Ronk onderin!

Muug

Senior Member
Er is de afgelopen 1000km een "ronk" ontstaan in het vooronder. In het midden volgens mijn vrouw, dus niet aan één van de voorwielen. Vanaf ongeveer 30km/u begin je het te horen, aan 70 is het het best hoorbaar, vanaf dan begin je meer de wind te horen. Je hoort het ook als de motor is uitgeschakeld, het maakt ook niet uit in welke versnelling je zit. De ronk klinkt anders bij naar links sturen dan naar rechts.
Het klinkt ondertussen al behoorlijk luid, en we voelen al een lichte trilling in de wagen.
Wat zou het kunnen zijn?
Het grootste probleem is dat ik momenteel in Litouwen zit, en daar zijn erg weinig Skoda dealers.
Dank om even mee te denken.
mvg,
Paul
 

Canon-Eye

Forumguru
Snelheidgerelateerd, onafhankelijk van de versnelling en motortoerental? Dat moet haast wel een wiellager zijn. Dat het geluid niet van een zijkant lijkt te komen zegt niets, omdat de trillingen zich via via de ophanging naar de koets kunnen voortplanten.
 

Renkie

Forumguru
Controleer ook eens of je wielen nog wel goed vast zitten. En of er geen speling op het wiel zit als deze wel vast zit.

Wat is trouwens de leeftijd/kmstand?
 

Muug

Senior Member
Eind goed al goed.
Skoda dealer Hokla te Klaipeda, Litouwen, heeft rechts voor - in overleg met mij - een SKF-wiellager gemonteerd en alles rolt terug normaal. 121€ kostte de operatie, waarvan 72€ voor het lager.
Ik ben ZÉÉR tevreden van hun service!
Om 13u gebeld en om 15u30 kon ik al langs!
Paul
 
Bovenaan Onderaan