Roomster een heerlijk saaie auto...

ippe

Nieuw lid
@AGTon
Nog gaver lijkt het me als ze een Roomster-achtig model uitbrengen als EV! En dan ook de prijs bescheiden houden.
Elektrisch rijden doe je op de kermis...
In de botsauto's :maakmegek:.

De Roomster heeft nu 221k en wachten tot iemand bij Skoda het licht ziet is niet bepaald een strak toekomst plan:banghead:.
 

Captain Hook

Forumguru
Dit keer, tijdens de jaarlijkse APK, een wat minder saai bedrag voor het onderhoud.

Van tevoren een afspraak gemaakt en duidelijk afgesproken wat er wel/niet zou moeten gebeuren.

Ik wist dat er weer een kleine onderhoudsbeurt (olie v.v. + filter v.v.) moest plaatsvinden. Plus de tweejaarlijkse wissel van de remvloeistof. Daarnaast was de koelcapaciteit van de airco inmiddels KwalitatiefUitermateTeleurstellend. Dus waarschijnlijk te weinig koelmiddel (op zich niet zo gek na zoveel jaar).

En de rekening was eigenlijk precies zoals verwacht. Altijd prettig als men dat vooraf helder en eerlijk communiceert.

Ik moest 19,95 voor de APK betalen. Waarbij de enige opmerking/werkzaamheden tijdens de APK het opnieuw afstellen van de koplamphoogte betrof.
95 euro voor de onderhoudsbeurt met olie/filter v.v. (Bosch filter, Castrol olie)
45 euro voor het verversen van remvloeistof
110 euro voor het legen en opnieuw vullen van de climatronic.
(en er is gecontroleerd of er niet ergens lekkage zat)
Ben ik wel blij dat dit nog een oude(re) airco installatie is, met het goedkope koelmiddel R134a. Tegenwoordig zit er bijna overal R1234yf in, da's weer een stuk duurder.

Vergelijk dat maar eens met de Skoda garage prijzen. ;)

Waar ik keurig op gewezen werd, was de toestand van de accu. Maar dat wist ik zelf ook al. Die zal ik binnenkort maar eens vernieuwen. Het originele exemplaar, af-fabriek, zit er nog steeds in. Sinds 2010 notabene. M.a.w. zo'n lange levensduur heb ik met een accu nog nooit meegemaakt. :rockon:
 

Captain Hook

Forumguru
In de tussentijd ff uitgezocht welke accu er nu precies gemonteerd zit in onze Roomster. Maar dat was nog een puzzel. ;)

Door de manier waarop 'ie ingebouwd is, kun je niet het type/merk/capaciteit aflezen. Want dat zit goed verstopt achter een omhulsel. En pas wanneer je 'm loskoppelt en de accu er uit haalt, krijg je dat te zien.

Maar via de 3-letterige VAG codes op de voertuigsticker (die zit ook in het onderhoudsboekje) en de online ETKA database kon ik het VAG typenummer en de daarvoor geschikte merken/types accu's terugvinden.
Wel opmerkelijk; wat volgens de codering (J1P) een 220A 44Ah accu is, is volgens ETKA eigenlijk een 52Ah 470A accu.
Afijn, zowel een geschikte Bosch S4 002 alsmede een Varta C22 gevonden.
En het bleek dat die Varta C22 binnen 2 dagen leverbaar was voor het schappelijke bedrag van 65 euro.

Ook nog een dingetje; de meeste accu's zijn leverbaar in zowel een links/rechts uitvoering. M.a.w. de +/- polen zitten dan net gespiegeld. Dus ook daar ff goed opletten welke uitvoering je nodig hebt.
Uiteraard wel ff opgemeten of de bak/houder, waarin de huidige accu staat, qua afmetingen geschikt is voor de vers bestelde accu. In principe zou er zelfs nog wat ruimte over zijn. Zo te zien is de inbouwruimte ook geschikt voor net iets grotere accu's. Waarschijnlijk zal er bij de diesel motoren een zwaardere (grotere) accu gebruikt worden.

Tegelijkertijd maar ff een tube LIQUI MOLY Batterie-Pol-Fett besteld. Voor die 3 euro extra zometeen gelijk ff netjes alle contacten weer schoonmaken en invetten.

BTW: ben ik blij dat ik geen start/stop geneuzel heb en/of een specifiek te coderen accu. :koffie:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Zo, de bak, gevuld met H2SO4 en PbO2 / Pb platen is vervangen.
Het elektrochemische fabriekje kan weer aan de slag om mijn Skoda van verse elektroontjes te voorzien.

