rotonde-richtingaanwijzer

Cyrus

Actief lid
Je zegt dat ik fout zit en in je uitleg blijkt dat we hetzelfde zeggen ;)

Excuus... je oorspronkelijke opmerking is - eerllijk gezegd - op meerdere manieren uit te leggen. Ik dacht derhalve dat je wilde zeggen dat je op de rotonde meteen je richtingaanwijzer naar rechts aan zet en die pas weer uit doet zodra je de rotonde verlaat, ongeacht of je de rotonde 1/4, 1/2 of 3/4 neemt.

Maar ik begrijp nu dat je wilde zeggen dat je alleen naar rechts knippert bij het verlaten van de rotonde, dat is helemaal corrrect. :)
 

Cyrus

Actief lid
Wat ik vaak niet begrijp is dat veel mensen die wel de moeite nemen om richting naar links aan te geven het vervolgens vertikken het tegenovergestelde te doen bij het verlaten van de rotonde. Wat mij betreft offeren ze een keer een paar BOA's op die op een onzinnige plek staan te flitsen en laat ze maar een boekje volschrijven bij een rotonde.


Daar ben ik het helemaal mee eens!
 

Cyrus

Actief lid
Volgens Dhr. K. Spee geldt ook in NL dat je alleen richting aangeeft wanneer je de rotonde verlaat. Zelf vind ik dat vaak niet duidelijk genoeg.

Sorry hoor, maar duidelijker kan toch echt niet. "Alleen richting aangeven naar rechts als je de rotonde verlaat". Wat is hier niet duidelijk aan?
 
Wat iemand gaat doen op een rotonde Cyrus.
De vormen van rotondes zij soms zo vreemd dat je het rechter knipperlicht niet goed kan waarnemen. In Spijkenisse is er eentje waar je bijna rechtdoor rijdt als je de rotonde gelijk weer verlaat. Daarom geef ik ook als ik links draai richting aan.
 

Cyrus

Actief lid
Ik snap nu wat je zegt. In eerste instantie dacht ik dat je de letterijke tekst niet duidelijk genoeg vond. Nu blijkt dat je de onduidelijke praktijksituatie op sommige rotondes bedoelt. Het is mij duidelijk :D
 

TL@

Forumguru
Als het niet verplicht is in NL om naar links te pinken, waarom in godsnaam zou je dan willen dat de pinker langer dan 3 keer pinkt.

Ik ben trouwens niet op de hoogte van de verschillen tussen B (waar ik woon/werk/leef) en NL (waar ik graag kom maar haat om met de auto naartoe te gaan)
 

MarcoO2

Forumguru
@ SGL49: Ik snap nog steeds de onderliggende wens niet. Je geeft zelf al aan dat het alléén bij het verlaten van de rotonde verplicht is om richting aan te geven. Dat betekent dat je dus vrijwel altijd (een enkele raar gevormde rotonde daargelaten) een bocht maakt, te weten je slaat rechtsaf om de rotonde te verlaten. Bij richting aangeven naar rechts kun je toch gewoon de normale functie van de richtingaanwijzer gebruiken? Die springt automatisch terug zodra je weer recht rijdt.

Ik zou wel eens bij jou in de auto willen zitten om aan de hand van jouw rijstijl te zien in welke gevallen de functie "autobahnblinken" (zegt de naam feitelijk al niet genoeg over waar het voor bedoeld is...) ook op de rotonde een meerwaarde is/ heeft. Ik kan me er namelijk niks bij voorstellen en heb, ondanks heel wat kilometers en rotondes, ook nog nooit de behoefte (of uberhaupt de gedacht) gehad.

Maar goed, feitelijk boeit het ook niet wat wij ervan denken. Mocht je het om wat voor reden dan ook toch graag willen, is een mailtje naar iemand met een laptop en een kabeltje genoeg. Er staan genoeg mensen hier op het forum die in staat zijn om je te helpen.
 
Dank je wel voor je zorgen en uitgebreide antwoord.
Ik heb inmiddels gelezen dat dit via VAG aangepast kan worden.
Wellicht ligt het aan mijn perceptie dat 3 x te kort is en dit in werkelijkheid afdoende is.

Op de meeste (wat grotere) rontondes slaat mijn richtingaanwijzer echter niet automatisch terug.
Dus ik vind die comfort-modus een erg handige om ook op de rotondes te gebruiken.
 

MarcoO2

Forumguru
Bij jou springt hij vaak niet automatisch terug? Ik kom dagelijks op heel veel rotondes, van klein tot groot, en heb er (weliswaar in een O2) nooit last van. Zou bijna denken dat ik jouw geval de hendel niet soepel genoeg terug springt (dus een mechanisch probleem). Of hebben meer Fabia-rijders hier last van?
 
Heb deze link gevonden, wat uitvoeriger dan de uiteenzetting van Cyrus http://www.autorij-instructie.nl/?p=21. Mijn conclusie is: naast op tijd richting aangeven, moet je ook op tijd je richtingaanwijzer uitzetten.

Het zou leuk zijn als je de autobahnblinker, bij vergissing, direct uit kan zetten.
Soms vergis ik me in de snelheid van achter opkomende race-auto, de ene moment zag je alleen 1 lichtpuntje, begin je te knipperen zie je ineens lichtsignalen. Nu is het niet mogelijk om die andere te laten weten dat je het begrepen heb, door de richtingaanwijzer direct te doven. Richting aanwijzer naar rechts geven kan de bestuurder rechts van je onnodig laten schrikken.
 

hemi24

Forumguru
Er staat mij vaag iets bij dat als je kort nogmaals de richtingaanwijzer dezelfde kant aantikt dat deze dan stopt met de serie van drie... Morgen maar even kijken of dat ook echt zo is.

Beste optie voor de topic-starter is om de rotondes gewoon met wat meer snelheid te nemen, lijkt mij..! :smiley29:
 
Mij is het nog niet gelukt ... maar met de GL heb ik ook nog niet uitgeprobeerd.
Bij de oude wilt het soms lukken door het eerst helemaal naar beneden door te duwen en dan weer op neutraal te zetten. Maar jouw reflex is juist andersom.
 

TL@

Forumguru
Heb deze link gevonden, wat uitvoeriger dan de uiteenzetting van Cyrus http://www.autorij-instructie.nl/?p=21. Mijn conclusie is: naast op tijd richting aangeven, moet je ook op tijd je richtingaanwijzer uitzetten.

Het zou leuk zijn als je de autobahnblinker, bij vergissing, direct uit kan zetten.
Soms vergis ik me in de snelheid van achter opkomende race-auto, de ene moment zag je alleen 1 lichtpuntje, begin je te knipperen zie je ineens lichtsignalen. Nu is het niet mogelijk om die andere te laten weten dat je het begrepen heb, door de richtingaanwijzer direct te doven. Richting aanwijzer naar rechts geven kan de bestuurder rechts van je onnodig laten schrikken.

Vind ik ook vervelend. Op mijn Astra ging dit probleemloos door nogmaals in dezelfde richting te duwen maar op de O2 niet.
 
Bij mijn Fabia ll heb ik als ik de richting naar rechts aangeef ook soms dat de richting aanwijzer niet terug naar de neutraal stand komt, vooral met rotonde's en dan degene met die 'nieuwe' flauwe bochten.
Geen last hiervan als ik gewoon de hoek omga.
 
Bovenaan Onderaan