Roesten die platen nog?

De Stip

Forumguru
Achter de remschijven zitten van die metalen platen (ze heten vast anders). Zo ook bij mijn huidige O2. Ik denk dat ze die dingen van pisbakkenstaal maken, want ze roesten al in de folder.... Destijds heb ik ze behandeld met Hamerite en ik moet zeggen, dat blijft vrij netjes zitten.
Nu gaan we voor de aanschaf van een Karoq. Daar zitten die platen ook op. Zijn er bij jullie die preventief al iets aan die platen gedaan hebben? Ik wil eigenlijk bij aflevering die platen laten behandelen met Hamerite en meteen mijn remklauwen laten spuiten in dezelfde kleur glanzend zwart. Ziet er zoals gezegd bij onze huidige O2 ook puik uit en hoef ik het niet voor de deur te doen, maar is dan bij aflevering meten naar mijn zin en toekomst proof.
 

VAG-man

Forumguru
Je bent zuinig op je auto's en zo hoort het ook. Ik denk dat het gros van de autobezitters denkt het zal mijn reet roesten.
Ook de fabrikant zal bezuinigen op zaken die minder belangrijk zijn.

Maar een goed idee om dit voor de aflevering te doen, maar de garage zal dit vast niet gratis doen.
 

CDK

Forumguru
Ja ze roesten nog steeds als een malle en de naven idem dito om over de remklauwen en de schijven nog maar niet te spreken...
 

VAG-man

Forumguru
Er zijn ook schijven die niet roesten. Denk aan Zimmermann en Brembo, maar veelal zijn deze niet af-fabriek gemonteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

brepus13

Forumguru
Het loop oppervlak zelf roest wel alleen worden de overige delen van de schijf dan in een “coating” gezet. Soort van uitstel van executie ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

De Stip

Forumguru
Klopt, die schijven zijn ook niet je van het. Op mijn O2 al een derde set in gebruik voor de achterste schijven.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb me er op mijn O1 ook aan geïrriteerd; zeker sinds ik een meer open type velg heb en na het plaatsen van 4 nieuwe fonkelende remschijven een paar jaar terug. Zie je van die bruine randen erboven uit pronken :tongue:

Die platen waren al helemaal bruin en weggerot bij alle 4 de wielen.
De onderdelen kosten niks, maar vervangen lukte niet omdat het een geheel een al roest is geworden. Ikzelf, maar ook een monteur onder wiens supervisie ik destijds deze klus deed, kreeg de bouten niet los.... toen ook maar met Hammerite in de weer geweest maar dat bleef maar een paar weken zitten ivm onvoldoende roest behandeling vooraf denk ik.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Het loop oppervlak zelf roest wel alleen worden de overige delen van de schijf dan in een “coating” gezet. Soort van uitstel van executie ;)

Ik herken dit niet. Heb toentertijd voor mijn Audi A2 Zimmermann schijven gekocht die na ruim 5 jaar en ruim 125k aan kilometers volledig roestvrij bleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

brepus13

Forumguru
Zolang de coating erop zit gaat het ook prima. Echter een beetje steenslag of wat dan ook kan dat laagje makkelijk beschadigen met alsnog roesten tot gevolg. Is op zich ook helemaal niet erg maar ziet er alleen minder mooi uit bij wielen wisselen :-)
 

De Stip

Forumguru
Zou je die platen kunnen verwijderen en heeft dat dan technische gevolgen? En, zouden de gegalvaniseerde exemplaren van Audi eventueel passen op de Karoq?
 

Duijzer

Donateur
Bij mijn vorige Octavia waren ze er na 13 jaar zo afgeroest dat je wel kan zeggen dat ik zonder reed. Nooit last mee gehad. Je schijf hangt dan natuurlijk wel min of meer open en bloot, dus vuil en water spat er meer op. Maar bij mij zijn ze nooit krom getrokken of zo.
 

Antera

Donateur
Zou je die platen kunnen verwijderen en heeft dat dan technische gevolgen? En, zouden de gegalvaniseerde exemplaren van Audi eventueel passen op de Karoq?
Die hitte schilden zitten er om de warmte van de schijf te verdelen en ervoor te zorgen dat de rubber delen enz die aan de andere kant zitten niet te warm worden en daarmee dus langer goed blijven. (Kogels,ophanging en)


Platen kunnen er wel af maar zal eerst je remschijf eraf moeten om erbij te komen als het nog net zo zit als het op de vorige modellen ook zit.
 

De Stip

Forumguru
Ik wil de klus graag met Hammerite doen, maar wellicht zijn er onder jullie die een ander merk adviseren. En ben ook benieuwd naar jullie idee mbt de te gebruiken kleur. De auto is in Quarz Grey uitgevoerd en de wielen zwart (zoals dat bij een Sportline pakket hoort).
 
Bovenaan Onderaan