Roetfilter diesel 1.4 tdi

Heey hoi

Goedenavond

Vraagje ik heb sinds een paar maand een Skoda Fabia type 1 bj 2006 betref een 1.4 tdi motor .....waar ik me beetje zorgen om maakt ivm de apk....de apk loopt ergens april af en sinds dit jaar is helaas roetfilterkeuringen ruim strenger geworden maar misschien of jullie iets weten of ik achter kom of er nog roetfilter in zit of leeg is .....blijkbaar tijdens toeren op google. als blijkt hier onder skoda geen roetfilter in zit of dergelijke... dat mij wel ruim 700 tot 1100 euro kan kosten incl montage
 

Tees

Donateur
Dat had je toch vrij snel bij elkaar kunnen Googlen: de keuring op deeltjesaantallen (oftewel de roetfiltertest) geldt voor auto's die af-fabriek met een roetfilter zijn uitgerust, en dat is pas vanaf Euro 5. Een F1 is alleen als Euro 4 (of 3) geleverd, Euro 5 is pas vanaf 2009 van kracht geworden.

Bij twijfel kan je in de RDW database (https://ovi.rdw.nl) op kenteken zoeken en onder Motor & Milieu - Uitstoot - Af-fabriek roetfilter APK zien of je onder deze regelgeving valt. Bij een ja daar, wordt je wagen bij de volgende APK aan een deeltjestellertest onderworpen.

Mocht je trouwens wel een af-fabriek roetfilter hebben en je zorgen maken dat je de test niet haalt: je mag je afmelden (dan wordt je geregistreerd als zijnde geen roetfilter aanwezig), maar dan gaat je MRB omhoog met zo'n €50 per kwartaal en zakt je Euro emissieklasse terug naar 3 of 4,. met gevolgen voor de toegang tot milieuzones.
 

Gbn

Actief lid
Goedenavond,
hou er rekening mee dat een Euro 4 auto ook een deeltjes test kan krijgen.
We hebben hier een Polo Bluemotion met 1.4 tdi (halve 6 cylinder) rond rijden, en die heeft bij de RDW check een verplichte af fabriek roetfilter.
dus 2008, Euro 4 norm, en aan het einde van het jaar wel een deeltjesteller check...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan