Roestvorming ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Phaedros

Nieuw lid
Morgen gaat 'ie alweer op visite bij de garage. De foto's spreken volgens mij wel voor zich... :crazy:

dsc01701hm.jpg


dsc01704s.jpg
 

Tones

Actief lid
Dat is echt &%$%*$. Die onderste foto, waar bevinden die blaasjes zich? Is dat de reling in het dak? Ga vandaag die van mij ook maar eens van dichtbij bekijken.
 

Phaedros

Nieuw lid
Wat betreft de eerste foto: die is behoorlijk ingezoomd, de plekjes roest zijn niet veel groter dan een millimeter (de grootste misschien twee à drie) en zijn verspreid langs de bovenkant van het gehele afdichtrubber van de bagageklep. Ik vermoed dat het om zogenaamde 'vliegroest' gaat, kan me niet voorstellen dat een auto van enkele weken auto al aan het roesten is. Dus hopelijk goed te verwijderen en niet terugkerend. Het is normaal gesproken ook niet eens te zien als je achter de auto staat, maar het is dat ik toevallig even keek hoe het allemaal bevestigd zat.

Op de onderste foto is een klein krasje in de lak te zien van ongeveer 5 centimeter lengte. Ook alleen maar zichtbaar als je er echt met je neus bovenop duikt en niet als je normaal naast de auto staat, maar toen ik die roestdeeltjes vond, ben ik de hele lak maar eens minutieus gaan bestuderen in zonlicht. Straks nog maar eens een tweede inspectie doen en daarna op naar de garage. Durf die roestdeeltjes niet zelf weg te halen. Kan zijn dat dat geen enkel probleem is, maar mocht het onverhoopt ernstiger zijn, poets ik niet graag het bewijsmateriaal weg.

Heb wat rondgespeurd op internet en het is iets wat vaker voor schijnt te komen, vooral kleinere auto's lijken meer kans te maken. Met name vanwege treintransport, al vind ik die deeltjes bij mij - als dat de oorzaak is - wel op een vreemde plek.
 

Phaedros

Nieuw lid
Het "roestprobleem" is opgelost :) Bleek inderdaad om vliegroest te gaan, bij de garage werd gezegd dat de hele achterruit er vol mee had gezeten en dat ze behoorlijk hadden moeten poetsen om het eraf te krijgen... Dit plekje hadden ze over het hoofd gezien, maar is nu dus ook weer in orde. Het 'krasje' scheen een achtergebleven randje te zijn van een stukje tape en is nu ook weggepoetst, dus ook daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Ben gerustgesteld, al blijf ik het uiteraard goed in de gaten houden...

Tip voor als je je auto binnenkrijgt: controleer 'm goed op vliegroest in alle hoeken, gaten, randen... want ik schijn geen uitzonderingsgeval te zijn. Ben vorige maand met de trein naar Berlijn geweest en onderweg was goed te zien dat men de wat duurdere auto's goed ingepakt had op de autotrein, maar de Upjes hadden weinig bescherming (voorzover dat van afstand te zien was althans).
 

Canon-Eye

Forumguru
Met name vanwege treintransport
Oorzaak is vooral het stof dat vrijkomt bij het remmen en dat lekker door die open autotransportwagens heen kolkt en "overal" kan neerslaan, op de vreemdste plekken.
Containers die per trein worden vervoerd, hebben ook veel last van deze bruinige vervuiling die er ook lastig af te krijgen is.
 

Phaedros

Nieuw lid
Ik had er nog nooit eerder van gehoord. Echter, als ik het allemaal eens na ga, klinkt het heel aannemelijk. Maar je schrikt toch wel even als je roestplekjes tegenkomt... Nou is het op een lichte lakkleur ook wel snel te zien, maar zeker donkerblauwe of zwarte lakken zou ik goed onder de loep nemen. 't Is nu gelukkig nog geen probleem om te verwijderen. En je schijnt er ook prima middeltjes voor te hebben die de vliegroest weghalen, maar de lak niet aantasten (zie o.a. lovende verhalen over Iron-X).
 

pvaken

Lid
Het "roestprobleem" is opgelost :) Bleek inderdaad om vliegroest te gaan, bij de garage werd gezegd dat de hele achterruit er vol mee had gezeten en dat ze behoorlijk hadden moeten poetsen om het eraf te krijgen... Dit plekje hadden ze over het hoofd gezien, maar is nu dus ook weer in orde. Het 'krasje' scheen een achtergebleven randje te zijn van een stukje tape en is nu ook weggepoetst, dus ook daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Ben gerustgesteld, al blijf ik het uiteraard goed in de gaten houden...

Tip voor als je je auto binnenkrijgt: controleer 'm goed op vliegroest in alle hoeken, gaten, randen... want ik schijn geen uitzonderingsgeval te zijn. Ben vorige maand met de trein naar Berlijn geweest en onderweg was goed te zien dat men de wat duurdere auto's goed ingepakt had op de autotrein, maar de Upjes hadden weinig bescherming (voorzover dat van afstand te zien was althans).

Gelukkig dat het opgelost is.
Wel slordig dat de dealer het niet gezien heeft bij de inspectie.
Zo op de foto te zien is het toch wel een aardig opvallende plek.
 

Tones

Actief lid
Fijn dat het opgelost is. Schrok me rot! Heb zelf nog nergens vliegroest gezien maar ben er komende weken alert op. Heb nog lang niet goed alle hoeken en gaten bekeken.
 

Tones

Actief lid
Filmpje van een Fiat 500 waar ze vliegroest verwijderen met dat ironx spul. Hier kan dus iedere auto die op transport is geweest last van hebben. Ik las ook zelfs goed ingepakte auto's omdat dat roest stof overal tussendoor kan kruipen.

[video=youtube;Qlu4CrRZ7SA]http://www.youtube.com/watch?v=Qlu4CrRZ7SA[/video]
 

van_der_P

Senior Member
Ja Iron-X is echt geweldig spul, haalt ook de kleur van lak op omdat het tot in de poriën van de lak reinigt. Een keer per jaar spuit ik daar mijn GL mee in, even laten inwerken en dan afspoelen. Zelfs de klinkers op de straat worden als nieuw.
Twee nadelen het stinkt ontzettend, zelfs na het handen wassen ruik je het nog. En het is tamelijk duur +/- € 14,-- voor een 500 ml
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan