Ruimte auto

Niels83

Forumguru
Hallo,

zoals in een ander draadje te lezen is, is de motor van mijn trouwe faab in de soep gelopen. nu was hij wat krap met 2 kinderen. en ook mocht deze uitvoering eigenlijk de caravan niet trekken.

dus we wilde al iets anders, maar dat paste slecht in ons spaar geld, we hadden dus nog even willen wachtrn. vandaar ook dat we dit jaar de distributieriem, schokbrekers en koppelingsplaten (die laatste eind augustus) hebben laten vervangen.

vanwege het geld heb ik voor 500 een ford mondeo gekocht, wat een heerlijke auto is, maar een benzine die 1 op 11 rijdt, ik ben nu ws bijna 2x zoveel aan brandstof kwijt. in diesel is de wegenbelasting mij te hoog.

ik zoek dus een auto die qua formaat wat groter is dan de faab en kleiner dan de mondeo. de octavia lijkt een match maar past niet in budget.

kan ik online makkelijk uitzoeken hoe het is gesteld met de daadwerkelijke ruimte in de auto?
 

Space_NL

Senior Member
De ANWB heeft een zoeksysteem op haar website waarop je kan ingeven wat je zoekt en dan opties krijgt. Je kan ook opgeven in welk jaar de oude nieuw geleverd moet zijn (zodat je te oude of te jonge auto's kan uitsluiten).
 

Niels83

Forumguru
hoi er is wel iets meer budget dan wat je als voorbeelden geeft. ook omdat ik alleen woon werk al 20.000 per jaar rijdt en mijn schoonmoeder en schoonzus beide 200km verderop wonen gaat de auto best wat km's maken.

ik heb nu de ford gekocht om wat budget te maken voor ik een andere auto koop.

maar in de voorbeelden komen nu juist mijn ptoblemen naar voren. de exeo lijkt mij neer formaat superb en de dacia dan weer meer fabia en daar tussen zoek ik een auto. die ook nog 1000+ kilo kan trekken.

nu wil ik dus juist graag online een soort schifting gaan maken van modellen die ik dan eens in het ga kijken.

mijn wens is een auto vanaf 2013 met minder dan 150.000 op de teller en onder de 8000 en dan het liefst ook geen franse auto. meganes zijn er wel te vinden, enkele octavia's ook wel maar die zitten dan aan de grenzen van mijn wensen.
 

laagvlieger

Forumguru
mijn wens is een auto vanaf 2013 met minder dan 150.000 op de teller en onder de 8000 en dan het liefst ook geen franse auto.

Als ik dit ingeef op zoekmachines, inclusief benzine en stationwagon, kom ik vooral uit op Fabia, Clio, Ibiza, Megane en diverse Dacia's, maar ook 2 Opel Astra's en 2 Ford Focussen. Die zijn toch een segment groter dan de Fabia dus wellicht daar eens op zoeken?
 

Niels83

Forumguru
dan blijft de astra over omdat de focus dus ivm mikieu eisen niet meer dan 300 mag trekken
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je voor jezelf ook even moet bepalen of je eventueel voor een diesel gaat, of voor een zuinige benzineversie. Ik weet ook niet hoeveel groter je wil dan de Fabia2, de Fabia 3 is iets groter, maar of dat voldoende is? De Rapid zou misschien ook een optie zijn, maar de vraag is of je een goede Fabia 3 of een Rapid Spaceback vind binnen je budget.

Ik weet niet hoe de Peus 308SW zit met de binnenruimte, maar dit lijkt ook een mogelijkheid.

Ook een deel van de Octaven hebben een max. trekgewicht van 0, dus ook lang niet allemaal geschikt.

Edit: Misschien is de Seat Altea, of de Altea XL een optie? Deze XL heeft bijv. een trekgewicht van 1400 kg.
 
Laatst bewerkt:
Om een eerste selectie te maken op basis van ruimte kun je gebruik maken van de carbase van autoweek. Daarnaast heb ik zelf veel autotestresultaten van ADAC bekeken (testrapporten beschikbaar in PDF). ADAC meet bijv. de kofferbakinhoud volgens eigen methode. Hier zie je nogal grote verschillen met de fabrieksopgave. Ook de beenruimte op de achterbank bij een bestuurder van 1,85m wordt aangegeven.

Wegens gezinsuitbreiding heb ik zelf recentelijk een zoektocht gehad naar een iets grotere auto dan mijn fabia II combi. Wat dan weer positief opvalt aan de fabia is dat je bij skoda enorm veel praktisch bruikbare ruimte krijgt in verhouding tot de buitenafmetingen en leeggewicht van de auto.

