Roomster valt sporadisch uit

KlaRon

Lid
In verband met spontaan uitvallen van de motor, zo ongeveer om de 30-300 km wat vragen aan jullie, zie voor toelichting onder de vragen:

1) Motor valt spontaan uit, meestal met accu lampje rood, herstarten is vaak direct mogelijk Wat kan de oorzaak zijn? Ik besef dat een sporadisch optredende fout lastig opspoorbaar is. Tips om een aantal zaken na te trekken?

2) Herkennen jullie de foutmelding? (Zie tekst onderaan)

3) Welke bougies bevelen jullie aan voor deze LPG installatie?

4) Is er nog onderhoud nodig aan de lpg installatie?

5) Moeten er ook additieven aan de benzine of olie worden toegevoegd?

Toelichting:

Op dit moment hebben we problemen met de Skoda Roomster 77kW 1.2 automaat. Deze is voorzien van een Prins Di installatie G3 72L.

Enkele maanden geleden zijn de bougies, kabels en bobine vervangen. Waarschijnlijk heeft dit geen invloed op onderstaande problemen.

Sinds kort treedt een vervelend probleem op. Plotselinge uitval van het hele motorsysteem tijdens het rijden, waarbij het accu lampje blijft branden. Na enige tijd kan de auto weer gestart worden, zonder accu opladen etc.

Kort geleden zijn de dynamo, spanningsregelaar en accu vervangen, Accu spanning met uitgeschakelde motor en verlichting wel aan is 12.5V. Lijkt mij geen reden van uitval.

Deze fout is echter inmiddels al weer 3x opgetreden over ong 1000 km. Sporadisch, maar storend, zeker op de enkelbaans rijstrook op de Afsluitdijk. Veilig parkeren is daar niet mogelijk

Op verzoek van de ANWB wordt nu de krukas positie sensor vervangen.

De huidige storing / fout melding betreft “Arm mengsel bank 1”. Hierop zou de motor niet volledig mogen stilvallen met slechts het accu lampje rood brandend. Toch is dit het geval.

Graag jullie ervaringsdeskundige opmerkingen en tips.

Groetjes KlaRon
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik kan je alleen antwoord geven op Probleem 1 en dat is uitlezen en kijken of er een melding in staat waar het aan te herleiden is op moment van uitval. Rijd een op benzine ipv op gas. Indien het probleem dan niet op treed kan je gaan zoeken in je gasinstallatie.
 
Bovenaan Onderaan