Roomster T10/W5W LED achterlichten

Captain Hook

Forumguru
Na de LED knipperlichten (al 8 jaar LED uitvoering), HB4 LED mistlampen en de LED binnenverlichting, waren nu de achterlichten van m'n Roomster aan de beurt.

De laatste paar maanden sneuvelden die kleine T10/W5W gloeilampjes al een paar keer. Nu zijn die niet zo duur, maar m'n reservevoorraad was op en werd het tijd om ze door een LED uitvoering te vervangen.
In iedere achterlichtunit van de Roomster zitten 2 x 2 T10/W5W 5W gloeilampjes. Lichtopbrengst ca. 50-80 lumen (volgens Philips/Osram).

Nu zijn er talloze online aanbieders die T10/W5W LEDs verkopen.
Maar die geven eigenlijk allemaal te veel licht. Je wilt namelijk geen verwarring met je remlichten.:pieker:
M.a.w. ze moeten helemaal niet super/extra/turbo/mega licht geven, maar gewoon net zoveel als de vergelijkbare gloeilamp uitvoering.

En nee, het zijn niet die überdure Philips LEDjes geworden.
Oh ja, en het liefst in één keer zonder CANBUS geneuzel (heb geen zin er nog een dikke belastingsweerstand aan parallel te zetten).
Best wel lastig om op AE/BG/eBay een aanbieder te vinden die de lichtopbrengst enigszins helder communiceert. ;)

Via eBay in de UK een aanbieder gevonden die setjes in diverse kleuren aanbood, voor een redelijke prijs.
Het past op zich prima in mijn auto. Ik heb de rode uitvoering genomen, aangezien ze toch bestemd zijn voor de achterlichten (en die zijn rood).
De lichtopbrengst is idd vrijwel gelijkwaardig aan het originele 5W gloeilampje.

Zoals ik al verwachtte; ze zijn niet 100% CANBUS probleemloos.
In mijn auto zitten er aan iedere kant twee van die lampjes ( 2 x 2 = 4 in totaal). Ze zijn overigens wel parallel, per twee, aangesloten.
Als ik er 1 gloeilampje uithaal begint de auto te zeuren dat er een lamp kapot is (terecht). Als ik één van de gloeilampjes vervang door een LED uitvoering, is het nog steeds ok.
Maar zodra ik beide gloeilampjes vervang door een LED module, dan blijft 'ie de melding geven dat er een lamp kapot. M.a.w. het opgenomen vermogen is te gering om goedgekeurd te worden.
wink.gif


Ok, dan nog maar ff wat belastingsweerstanden van 30 ohm/10Watt bestellen. Om de ouderwetse gloeilamp te 'faken'. Ik heb inbouwruimte genoeg, dus ik kan er zo een stevige keramische weerstand aan parallel zetten. 5W uitvoering zou in principe voldoende moeten zijn, maar een 10W kan net wat beter z'n warmte kwijt en zal wat minder heet worden.

Hier zie je het oorspronkelijke gloeilampje naast de LED vervanger:

LEDT10-2
by Erik Haak, on Flickr


LEDT10-1
by Erik Haak, on Flickr

4 stuks: (heb er ruim 6 euro inclusief verzendkosten voor betaald)

LEDT10-3
by Erik Haak, on Flickr

Omdat ik geen zin had om te wachten op wekenlange levering via AE/BG/eBay uit verweggistan, de weerstanden maar via amazon.de laten komen.
Binnen enkele dagen in huis, gewoon precies (!) hetzelfde setje als wanneer je rechtstreeks in China bestelt, maar wel wat duurder. Voor rond 7 euro had ik 5 weerstanden (had er slechts 2 nodig).
Zelfde setje rechtstreeks uit China is ca. de helft van dit bedrag.

Aan iedere weerstand ff twee draden gesoldeerd, alles keurig met krimpkous afgewerkt; zowel de draadaansluitingen zelf, alsmede de gehele (cement) weerstand in een forse krimpkous.
In de achterlichtunits van m'n Skoda Roomster verwerkt (ruimte zat), en voila; geen 'lampje kapot' melding meer. En als ik slechts 1 van de 4 T10/W5W LEDs los haal, krijg ik weer keurig een 'lampje kapot' indicatie.
thumbsup.gif


Voordeel: als het goed is, nooit meer een achterlampje vervangen en ietsje minder stroomverbruik (deels wordt er wat energie alsnog nodeloos opgesoupeerd door de vermogensweerstanden).

Blijft toch jammer dat ondanks dat dit soort verlichtingsoplossingen al jaren beschikbaar is en je alleen maar voordelen hebt van de toepassing van LEDs (minder energieverbruik, veel langere levensduur), dat de autofabrikanten die nu pas schoorvoetend beginnen toe te passen.
Nog triester is het eigenlijk dat je dan vervolgens weer extra energie moet verkwisten (die vermaledijde belastingsweerstanden) om de niet zo slimme CANBUS check voor de gek te houden. :sterretjes::banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Dat van die te felle lampen herken ik wel. Als je zoekt op YouTube reviews is dat ook vaak een probleem bij bijv (vaak goedkopere) led lampen die gecombineerd gewone én remverlichting geven zoals bij de P21/5W ‘duplo’ lamp.

Ik heb mede daarom (andere reden was dat de leds op de plek van het filament zitten en dus de reflector gebruikt wordt zoals bedoeld) wel voor de dure Philips gekozen. Die geven zeker weten een keurig verschil in intensiteit.
 

Captain Hook

Forumguru
@turboturbo Reflector?

Er zit helemaal geen reflector rond de achterlichten van een Roomster...
Het is gewoon een bajonetgat in de grondplaat van de achterlichtunit. Dat is grijs/witte kunststof, aan beide zijden.

Alleen de, naar buiten gekeerde zijde, bestaat uit gekleurde/gefacetteerde rode/witte kunststof.
48146212422_1d7cc13d14_o.gif
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad dat bedoel ik. Ik meen daar toch echt een reflector te zien, maar ik bezit geen Roomster dus ik kan ernaast zitten hoor!
 
Bovenaan Onderaan