Ruit aan bestuurders kant doet het niet

Hallo,

Sinds vandaag doet mijn ruit aan de bestuurderskant het soms wel en soms niet, ook met de afstandsbediening reageert de venster niet.

Heb al met de kabelboom bewogen, draden zien er ook goed uit.

De knoppen zal het niet aan liggen aangezien het met de afstandsbediening ook niet doet.

Mijn vraag is: is dit een bekend probleem, en heeft iemand een elektrisch schema van de vensters omdat ik eens willen weten hoe de kabelboom tussen de deur met de vensters werkt, is de via canbus dat ze werken met een controller in deur enz? Als dat zo is kan ik de kabelboom al vrij snel uitsluiten als het een bus systeem is.

Ik kan waarschijnlijk ook wel eens meten aan de raammotor en zien of er spanning aan komt.
 

Tees

Donateur
Ik weet het niet specifiek voor de S2, maar de meeste VAGs hebben de regelunit die de raambediening en de centrale vergrendeling regelt in de bestuurdersdeur zitten. Grote kans dat het daar ergens mis gaat, dan zou het de bekabeling van die unit naar de raammotor kunnen zijn, of de unit zelf.
 

Eltjo

Forumguru
Kabelbreuk in de deurmanchet, maar nog niet visueel kapot?
Hoe klinkt het als die het wel doet en heeft de ruitmotor er moeite mee?
 
De ruitenmotor klinkt prima als die het doet.

Heb de stekker van deur losgehad, aansluitpunten nagekeken en gereinigd met contactreiniger en een tandenborstel, draadbreuk zie ik niets van, ook met het bewegen van de draden en drukken op de knop van het vensters doet niets dus lijkt me het probleem in de deur te liggen, motor of regelunit
 

Highway

Forumguru
Draadbreuk hoeft zeker niet altijd zichtbaar te zijn. Doordat je deur vaak open en dicht gaat, buigen de draden herhaaldelijk. Hierdoor kunnen de draden intern kapot gaan. Meestal krijg je dan het soms wel en soms niet functionerend probleem.

Testen van draadbeuk doe ik als volgt: haal de kabelboom een stukje los. Vervolgens knip ik dingen als tie wraps etc. los zodat alle draden vrij kunnen bewegen. Nu trek ik (behoorlijk hard) aan iedere kabel apart. Een kabel breuk laat zich kennen doordat de kabel uit rekt.

Bij mijn S2 heb ik de kabelboom aan bestuurdersdeur reeds gerepareerd. Draden waren slecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik denk dat ik eens moet proberen, heb al een draadbreuk gehad met de airbag in die rubber.

Heb ook al een nieuwe rubber liggen omdat die andere al stuk is met 1x losmaken, maar om die nieuwe te zetten moet de draden uit de stekker om ze er zo door te steken en dan de stekker trg plaatsen, is daar een gereedschap voor?
 

Highway

Forumguru
Om de pinnetjes uit de connector te drukken bestaat idd gereedschap. Zoek maar eens op terminal tool removal op google.

Met het juiste gereedschap heb je de pinnen er zo uit. Wel vooraf noteren welke waar terug moet. Vaak zit er ook nog een mechanisch deel op zo een connector die je eerst moet openen.

Verder, voor de canbus draden - deze dienen om elkaar heen gedraaid te zijn om bepaalde storingen te voorkomen. Dat dus even in de gaten houden.
 
Bovenaan Onderaan