Rokende nieuwe superb

Vlak voor mijn vertrek naar de camping in Frankrijk wilde de dealer mijn vertraagde nieuwe Skoda afleveren. Omdat we met de vouwwagen naar zuid Frankrijk gaan wilde ik dit eigenlijk nog met de oude 1.6TDI doen waar ondertussen 170000km op stond. In het boekje staat immers liefst geen aanhangwagen te trekken onder de 1500km. Er kwamen wel wat rare geluiden uit het vooronder, dus toch maar even laten kijken. De dealer raadde af hiermee nog naar zuid Frankrijk te rijden zonder reparatie. Mogelijk was er iets met de distributieriem. De leasemaatschappij had geen trek meer in een dure reparatie terwijl de nieuwe auto geleverd kon worden, dus is hij geleverd. Dinsdag op pad volgeladen met vouwwagen met de hagelnieuwe 1.5 TSI DSG.
Voorbij Grenoble een lange helling. Cruise control op 110. De bak schakelde terug naar 6 om de helling met 110 te nemen, de motor iets boven de 2000rpm.
Bovenaan de helling even stoppen op een "aire" met leuk uitzicht.
Van alle kanten kwam er rook onder de auto vandaan, en het stonk behoorlijk.
De dealer gebeld en hij vermoed dat de automaat te heet is geworden. Na een tijdje toch verder gereden. In de binnenlanden nog wat omhoog op de berg weggetjes maar er heeft niets meer gerookt.
Wat kan dit geweest zijn? Kan het zijn dat alles te nieuw is en daardoor te zwaar belast? Zal ik er in Frankrijk naar laten kijken (leg het hier maar eens uit), of zal ik er na de vakantie weer mee naar NL kachelen?
 

PizzaPieter

Forumguru
Een vouwwagen stelt toch geen zak voor zo'n auto? Een caravan, oké...maar een vouwwagen?

BTW: mss ff je kenteken noemen....dan weten de forumleden welke auto ze binnenkort niet moeten overnemen als 'perfect onderhouden leaseauto!'
 

hemi24

Forumguru
Wat fabriekswax wat nu verdampt is wellicht?
Als het eenmalig was en verder geen storingsmelding voorbij is gekomen, zou ik me er verder niet te druk om maken.


Mag hopen dat je na de klim de auto niet gelijk op de parkeerplaats hebt uitgezet, maar even een minuutje stationair hebt laten nadraaien?!?
 
De motor heb ik niet direct uitgezet.
Misschien dat ik nog eens een plezier ritje in de bergen ga maken en hem af en toe eens goed laat klimmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

polf

Senior Member
@Richard_Superb , zelfde stank probleem gehad met een hagelnieuwe Audi A4 die waar voor het eerst een keer de uitlaat echt warm was geworden tijdens een rit van 350km. Wax/conservering rond de uitlaat hitteschilden was lekker aan het stinken. Na een dagje over de franse Tolweg was de lucht ook weg.
DSG geeft een melding als de olie te warm wordt.

Greetz Polf
 
QUOTE
Dat moet het geweest zijn. Mijn dochter vond het naar kaarsvet ruiken. Dit stelt me al wat meer gerust, al is het wel raar dat het pas na bijna duizend km was. De lange helling zal het zaakje wel flink hebben opgewarmd. ️
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Twardt

Lid
Denk wel dat je in het vervolg beter wat hoger in de toeren kan rijden als je gaat klimmen en je hebt er een vouwwagen achter hangen. Een auto met het hele gezin erin, bagage en aanhanger erachter krijgt het wel wat zwaarder voor zijn kiezen dan wanneer je er alleen in zit en met 100kmh over de NL'se snelweg sukkelt.
 
Hoi Twardt.
Ik heb het maar aan de techniek overgelaten. De DSG kiest zelf een versnelling. Met mijn 1.6TDI ging het ook prima. Volgens mij zit er dezelfde bak in. De 1.6TDI en1.5 TSI hebben beide 250Nm koppel. Maar als ik het goed begrijp is het bij de benzine beter om wat hoger in de toeren te klimmen. Er zitten wel flippertjes bij het stuur, dus terugschakelen is makkelijk.
 

Twardt

Lid
Een diesel heeft over het algemeen meer kracht onderin dan een benzine. Alhoewel de moderne turbo benzine motoren tegenwoordig ook al best veel kracht onderin het toerengebied hebben.
Ik heb geen ervaring mer DSG, maar ik denk dat je er inderdaad wel goed op moet letten dat bij zwaardere belasting de motor wat meer toeren maakt dan normaal. Oftewel één of twee versnellingen terug, wellicht de DSG in sportstand zetten. Beetje meer toeren vind de motor niet erg hoor, is vaak zelfs wat beter voor de koeling.
 

Johnnyvr6

Forumguru
Ik rijd altijd in sport als we de bergen in gaan ook al heb ik een 3.6 rijd toch een stuk fijner. En denk dat motor en bak dit ook fijner vinden.
 

DaveW

Forumguru
Te hete automaat is kolder....de DSG is geen automaat.
Als je nog eens zo'n (lange) helling opgaat, zet 'm dan in manual en ga in 5 naar boven, dan draait 'ie zo'n 500 toeren meer en koelt beter.
DSG in S zetten voor zoiets, dan hou je ook je hogere toeren, toch?

edit: ik had nog niet alle reacties gelezen, maar bevestiging is er dus al :-)
 
Even een update.
De terug reis is zonder problemen verlopen. Ik had voor de zekerheid de olie temperatuur in het display gezet om te zien of ik misschien tijdens een helling terug zou moeten schakelen wegens te hogere temperatuur.
Niets van dat. Met buitentemperaturen van boven de 35 graden en met steile hellingen is de olie temperatuur niet boven de 110 graden uitgekomen.
 
Bovenaan Onderaan