Nielzzz

Actief lid
Hallo,

Ik rijd in een Rapid hatchback 2014 (1.2 TSI) en heb een vraag over het ontstoppen en afstellen van de ruitensproeiers.

Achter is gelukt, met een naald ontstopt en zo afgesteld dat ze door de gaatjes van het afdekkapje sproeien. Stilstaand en met +/- 50 km/u gaat het prima. (Achter zijn het van die kogel sproeiertjes).

Voor is deels gelukt. Onderstaand een plaatje van wat er nu in de motorkap zit geklikt. Ik heb een beetje gespeeld met de hoogte instelling door de sproeikop zelf omhoog/omlaag te schuiven, dus dat zit goed.
Echter, bij een van de sproeiers komt een dubbele straal vloeistof eruit (dus hij sproeit een soort V), die andere slechts een 'halve' V. Mijn vermoeden is dan ook dat ie verstopt is.

Twee vragen:

1. Hoe ontstop je deze sproeiers?
2. Kun je naast de hoogte, deze sproeiers ook links/rechts verstellen?


upload_2019-1-7_8-53-27-png.71254
 

Nielzzz

Actief lid
@aiva tco adoks dat werkte met die kogelsproeiertjes aan de achterkant erg goed. Bij de voorkant zoals afgebeeld had ik het gevoel dat ik dingen kapot prik als ik dat rechthoekige gaatje probeer te ontstoppen met een naald.

De voorspoeier die maar half sproeit lijkt ook niet verstopt te zijn in de slang. Hij sproeit behoorlijk goed, alleen maar 1 kant op.
 

turboturbo

Forumguru
Bij de voorkant zoals afgebeeld had ik het gevoel dat ik dingen kapot prik als ik dat rechthoekige gaatje probeer te ontstoppen met een naald.
Precies dat gebeurde mij toen ik bij m'n O1 de sproeiers wilde afstellen met een naaldje.

Ik heb daarom toen maar nieuwe sproei koppen bij de dealer gehaald. Het sproeibeeld was daarmee weer keurig netjes. Ik kreeg de indruk dat dit type (zonder die beweegbare kogeltjes) sproeikoppen ook niet af te stellen lijkt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik kan het helaas niet meer terugvinden (ik bewaar alleen facturen met belangrijke onderdelen), maar meer dan een paar euro zal het niet geweest zijn.
Vergis je niet, soms is de dealer goedkoper met sommige OEM onderdelen die bijv op eBay staan. Is me al eens een paar keer opgevallen, meestal bij klein materiaal. Zo nam ik onlangs een OEM prullenbakje voor 12,50 mee van de dealer terwijl die online en bv bij superskoda gerust 25,- kosten.
Dus ik zou het gewoon even navragen bij de dealer.

Eerlijk gezegd zou ik er zelfs 10 euro voor over gehad hebben, het was zó irritant dat er zo weinig vloeistof uit kwam en ook de verkeerde kant op ging...
 
Laatst bewerkt:

Nielzzz

Actief lid
De dealer rekent €11,50 voor twee sproeiers. Heel redelijk dus, zelfde als online. Online betaal ik waarschijnlijk ook weer verzendkosten.

Toch advies gekregen ze toch nog even te ontstoppen. Dat betekent bij de voorsproeiers even uit de motorkap klikken, en slangetje los. Dan doorblazen.

Zal ik binnenkort eens doen.
 

Nielzzz

Actief lid
Zo, het is gelukt. Even in een sopje laten weken. Doorblazen, twee kanten op. Ik heb er nog niet mee gereden, maar bij stilstand sproeien ze allebei een mooie brede straal.
 
Bovenaan Onderaan