Ruim 320.000 wegenbelastingvrije auto’s op de weg

Falcon

Donateur
Dus dat is rond de 19,2 miljoen euro (60 * 320.000) per maand minder inkomsten voor de regering..

230 miljoen per jaar.

Die 60 euro in de berekening is wat per maand gemiddeld aan MRB betaald word. Zit ik daar goed mee?

Bart_G

Lid
Denk dat je daarmee veel te hoog zit. De meerderheid van die auto's is de Aygo/107/C1 familie die op hetzelfde platform zijn gebouwd. Die wegen zo'n 800kg. Als je daar geen vrijstelling voor hebt betaal je €56,- per kwartaal (bron: website van belastingdienst en dan MRB opvragen voor benzine-auto (niet CO2 zuinig) van 751kg t/m 850kg), dus zo'n 19 euro per maand.

V50

Lid
Waarom is de eerste impuls van mensen toch steeds om bij dit soort berichten uit te rekenen hoeveel geld het de overheid kost? De regeling is er ten gunste van het milieu, niet de staatskas. Waarom wordt er zo weinig positief gereageerd op het succes van deze regeling en de daarbij behorende winst voor ons milieu?

LenK

Forumguru
En er zijn al meer dan 20 BPM-vrije auto's te koop.
Genoeg reden om er een website voor te beginnen.

De goedkoopste is de Fiat Panda € 7595, de duurste is de Toyota Prius € 25990

De meest normale imho (niet te klein en niet te afgeknepen en een normaal uiterlijk) is de Toyota Auris Full Hybrid € 22990

Tallguy

Forumguru
:ot: @V50: dat komt omdat iedereen weet hoe onze regering werkt en waar het uiteindelijk om draait: geld. En het milieu is meestal (helaas trouwens) een bijzaak.
Uiteraard ben ik met je eens dat we moeten kijken wat het effect op het milieu is, maar misschien kan je je nog herinneren de subsidie op zonnecollectoren? Scheelt ook voor het milieu, maar wat deed de overheid? Die trok de subsidie in want het kostte te veel. En dat is nou juist de reden waarom dat soort projecten niet van de grond komen.

Als je wilt dat burgers hun gedrag aanpassen, moet jet het op z'n pavlov's doen: belonen. En niet eerst belonen en even later afstraffen.

EdK

Forumguru
De regering pakt het mijn inziens ook hier gewoon weer verkeerd aan.
De milieu eisen zullen alleen maar nog meer aangescherpt gaan worden ( kun je op je klompen aanvoelen ) en dan gaan ze de belastingen verlagen cq afschaffen op de nu uitgekomen schone auto's !

Wat gaat er nu gebeuren als er over 2 of 3 jaar de motoren cq voertuigen nog schoner worden en het gemeengoed gaat worden ??
Iedereen die korting geven ?? Vergeet het maar, teveel inkomsten derving voor de schatkist.

Om te promoten om schoner te rijden had men een tijdlimiet hieraan moeten vastleggen van bv 3 jaar !
Dan had het heel makkelijk geweest om de eisen van uitstoot nog verder teverlagen en het ook nog betaalbaar te houden.

Met zonnepanelen (elektrisch / warmte ) ook en de subsidie's, het wordt te duur dus we schaffen het weer af, nee promoot het op zo'n wijze dat de aanschafkosten met een renteloze lening aangeschaft kunnen worden en geef bv een susidie als je kunt aantonen dat je zoveel bespaard hebt op elektra en gas vanwege de panelen.
Maw als je ook bereikt hebt waar het de bedoeling voor heeft.

En ook de regering heeft een voorbeeldfunctie,
De hele A2 heeft een geluidswal gekregen die hoger is dan de muur tussen oost en west duitsland vroeger was.
Maar dat kreng is van het meest gore beton wat je kunt bedenken, dit gaan we dan versluieren met een klimplantje.
Waarom niet als voorbeeldfunctie warmtecollectoren er tegenaan zetten ? Er wordt notabene een woonwijk boven de A2 gebouwd.
Dus koppel die collectoren aan een stadsverwarmingsnet en je hebt bijna gratis warmte voor een woonwijk en tevens een giga mooie voorbeeldfunctie.

LenK

Forumguru
Als de eisen nog hoger worden dan kunnen ze nog een premie geven: € 2000 als de auto onder de dan geldende eisen van de nieuwe zuinigste klasse vallen.
Zonder dollen. Dit systeem is niet houdbaar zolang de geldhonger van de overheid niet minder wordt. Ministers moeten immers met de privéjets à € 12000 naar de ministerraad kunnen blijven komen (nog ff profiteren nu het nog kan door lid van normen en waarden partij CU :biggthumpdown:)

vincefra

Actief lid
beloning of afstraffen ... beiden dienen in evenwicht te zijn en dat is het ook.
het verhaal van zuinige milieuvriendelijke wagens kosten de staat veel geld klopt niet, want langs de andere kant worden extra taksen geint op vuilere wegens ...

Het is zelfs zo, dat bij lease wagens (in Belgie), de aftrek van de wagen verminderd afhankelijk van de vervuilingsgraad (CO2 norm) ... en de inschrijvingstaks veel hoger wordt afhankelijk van vermogen (fiscale pk). tevens is de persoonlijke bijdrage aan de wagen afhanjkelijk van pk en CO2 ... dus vuile wagens levert meer op aan de staat dan vroeger (reken maar na).

