roetfilter reinigingscyclus

wanderer

Senior Member
volgens mij wordt het roetfilter elke 750km gereinigd, stinkt trouwens vreselijk naar verbrand rubber....
 

wanderer

Senior Member
ben benieuwd of dit bij iedereen zo is en of het bij anderen ook zo verschrikkelijk naar verbrand rubber ruikt, bovendien lijkt het of er een compressor gestart wordt, het toerental gaat iig wel omhoog, ook stop/start werkt niet meer tijdens de reiniging..
 

Hetzer

Forumguru
Auto staat nu op de 1300km , roetfilter is tot dusver nog niet gereinigd.
er gaat een controle lampje branden als dit inwerking word gesteld
 

pierre27

Actief lid
Hetzer,
ik moet bij 1000 km terug naar de dealer, hoefde
geen afspraak te maken, zou een kwartiertje duren.
Jij zit al op 1300 km , moest jij ook bij 1000 km terug en zo ja, wat heeft de dealer toen gedaan ???
Prettig weekend verder,
Pierre:yeah:
 

Rolle

Senior Member
Hetzer,

Normaal gezien (alle bij mijn O2 toch) gaat het lampje enkel branden als er een probleem is opgetreden bij het reinigen van de filter waardoor de reiniging niet goed verlopen is. Heb nu bijna 50K en heb het controlelampje nog nooit (buiten bij het inschakelen van het contact) zien branden.

Ik merk verder eigenlijk niet direct iets wanneer de reinigingscyclus aan de gang is. Maar ik rij dan ook bijna elke dag snelweg (2x /dag 10-15 minuten).
 

NielsW

Lid
huh?

De fabia heeft toch een roetfilter die is ingebouwd.
Waarom moet jij dan na 1000 kilometer terug naar de dealer?

p.s. vergelijken met andere landen is trouwens altijd tricky, kijk maar naar het remschijven verhaal in vergelijking met de duitsers, of onderhoud na 15.000 of 30.000 kilometer.
 

Hetzer

Forumguru
@Pierre, ik hoef niet terug na 1000km

@Rolle, Bij de Fabia 1.2 TDI GL, gaat er wel een geel roetfilterlampje branden bij reiniging, als dat lampje gaat branden is het raadzaam om de motor aan te laten staan, na reiniging gaat het lampje weer uit.
 

Rolle

Senior Member
Op zich is dat niet slecht gezien, ik heb er nu eigenlijk het gissen naar wanneer de roetfilter gereinigd wordt.

Moet je voor de reiniging ook minstens 10 minuten een snelheid van minstens 70km/u aanhouden? of is de reinigingscyclus bij de fabia ook mogelijk bij laat ons zeggen stilstand van de wagen? En zo ja, waarin verschilt deze filter dan van deze in mijn O2 bv?
 

Hetzer

Forumguru
Motor moet blijven draaien ! , mij is niets bekend van een minimale snelheid, waarin het verschil ligt?, geen idee, misschien dat de Roetfilter op de !.2TDI van een nieuwere generatie i.t.t. die op jouw 1.9 TDI ?
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer een roetfilterlampje brandt bij een van de T5's TDI bij ons op het werk,
Even de "grote weg" op, de zaak een beetje goed warm rijden, en na 10 min. is het lampje weer uit. Wanneer je regelmatig op de snelweg zit zal het nooit een probleem worden. De uitlaattemperatuur is dan hoog genoeg. Maar wanneer je constant in de stad rijdt lukt dit niet en kan het lampje gaan branden.
 

FredV

Banned
Dit zegt de Fabia-handleiding erover:
Als het controlelampje​
gaat branden, geeft dit aan dat door het frequent rijden van
korte ritten het roetfilter met roet is verstopt.
Om het roetfilter te reinigen moet zo snel mogelijk, zodra de verkeerssituatie dit
toelaat, gedurende minimaal 15 minuten of totdat het controlelampje uitgaat met een
ingeschakelde 4 of 5 gang (automatische versnellingsbak: stand S) met een snelheid
van minimaal 60 km/h met een motortoerental van 1800-2500 1/min worden
gereden. Hierdoor loopt de uitlaatgastemperatuur op en worden de in het roetfilter
neergeslagen roetdeeltjes verbrand.
Let hierbij altijd op de geldende snelheidsbeperkingen
.
Nadat het roetfilter met succes is gereinigd gaat het controlelampje uit
.
Als het filter niet met succes werd gereinigd, gaat het controlelampje
niet uit en
begint het controlelampje
te knipperen. Op het informatiedisplay* verschijnt

Diesel-particle filter! Owner's manual (roetfilter gebruikers handleiding!)​
.
Hierna schakelt het motorregelapparaat het noodprogramma voor de motor in,
waarin slechts een beperkt motorvermogen beschikbaar is. Na het uitschakelen en
weer inschakelen van het contact gaat het controlelampje branden
.

Neem direct contact op met de Škoda-dealer.
 

tlpeter

Actief lid
Bij gaat deze niet branden, ook niet met contact aanzetten.
Heel soms dan hoor ik tijdens het rijden een harde korte piep en zie ik rechts onderin heel even een lampje gaan branden.

Ik vermoed dat dit dan het lampje voor het roetfilter is.
 
Bovenaan Onderaan