Routeberekening is mislukt

De laatste tijd krijg ik bij het berekenen van een nieuwe route regelmatig de melding ‘routeberekening is mislukt. Geen navigatiegegevens voor de gehele route beschikbaar’. Ik heb het idee dat dat vooral gebeurt als ik een nieuwe route ingeef tijdens het rijden. Ik heb de laatste update geïnstalleerd, maar omdat ik door corona minder kilometers maak, kan ik niet terughalen of ik deze melding alleen maar na de update heb gekregen. Overigens gaat het over een Columbus in een S3 uit 2018. Als ik een stukje verder gereden heb en het weer intoets pakt ‘ie het opeens wel goed op. Iemand een idee wat dat kan zijn?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Voer je een adres in vanaf de in de auto aanwezige navigatiedata, of probeer je een online reisdoel in te geven?
 

VAG-man

Forumguru
Bij veel navigatiesystemen wordt aangegeven als er niet voldoende satellieten worden gevonden.
 
Dar heb ik ook steeds op een bepaald stuk van de a4 richting rdam als ik 1 afrit verder rijd dan wat de planner aangeeft.

dan blijft ie hangen, doet niks, herberekend niet. Doe ik dat handmatig; zelfde melding. geen navigatie beschikbaar.

vreemd.
 
Dar heb ik ook steeds op een bepaald stuk van de a4 richting rdam als ik 1 afrit verder rijd dan wat de planner aangeeft.

dan blijft ie hangen, doet niks, herberekend niet. Doe ik dat handmatig; zelfde melding. geen navigatie beschikbaar.

vreemd.

Ik woon wel in dezelfde regio, dus misschien is het de keren dat ik er last van had, wel in hetzelfde gebied geweest.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik herken die melding wel, vaak bij adressen in beperkt toegankelijk gebied (lees: voetgangersgebied). Negen van de tien keer volstaat het dan om het huisnummer weg te laten en alleen op woonplaats + straatnaam te navigeren.
 
Ik heb hetzelfde probleem ook de laatste weken (enkel wanneer reisdoel tijdens het rijden ingevoerd wordt). Ik heb dit bij de dealer gemeld. Een andere klant heeft dit daar ook gemeld. Voor deze klant is de kaartenset opnieuw geïnstalleerd. Nog onbekend of dit het probleem heeft verholpen.

PS ik heb ook een S3 met een Columbus, bouwjaar 2019
 
Stuk snelweg waar het mis gaat, de navi geeft gewoon de snelweg aan, ook waar je rijd, maar berekenen ho maar. Sinds een jaar of 2/3. Heb het ingestuurd, niks van vernomen.
 
Ik had inderdaad ook dit probleem op de A4 èn de A13 richting Rotterdam. Mogelijk inderdaad een kaartissue.

Mijn navigatie is ook helemaal de weg kwijt in de Gaasperdammertunnel (A9), richting Schiphol. Ik heb dit met zowel de laatste als de voorlaatste set.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het zal wel niet toevallig zijn, maar de mijne doet ook vreemd bij de A4 en A13 richting Rotterdam. Soms ben ik eigenwijs, en volg de A13 hoewel de navigatie de A4 aangeeft. Als ik op andere lokaties eigenwijs ben berekent het ding vrij snel een nieuwe route, maar op die plek zie ik consequent dat ie dat niet doet. Pas als ik vlak bij Rotterdam ben komt er een nieuwe route. Ik krijg geen foutmeldingen, hij doet het gewoon niet. Ik heb het nog niet zo vaak geprobeerd, maar op die lokatie lijkt het wel herhaalbaar. En net als @roove258, zowel voor als na een update hetzelfde probleem.
 
Staat dat deel wel op de kaart, waar je op dat moment dan rijdt, of heb je dan de melding offroad?

ja, t deel staat op de kaart en ik rij gewoon op een bekende weg. Misschien heeft het (zoals anderen ook schrijven) te maken met de regio, is wel toevallig dat het kennelijk vaker gebeurt rond de A4 en A13. De afgelopen paar dagen voor iedere rit de navigatie gebruikt en geen last gehad, blijft iets vreemds...
 
Ik ben al geruime tijd met de dealer (en PON / fabriek) bezig om het probleem met de foutmelding van het navigatiesysteem "routeberekening mislukt" opgelost te krijgen. Het probleem is goed reproduceerbaar. Ik heb het in ieder geval op bepaalde trajecten van de A4, A12, A13 en A20 (en enkel tijdens het rijden: als ik bij een afrit stil sta gaat het goed. Even doorrijden de snelweg weer op en ik krijg de foutmelding weer bij het invoeren van een bestemming).

De volgende oplossingen zijn ondertussen geprobeerd:
Kaart opnieuw installeren
Software opnieuw installeren.
Vervanging van de 5F unit
Verwijdering van de MIND-module (Skoda Connect).

Dit heeft het probleem niet verholpen.

Ik kreeg vandaag de terugkoppeling van de dealer dat bij Skoda bekend was dat dit probleem bij meerdere VAG-merken optreedt (had ik een jaar geleden al gemeld). De dealer geeft aan dat VAG aan een software update werkt. Er is echter nog geen plandatum bekend.

Wordt vervolgd...
 
Nee, maar bij het invoeren van de bestemming was de positie van de auto op de kaart correct. Ook de eindbestemming werd weergegeven (finish vlag). Alleen de routeberekening lukt niet. De plaatsbepaling leek dus niet het probleem te zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
Herkenbaar issue uit mijn vorige auto's. Was moeilijk reproduceerbaar, al had ik het idee dat het vaker voorkwam bij adressen die zich "op een niet-toegankelijke locatie" bevinden.
 
Bovenaan Onderaan