Echt propere wagens kost de staat - maar dat weegt niet op t.o.v. het aantal wagens die er rond rijden die niet die milieunormen halen ...

robbiebee

Actief lid
lekker dan, heb ik mijn eerste milieuvriendelijke auto gekocht, moet wachten tot eind November voor hij er is, is de kans dat ik gelijk weer aan de MRB moet. Ik stel voor de MRB afhankelijk te maken van de uitstoot en niet brandstof/gewicht/provincie. En maar hopen dat de Skoda sit jaar nog voor de deur staat voor je het weet zit in januari 2011 de BPM er ook weer op. :mad:

Misschien moer dan ook gelijk maar een heffing komen op zuinig rijden want anders wordt ik er beter van ipv de schatkist, stelletje laaie lichters.

:super:"Als je overal uitgekotst ben kan je altijd nog de politiek in gaan" :super:

Tallguy

Forumguru
:ot: @EDK : weet je wat ik nou niet snap? Dat ze geen zonnecollectoren op die geluidsmuur hebben geplaatst. Dan kan dat ding vanaf het middaguur ongeveer stroom opleveren.

LenK

Forumguru
Met zon leveren ze het beste rendement, maar met daglicht werkt het nog steeds. Zeker in dat soort oppervlakten is er nog steeds een flinke opbrengst.

Hetzer

Forumguru
Ik dacht altijd dat het geld van de MRB, naar de provincie ging ipv naar de staat???
dus hoe kunnen ze dan iets mislopen als ze het uberhaupt niet krijgen???

EdK

Forumguru
:ot: @EDK : weet je wat ik nou niet snap? Dat ze geen zonnecollectoren op die geluidsmuur hebben geplaatst. Dan kan dat ding vanaf het middaguur ongeveer stroom opleveren.

Ik ben het met je eens, men heeft dit ooit eens gedan op de A9 bij Amstelveen. En ze hangen er nog steeds, maar ben alleen benieuwd of dit genoeg rendement oplevert ?

Van collectoren weet ik dat de glysol die er meestal doorheen stroomt de temperatuur met een normale zonnige dag al kan oplopen tot een 120 graden celsius.
Wel als je dit koppelt aan de stadverwarming dan kun je er s'winters de gebouwen mee verwarmen en zomers menig huishouden verzorgen van warm water.
Uiteraard zal het rendement s'winters minder wezen dus zal het warme water nog verder opgewarmt moeten worden met een confentionele manier !

SkodaMan

Actief lid
Ik ben het met je eens, men heeft dit ooit eens gedan op de A9 bij Amstelveen. En ze hangen er nog steeds, maar ben alleen benieuwd of dit genoeg rendement oplevert ?

De A9 loopt op dat stuk van Oost naar West (of van West naar Oost, wat je maar wilt) en het zonnepaneel staat dus aan de Noord kant van de A9 op het zuiden gericht vanwege het rendement in die richting. De A2 loopt van Noord naar Zuid....

De regering heeft destijds aangegeven dat de belasting per milieulabel jaarlijks bijgesteld kan worden omdat het label aangeeft wat de auto zuiniger is dan het gemiddelde in de klasse waarin de auto zich bevindt. Het kan dus zijn dat je jarenlang in een auto rijdt met een A-label waarvan de regering een jaar later vindt dat het nu een B-label.

Waar een paar populisten uit de VVD nu aan wil tornen is de vrijstelling van MRB omdat ze weten dat een beetje VVD'er niet in een Muesli-auto rijdt (zoals ik). De afspraken voor het bevoordelen van auto's die minder CO2 uitstoten (op papier) liggen vast in een wet die de totale uitstoot van CO2 moet terugdringen. Daarin heeft men destijds een prognose gemaakt van de afname van de uitstoot door energiezuinige auto's.

Omdat het beter gaat met de toename van zuinige auto's dan verwacht kan de stimulering wel een tandje lager vindt de VVD want dat scoort lekker bij de achterban. 'Wie de schoen past trekke hem aan'. Het gaat politici niet om het milieu maar wat het electoraat vindt want dat levert stemmen op bij de volgende verkiezing en steun van de achterban in moeilijke tijden zoals nu.

Bothje

Heel gewoon lid
@Hetzer

MRB gaat gewoon naar de staat
De provinciale overheden pakken hun deel (bijna even groot als staatsdeel, bij mij in ieder geval) via de opcenten.... waarvan het maximum te heffen bedrag onlangs is opgetrokken :biggthumpdown:

vincefra

Actief lid

Zonnecolectoren = zonneboiler .... enig probleem dat die warmte dan nog efficiënt dient getransporteerd te worden naar een afnemer (huizen / bedrijven / ... ) dus die mogen echt niet te ver liggen ...

Zonnecolectoren = zonnecellen .... iets eenvoudiger want stroom is gemakkelijk te transporteren over langere afstanden ...

Nu in beide gevallen, gezien het om een autoweg gaat, die panelen zullen wel snel vuil worden en dan is de efficiëntie nogal laag. Ambtenaren (of bedrijfswereld) inschakelen om te reinigen is duur ...

Constant

Erelid
Helaas zal een MRB stelsel wat gebaseerd is op werkelijk gebruik van de snelweg (incl werkelijke milieuschade) er nooit komen. De heffing is gebaseerd op het maximaal binnenharken van geld om het aan niet-verkeers gerelateerde zaken uit te geven. Men vergeet daarbij dat het merendeel van de autobezitters een auto hebben vanwege hun werk en dus wordt de werkende mens weer gestraft.

Bovenaan Onderaan