- Peug 308 SW leek mij wel wat. Grote kofferbak, maar dat gaat helaas ten koste van ruimte op de achterbank. Hoeft geen probleem te zijn als je kinderen niet te jong (grote kinderzitjes tegenwoordig!) of te oud (lang) zijn.
- VW golf en seat leon zijn kleiner dan octavia en vergelijkbaar qua prijs
- Opel astra kan een kandidaat zijn, maar deze zijn relatief zwaar (tenzij je de laatste modelserie hebt)
- Exeo lijkt groot, maar valt in de praktijk tegen. Idem audi a4, mercedes c en bmw 3.

Voor ons is het uiteindelijk een octavia geworden op diesel (jaarkilometrage 20.000). Deze zijn ruim voorradig uit de lease en het leeggewicht is in veel gevallen onder de 1250 kg. Samen met het gunstige verbruik en relatief lage aankoopprijs t.o.v. een benzinevariant zou ik een diesel in ieder geval meenemen in je overweging.

Als je benzine wilt rijden dan is de toyota auris hybrid misschien ook een optie: zuinig en betrouwbaar. Hoe het zit met de afmetingen weet ik niet.

Misschien geen spraakmakende modellen, maar wel praktisch: seat toledo of skoda rapid. Omdat ze minder populair zijn, zijn de prijzen daar ook naar.

Budgetvariant: Dacia Logan MCV (maar dat moet je ding zijn...)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik had een in 2011 nieuw gekochte Fabia2 Greenline combi die 1000kg mocht trekken, die is midden vorig jaar opgevolgd door een Seat Leon ST 1.0 TSI DSG uit 2017 die 1100 kg mag trekken. Is net iets ruimer dan de Fabia, net niet zo groot als de Octavia waarmee hij het platform deelt.

Qua trekgewicht wel goed opletten als je een bepaalde auto op het oog hebt: ik ben "dezelfde" Leon ST ook meermalen tegengekomen met maar 1000kg trekgewicht. Die waren meest iets jonger dan de mijne, verder weet ik niet waar het verschil uit voortkomt. Ik wilde sowieso van de diesel af omdat mijn jaarkms wat is teruggelopen. Ik denk trouwens niet dat je bij 20.000km/j heel veel voordeel uit een diesel haalt, mede omdat de restwaarde van diesels nu vrij snel minder wordt. Dikke kans dat je het huidige voordeel(tje) t.z.t. bij inruil/verkoop weer ruimschoots inlevert.
 

Niels83

Forumguru
ik heb voor mijn zoek tocht een octavia benzine en diesel vergeleken. daar kwam uit dat een diesel fors voordeliger was ook wanneer ik de hogere aanschaf van een benzine niet mee zou nemen was een diesel nog goedkoper. dus voor mij wel een diesel maar dan dus niet zwaarder dan een octavia want dat bepaald grotendeels de kosten.
 

Niels83

Forumguru
ik zal eens kijken. kofferbak lijkt qua formaat op een fabia. de kinderwagen is bijna verledentijd. misschien is het dan groot genoeg. als op de stoelen dan wel meer plaats is.
 

Niels83

Forumguru
Het interieur is gemaakt van lagere kwaliteit plastics. Dus het dashboard is bijvoorbeeld hard in plaats van zacht. Misschien kun je een keer bij zowel een Octavia als een Rapid kijken/rijden?

ja voor aankoop zal ik dat zeker doen. ik heb nu een mondeo best een luxe ding, goede stoelen maar ik krijg mijn zitting niet echt lekker. de stoelen zijn bedacht op languit zitten/liggen. terwijl ik van rechtop hou, met wat hoger zitten. de stoel kan wel omhoog maar dan wordt het bij de benen wat te kort. dus dat moet sws geprobeerd. mijn buurman heeft net een octavia dus daar kan ik wel eens in zitten.

ik heb minimaal 3 maanden om te onderzoeken wat ik wil dus nu nog even online orienteren. de peug 308 is ook mooi, maar blijft een peug. voor weinig kan ik een nette kangoo overnemen met 113k op de teller, heeft ook alles wat ik wil alleen wel een renault logo...
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Zoek een Mercedes W123 of W124, de degelijkste auto's ooit gemaakt door mensenhanden. Ruim, comfortabel, betrouwbaar en trekken hun eigen gewicht nog eens aan de haak. Van motorproblemen hoef je je alvast geen zorgen te maken, tenzij er al een paar miljoen op de teller staat (ook niet altijd, want die zijn er ook nog). Al weet ik niet veel van de oldtimerregeling in Nederland.
 
Bovenaan Onderaan