

Hier een video, zo kan je aan het reservoir aan, op minuut 3 zie je het zitten. Succes!

 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Makkelijkste is om even het voorwiel aan bestuurderszijde er af te halen. Dus auto even opkrikken en op een assteun zetten. Dan demonteer je het gehele zwarte binnenscherm in het spatbord. Je kunt dan reservoir en pompje en slangen zien zitten en inspecteren op lekkage. Bumper hoeft er absoluut niet af. Reservoir zit met 3 bereikbare moeren vast aan carrosserie. Mooiste is om dat zwarte binnenscherm in een verwarmde garage er uit te halen want dan is het enigszins flexibel en in de kou al snel risico op scheuren/knappen van het plastic bij demontage
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
@John Prins een verdachte zou ook de koplampsproeier kunnen zijn. Als ik goed kijk naar je profielfoto, lijk ik die te zien zitten. Ik had, met een O4 weliswaar, ook een plasje ruitensproeiervloeistof aan de rechtervoorzijde na het gebruik van de ruitensproeiers. Bleek de koplampsproeier te zijn. Deze is vervangen en daarna geen lekkage meer.
 
Hoi,
Dat heb je goed opgemerkt, ik gaat ook ff nakijken.
Ik gebruik ze eigenlijk zelden, ik heb het idee dat er meer op de voorruit komt dan op de koplampen zelf.
Maar bedankt voor de tip.
 

EdK

Forumguru
Ik gebruik ze eigenlijk zelden,
Volgens mij worden ze automatisch gebruikt bij de eerste keer sproeien ramen ( met lichten aan) en dan na elke 5e sproeibeurt.
Die 5e beurt van fabriek af is dan wel weer in te stellen met VCDS als goed is ( bij me Yeti kon het nog)
 

SuperBeeb

Forumguru
Scheuren kan wel, bij vorst en verkeerde vloeistof - weet ik uit betrouwbare bron. ;)
Was bij een Superb II, voorbumper moest eraf. Gelukkig onder garantie.
 
Heb nu de temperatuur wat aangenamer is maar eens een poging gedaan om te kijken wat de lekkage was, en gevonden.
En inderdaad linker voorwiel even er af een handje vol torks schroeven uit het binnenscherm en je ben er bij.
Een van de rubberen afdichtingen van de pompjes die er in zitten was lek.
Vanmiddag nieuwe gehaald bij de Skoda garage en met een investering van 4.10 euro is het probleem weer opgelost.

Bedankt voor jullie tips en adviezen.
 
Bovenaan Onderaan