rotonde-richtingaanwijzer

Zou het mogelijk zijn om bij een Skoda Fabia Combi Greenline de "rotonde-richtingaanwijzer" die drie keer knippert in te stellen via de software op 4 of 5 keer?

Het valt mij nl op, dat bij veel rotondes die volgens de nieuwe verkeersnormen een grotere diameter hebben, een drietal keer knipperen te kort is.

Maar dan moet je op de autosnelweg eerder aangeven anders zit je al lang op je rijbaan en knippert je richting aanwijzer nog (niet zo handig op een weg met 3 of meer banen)

Erkens

Lid
Dan moet je het hendeltje verder duwen, dan blijft hij knipperen totdat je je stuur weer terug draait (dus zodra je de rotonde verlaten hebt). Die 3x knipperen is als comfort bedoeld voor het wisselen van rijstroken waarbij de RAW niet vanzelf uitgaat omdat je stuur niet veel draait.

adjego

Actief lid
Die aantal knippers is inderdaad aan te passen. Ik heb ze bij mijn auto op 4 keer knipperen staan. Als je binnen de 3 knippers al op de andere rijbaan zit, ben je behoorlijk aan het hoeken.

MarcoO2

Forumguru
Hahaha.... ik dacht al, zou er eindelijk weer iets echt innovatiefs gebeurd zijn in de autobranche en hebben we nu een speciale rotonde-richtingaanwijzer uitgevonden...?

't Is dus inderdaad wel in te stellen, maar ik vraag me af of je daar echt plezier van gaat beleven. Als je de functie gebruikt waar'ie voor bedoeld is (bij het wisselen van baan op de snelweg ed), is drie keer perfect. Wil je langer knipperen, dan gebruik je toch gewoon de normale functie van de richtingaanwijzer?

Ik kom toch echt met drie keer knipperen op elke rotonde te kort!
Wellicht omdat ik het rondje niet als een xxxxxx neem....

En op de rijksweg bereid ik mijn inhaalmanoeuvre ruim van te voren voor (moet ook wel met de Combi Greenline :D, dus is vier maal knipperen in het geheel niet erg!
Het hangt dus af van hoe je rijd; voor de een is drie x prettiger en voor de ander 4 keer...

adjego

Actief lid
Ik heb het vandaag geprobeerd om binnen de 3 knippers van rijstrook gewisseld te hebben, maar dan ben je eigenlijk al met de rijbaanwissel bezig voordat je richting aan geeft. Ik moest behoorlijk hoeken om binnen de 3 knippers van baan te zijn gewisseld.

Erkens

Lid
Op de rotonde laat je toch je richtignaanwijzer naar rechts aanstaan totdat je van de rontonde af bent? Zelfde als een normale bocht? Daar is die "comfort"-schakeling van 3x ook niet voor bedoeld.

Erkens

Lid
Ik moest behoorlijk hoeken om binnen de 3 knippers van baan te zijn gewisseld.
Je bent binnen die 3x toch wel over de helft, en daar gaat het juist om. Overigens heb ik met normaal inhalen geen moeite om rustig binnen die 3x knipperen een baan op te schuiven.

Volgens de dealer is de comfort-schakelaar juist wel OOK bedoeld voor het nemen van rotondes!
En tja, daar ben ik het mee eens. Een handige functie. Hoef je niet elke keer de richtingaanwijzerhandel terug te zetten!

TL@

Forumguru
Zeker niet bedoeld voor rotondes, aangezien je alleen in NL op rotondes naar links moet pinken. In andere landen moet je enkel pinken wanneer je de rotonde verlaat.

Erkens

Lid
Volgens de dealer is de comfort-schakelaar juist wel OOK bedoeld voor het nemen van rotondes!
Rare dealer dan om zoiets te zeggen :eek:

Hoef je niet elke keer de richtingaanwijzerhandel terug te zetten!
Bij mij gaat dat automatisch bij het terugsturen (alleen op kleine rotondes soms niet)

aangezien je alleen in NL op rotondes naar links moet pinken.
Naar links aangeven is niet verplicht (helaas) wel is het zo dat dit beter is voor een rustiger verkeersbeeld (muv rotondes met meerdere rijstroken). Naar rechts aangeven moet altijd, aangezien je een rotonde als een doorgaande weg moet zien met allemaal afslagen naar rechts.

Zeker niet bedoeld voor rotondes, aangezien je alleen in NL op rotondes naar links moet pinken. In andere landen moet je enkel pinken wanneer je de rotonde verlaat.

Ken je de verkeersregels wel??
Je zegt "links pinken op NL rotondes moet" ??

Volgens de Rijksovverheid in ieder geval niet!
(bron: http://www.rijksoverheid.nl/documen...at-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html )

Citaat in italic:
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.

Volgens Dhr. K. Spee geldt ook in NL dat je alleen richting aangeeft wanneer je de rotonde verlaat. Zelf vind ik dat vaak niet duidelijk genoeg.

Cyrus

Actief lid
Op de rotonde laat je toch je richtignaanwijzer naar rechts aanstaan totdat je van de rontonde af bent? Zelfde als een normale bocht? Daar is die "comfort"-schakeling van 3x ook niet voor bedoeld.

Fout.

Ook fout.

Ik zit heel veel op de weg en zie dat men er op rotondes echt een zooitje van maakt met de richtingaanwijzer, iedereen doet maar wat. Terwijl het zo simpel is:

• rotonde 1/4 (rechtsaf dus): meteen naar rechts richting aangeven
  • rotonde 1/2 (rechtdoor dus): geen richting bij oprijden; richting naar rechts aangeven bij het verlaten van de rotonde
  • rotonde 3/4 (linksaf dus): twee mogelijkheden:
    1. enkele toeleidende strook: geen richting bij oprijden, richting naar rechts aangeven bij het verlaten van de rotonde
    2. meerdere toeleidende stroken: richting naar links zolang je nog niet op de rotonde rijdt (je sorteert immers voor) - bij het oprijden van rotonde richtingaanwijzer uit, bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aangeven.
Kortom: OP de rotonde geeft je nooit richting naar links aan!

Mocht je nou toevallig een rotonde moeten nemen die uit meer stroken bestaat (zoals o.a. in Zaandam, Eindhoven en Utrecht), dan geef je richting aan als je op die rotonde van strook wisselt (gelijk aan wat je op de snelweg doet).

joost_d

Nieuw lid
Wat ik vaak niet begrijp is dat veel mensen die wel de moeite nemen om richting naar links aan te geven het vervolgens vertikken het tegenovergestelde te doen bij het verlaten van de rotonde. Wat mij betreft offeren ze een keer een paar BOA's op die op een onzinnige plek staan te flitsen en laat ze maar een boekje volschrijven bij een rotonde.

Bovenaan Onderaan