Roomster populairder dankzij Yeti?

Captain Hook

Forumguru
Nou tijd en aandacht is niet het probleem. De Skoda dealer heeft zeer zeker tijd (voor mij in ieder geval wel) en is ook serieus. Maar financieel geeft men (nog) geen duimbreed toe.
Wat mij doet vermoeden dat het idd nog/weer veels te goed gaat.
 

Captain Hook

Forumguru
Om terug te komen op het verschil tussen Roomster en Yeti.

Heb al eens eerder gereden in de Yeti (ook tijdens de speciale open dagen bij Pon). En gisteren een halve dag een Roomster meegehad.
Kan ik de auto's vergelijken? Ja en nee.

Motorisch heb ik beiden met de 1.2TSI gereden en dat voelt in de Roomster een stuk vlotter aan dan in de Yeti. Logisch want de Yeti is een stuk zwaarder. Qua topsnelheid en verbruik komt de Roomster ook gunstiger naar voren, mede dankzij de gunstigere cw-waarde en het lagere gewicht.
Wat betreft binnenruimte ontlopen ze elkaar niet zo veel. Allebei zijn ze praktisch, klein plusje voor de Roomster, die vind ik nog 'luchtiger' en ruimer overkomen (vooral achterin) dan de Yeti.

Wegligging is niet verkeerd van de Roomster! Mede dankzij die grote wielbasis ben ik positief verbaasd. Ook over het comfort. Yeti wegligging (2WD) is ook prima, voelt wat massiever aan, komt uiteraard door het nieuwere onderstel en (wederom) het hogere eigengewicht.

Mooi? Tja, wat is mooi? De Yeti vind ik idd mooier, het is meer één geheel. Vanaf de B-stijl oogt de Roomster als een ander model wat er tegen aan geplakt is. Zoals al eerder genoemd, ik koop geen auto voor alleen het uiterlijk.
Afwerking is bij beiden keurig. Als ik het b.v. vergelijk met een Toyota (in de dezelfde prijsklasse) is een Roomster/Yeti heel wat 'volwassener'.

Terreincapaciteiten. Ja, een Yeti met Haldex aandrijflijn is uiteraard superieur aan de Roomster. Maar dan praat je eigenlijk over een totaal andere auto en prijsklasse. De Roomster is er gewoonweg niet met 4x4 aandrijving.

Prijstechnisch vind ik dat de Yeti veels te snel erg duur wordt, voor wat je in z'n totaliteit krijgt. Daarnaast zullen de gebruikskosten (verzekering, MRB, brandstof) hoger uitpakken.
 

corsaar

Senior Member
@Captain hook een perfecte beschrijvende vergelijking.
Alle punten die je aanhaalt is geen speld tussen te krijgen. Uiteindelijk heb ik moeten
kiezen voor de Yeti en heb er toen zelf een onnodige luxe uitvoering van gemaakt.
De mensen om mij heen vonden de roomster niet mooi en daarom viel deze af.
Als ik na de nabije toekomst kijk had ik beter een Fabia GL kunnen kopen.
10 % korten op pensioen stijgende eigen bijdragen en wat deze regering
nog meer voor ons in petto heeft.
 

CaseyBasey

Actief lid
@Captain Hook: een aardige vergelijking. Echter voor mij ontbreekt 1 essentieel aspect, namelijk de hoge instap van de Yeti die de Roomster ontbeert. Omdat een hoge instap voor mij 1 van noodzakelijke eisen is valt een auto als de Roomster af.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, de Yeti heeft een nog hogere instap dan de Roomster.
Maar de Roomster heeft al een hogere instap dan de O2 combi die ik voorheen had. Dus wat dat betreft ging ik er al op vooruit.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Corsaar: Krijg nu wel erg met je te doen, eerst al dat gestuiter en nu begrijp ik dat je al geen Yeti maar een Roomster wilde in the first place. Verder doet het me deugd dat ook jij het somber inziet wat betreft het komende rampen-kabinet. Heb nog even overwogen maar helemaal niet meer terug te komen van vakantie.
Het verhaal pro en con klopt idd helemaal, ook ik heb getwijfeld tussen beide types en uiteindelijk gekozen voor de Yeti vanwege het uiterlijk en de wat "meer auto" indruk. Puur praktisch gezien natuurlijk weinig sterke argumenten.
 

FredV

Banned
keuze

Als ik na de nabije toekomst kijk had ik beter een Fabia GL kunnen kopen.
10 % korten op pensioen stijgende eigen bijdragen en wat deze regering
nog meer voor ons in petto heeft.

In 1ste instantie gingen wij ook voor een Yeti (voornamelijk om het karakteristieke model en hoge instap.
Maar de argumenten door Corsaar genoemd, waren voor ons de reden om voor de Fabia te kiezen, omdat we toen al verwachtten dat het de komende jaren nooit beter maar wel financieel slechter zou gaan.
Wij zijn nu erg gelukkig met onze keus.
Nu nog afwachten of dat ook voor het rijplezier geldt.
 

piair1982

Forumguru
Inderdaad staan de stoelen 5 cm hoger dan een F II.
Maar de gehele opbouw is natuurlijk ook hoger, dus gaat niet ten koste van de instaphoogte.

Bodemspeling is vrijwel gelijk met de O2...
 

EdK

Forumguru
heb zelf in eerste instantie 2 jaar in de Fabia Combi gereden, en heb hierna de RR aangeschaft die toen eigenlijk net op de markt was.
Deze angeschaft met één van de optie's dat de bijrijdersstoel ook in hoogte verstelbaar zou zijn ( meen €60,00 duurder )
Dit gedaan omdat ik eens per week mijn moeder van 80 meeneem om de grote boodschappen te doen.
En ikzelf maar dus ook mijn moeder stapt gewoon beter in bij de RR dan voorheen in de Fabia, dit komt gewoon door de iets hogere instap tov de fabia.


Dan wat betreft de wegligging, die is in mijn ogen zeer goed.
Nu ook weer in noorwegen deze vakantie en hoe hij zich houdt met bochten, als een scheermes met de 205mm 16inch banden.

Tsja zoals al geopperd hier in topic en op forum, de RR is een ondergewaardeerde wagen van Skoda.
Maar als je puur naar de praktische voordelen kijkt en niet naar het uiterlijk dan heb je er een prima wagen aan !
 
Bovenaan Onderaan