En ik kon het weer duidelijk merken! De Skoda startte nog sneller dan anders, vertrok als een speer uit de startblokken en alle displays en lampjes branden nog feller dan voorheen.
Nee, alle gekheid op een stokje; ik merk eigenlijk geen verschil. :koffie:

De accu die er uit kwam (af-fabriek) bleek trouwens een Banner accu te zijn (Oostenrijks fabrikaat).
https://www.bannerbatterien.com/de/Unternehmen/The-Power-Company
Het was een 44Ah 220A model. Dus de oorspronkelijke codering was wel correct, maar als alternatieven (Varta, Bosch, e.d.) verwijst ETKA naar een wat zwaarder model (52Ah 470A).

Afijn die wat zwaardere Varta zit er nu in en het was werkelijk een heel simpel klusje.
De accu zit met een bout/klem vast; die haal je los. Vervolgens de min-pool losgehaald, daarna de plus-pool, accu eruit, nieuwe accu erin. De accuklemmen nog ff opgeruwd met wat fijn schuurpapier aan de binnenzijde, schoongemaakt, ingevet met akku-pool-vet (lekker roze spul), de boel weer vastgezet en de sleutel weer omgedraaid.
Spannend... hij doet het gewoon.
Alleen het digitale klokje in de Maxidot moest ik opnieuw instellen en de vastgelegde gemiddelden uit de BC stonden weer op nul. Maar voor de rest, de radio (met alle geheugeninstellingen), werkte alles meteen weer. Zelfs de elektrische ramen hoefde ik niet opnieuw in te leren qua eindstanden.

Het meeste tijd kostte eigenlijk dat dikke zwarte jasje van de oude accu afhalen en weer netjes ronde de nieuwe vormen. Blijkbaar is dat een soort isolatiemateriaal (tegen temperatuurswisselingen?).
Maar ook dat duurde amper een paar minuutjes.

In z'n geheel was ik nauwelijks een kwartiertje bezig. Inclusief pakken/opruimen van m'n gereedschap.

Eigenlijk onvoorstelbaar dat een accu, waar ik als consument 65 euro voor betaal, diezelfde wisseling bij de Skoda garage zowat 300 euro (!) moet kosten?!?
Ik zie, vooral bij deze auto, toch weinig super expertise, veel arbeidstijd, en/of specialistisch gereedschap dat benodigd moest zijn, wat de mogelijke exorbitante tarieven van een Skoda garage zou rechtvaardigen. :arghh:

Ben wel benieuwd of zo'n Varta accu net zo lang meegaat als die Banner die er in zat.
Dat was werkelijk topkwaliteit; heeft 11 jaar lang zonder mankeren gefunctioneerd. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Onze Roomster heeft zich weer lekker saai gedragen, tijdens een weekje in Duitsland (Eifel). :cheer:
Afgezien van de dorst naar benzine tijdens rasante Autobahnritjes, toch gemiddeld ca. 1:14 gereden; van NL --> Eifel --> ter plekke wat heen & weer berg op, berg af, en weer --> NL.

Ik heb de olie gepeild vlak voor vertrek en vanochtend; kon geen verschil van niveau zien.
Geen rammelende distributieketting, noch tijdens warme start, noch tijdens koude start.
Ook de DQ-200 heeft zich voorbeeldig gedragen, weggetjes tot 21% stijging; no problemo. Ook merk je hoe adaptief de bak is i.c.m. de hellingshoeksensor. Want als je steil naar beneden gaat, schakelt 'ie niet op en probeert 'ie al zelf af te remmen in een lage(re) versnelling. Uiteraard is 21% daling wel fors, dan is de compressie van de motor niet voldoende en moet je wel wat bijremmen.

A1/A61 Autobahn bij snelheden tot ruim 180km/h; ging prima. (behalve het verbruik dan natuurlijk).

Ook nu bleek weer hoe praktisch deze auto is. Rugzakken d'rin, d'ruit, bergschoenen en allerlei losse spullen; altijd makkelijk zo'n ruime/vierkante kofferbakopening. En zelfs de bumperhoogte is bij de kofferbak zodanig dat, met een kleedje er overheen, het een prima bankje is om je gewone schoeisel te wisselen met de bergstappers. :jaja:

Nog iets opvallends:
In de Eifel kwamen we regelmatig een Skoda Roomster tegen. Allerlei uitvoeringen en kleurtjes. Terwijl hier in Nederland het een zeldzaamheid is, als je er eentje tegenkomt.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Duitsland is ook pakken groter, dus wellicht logisch dat je er meer roomsters ziet, zeker gezien Duitsland een echt Skoda land is, je zal er ook meer Octavia, Superb, Yeti etc etc zien. Wel tof om te zien dat je zoveel plezier hebt van de Roomster, ik herken wel dat tevreden zijn van een auto en dat willen delen met anderen, en zo'n Roomster lijkt mij inderdaad heel praktisch, je hebt toch zowat de dimensies van een VW Caddy, maar dan meer puur gericht op consumenten met een gezin. Beetje jammer dat Skoda zulke auto's niet meer produceert.
 
Bovenaan Onderaan