Rollend geluid/zoemend bij rijden

Hallo,

sinds kort heb ik tijdens het rijden een rollend zoemend geluid.
Lijkt of het bij de achterkant vandaag komt.
Heb zelf het idee dat het mijn achterbanden zijn.
Kan dit?

Heb een drietal weken geleden nieuwe voorbanden gehad, super. maar dat geluid lijkt van achter te komen.
Heb pas 30.000 km gereden. wat kan er eventueel nog meer aan de hand zijn?
 
cuppen van de banden

Cuppen van of deuken in het profiel
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

Bron: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/handige-informatie.htm
 

FredV

Banned
Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.
Dit is niet aan te bevelen, want banden hebben vaak een aangegeven draairichting. Tenzij je banden hebt die dit natuurlijk niet heeft.
 
hmm

zal ik toch eens bij de garage langsgaan om dit te laten checken. Maar of de LM zo gek is om nu ook al 2 banden achter te vervange"n:) kan het ook met afstelling en uitlijning te maken hebbenmn/
 

peperskoda

Forumguru
Als je achterbanden zaagtandslijtage vertonen heeft dat niets met de uitlijning te maken. Je kunt het voorkomen door elke 10.000km de wielen voor+achter te wisselen. Wanneer je leasemaatschappij je achterbanden nog niet wil vervangen zou ik de dealer vragen de wielen te wisselen zodat je de gecupte banden op je vooras krijgt, met een beetje geluk(als ze nog niet te ver heen zijn) raak je het gejoel van die banden na verloop van tijd weer kwijt. Een rigoreuzere oplossing is om aan een bandenbedrijf te vragen de banden af te draaien, er wordt dan zoveel profiel van je banden gehaald totdat het zaagtandeffect verdwenen is(hiervoor moet dus wel ruim voldoende profiel voorhanden zijn)
Het cuppen van banden is vaak wel rijstijlafhankelijk..............
 
Bovenaan Onderaan