Roet filter. En Asbak. (filter)

Heb vandaag mijn beurtje gehad. 16000km.

De monteur heeft even gekeken hoeveel as er al is opgevangen (door verbranding van roet) ik zit op de 3 gram al. En bij 70 moet het "roetfilter" vervangen worden.

Lijkt me intressant om te weten hoe snel het bij anderen oploopt.

16000km 3 gram as. <Bij die van mij. Zou er nog 160k km mee kunnen rijden.
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is de asmassa. En je kunt ook zien voor hoeveel procent het filter verzadigd is en als dat te hoog is 70-75%, dan regenereerd het filter niet. En als je het dan met de testkast wilt doen krijg je de melding dat de regeneratie niet uitgevoerd wordt i.v.m brandgevaar.
 
Kijk eens even! :) Heb ook even gerekend dat wanneer ik op 16000km 3% heb dan kan ik bij 70% rond de 320k km en meer uit komen. Ruim voldoende.
 

Noord26

Forumguru
3 gram bij 16Dkm. Even ruim rekenen dan krijg je elke 5Dkm 1 gram.

Als 70 gram de grens is kun je altijd nog tot aan de 350Dkm rijden ipv de door u vermelde 160Dkm?
 
Leest u het allemaal nog eens. Het eerste getal was ook niet gebaseerd op een berekening. En dat staat er ook niet bij. Maar dank u voor uw conclusie dat het een berekening zou zijn. Het eerste getal is wat de computer van de auto aangaf. Ik "ZOU" er nog 160k km mee kunnen doen.
 

Noord26

Forumguru
Ik begreep die 160Dkm niet en waar dat vandaan kwam. Dat de auto dit 'zegt' hoor ik nu voor het eerst.
Een factor 2 tussen een computer (welke het nooit verkeerd zou moeten kunnen hebben) en de werkelijke mogelijke afstand is opvallend te noemen. wij concluderen beiden ruim 3ton en de auto zegt 160Dkm.
 

Monteurtje

Forumguru
Laten we even van het verzadigingspercentage uitgaan wat je gezien hebt. Dat getal verandert continue. Het kan zijn dat de dag ervoor nog 30% was. En na regeneratie 3%. Als het filter voor 70% verzadigd zou zijn, dan is er iets mis en zal je waarschijnlijk al een storingsmelding gehad hebben. Volgens mij al bij 45-50%. Heb het 1 keer meegemaakt. Een klant reed te lang door met een storingslampje. Er zat een storing in van een sensor in het roetfilter. Deze regenereerde niet meer. En raakte dus voor de volle 100% vol. En dan gaat de auto in noodloop. En kun je het filter vervangen.
Die asmassa zal ik eens bekijken bij verschillende auto's.
 
Bovenaan Onderaan