Roest bij kentekenplaat verlichting

TerryWilliams

Nieuw lid
Beste mensen,

Bij deze mijn eerste bericht op het forum.

Wie ben ik, Ik ben een Brit van 57 jaar en woon ruim 40 jaar in Nederland, getrouwd en heb drie kinderen. Ik werk offshore op de windturbines, en heb altijd interesse gehad in techniek. Ik heb altijd zelf moeten sleutelen om mijn vorige auto’s op de weg te houden, vroeger door het gebrek aan geld was het zelf sleutelen of geen auto rijden. De Fabia was in 2010 mijn eerste nieuwe auto, ik was gelokt naar de dealer door de mogelijkheid om wegenbelastingvrij te rijden met een auto op diesel. Ik had eerst naar de Polo gekeken maar de Fabia is meer auto voor minder geld.

Mijn auto heeft 198,000km op de teller staan en heeft alle bekende problemen al gehad, start/stop systeem defect, slecht starten, ECU 2x, vastzittende achterremmen, accu, koppeling, egr klep, kromme schijfremmen, waterpomp, kabelboom storing enz…

Mijn vraag is: of er leden zijn met een Fabia Stationwagen (zwart, 1.2tdi greenline 2010) met roestvorming rond de gaten van de kentekenplaat verlichting? Volgens de PON is dit het gevolg van het bij/overspuiten..! ik heb schade gehad linksvoor en de deuren zijn overgespoten als gevolg van "parkeer" schade door mede weggebruikers die hun deur[TRW1] niet fatsoenlijk kunnen open doen! Mijn dealer heeft een verf dikte meting moeten uitvoeren in opdracht van de PON, daaruit is gebleken dat de deuren een verf dikte hebben van +/- 2,4 Mu de achterklep maar 0,7 Mu. Omdat er “schade” aan mijn auto is geweest kan ik geen beroep op garantie doen, volgens de PON !!!

[TRW1]
 

Antera

Donateur
Komt wel eens vaker voor roest op dat soort delen en niet alleen bij de Fabia. Dat dit schade is dat vind ik ver gezocht
 

EdK

Forumguru
Strikt formeel heeft je auto inderdaad schade gehad, en we kennen Pon als een zeer formeel bedrijf,:( dus ik denk niet dat je op garantie kunt rekenen

Maar strikt genomen heb jij niets met PON te maken !
Jij hebt te maken met de verkoper van je wagen !
En dat je dealer dat probeert te verhalen bij zijn leverancier is zijn probleem en niet de jouwe
Dus zou toch lekker in conclaaf gaan met je dealer, dat is de persoon die jou de garantie geeft op papier !
 

Frup

Forumguru
Over dit onderwerp is al veel op dit forum geschreven. Google maar een op "roest kentekenplaatverlichting".
Helaas heb ik er zelf ook last van op mijn Yeti. Toevallig vanmorgen bij een schadebedrijf in de buurt gebracht, die gaat het netjes gaat herstellen. De wagen moet immers nog een tijdje mee. En dan wil ik niet wachten tot het onherstelbaar is.
Gezien de ervaringen ga ik niet eens de discussie aan met een dealer (heb de wagen gebruikt gekocht).
 

hemi24

Forumguru
Heeft jouw dealer ook een laagdikte gemeten van bijvoorbeeld het dak? Die zal origineel niet zoveel afwijken van de achterklep.

Dat de dikte op de deuren groter is klopt met je verhaal toch?
 
D

Deleted member 26486

Het was en is een bekend issue, zie ook de recente 100.000km duurtester van AutoWeek (door AutoBild).

Mijn Fabia is nu 2 jaar oud, tijd dat ik dus eens een check ga doen en proberen wat preventiefs te bedenken (beschermende folie of anti-roest behandeling met het een of ander)
 

Cordoba

Forumguru
Pon heeft veel trucs om claims af te wijzen, een andere bekende is dat de auto niet in onderhoud is geweest bij de dealer gedurende al die jaren. De redenering is dat iedere dealer verplicht is om bij een onderhoudsbeurt ook de lak te controleren op lakschade/roest, zodat bij problemen er in een vroeg stadium kan worden ingegrepen, en als de klant zich pas meld als hij zelf roest heeft gevonden, dan zijn de kosten voor herstel sterk toegenomen. Dat is natuurlijk een onzin verhaal, maar bij de rechter werkt het helaas wel.

Zoals al door anderen aangegeven is roest achter de bevestiging van de kentekenverlichting bij meerdere modellen een vaker voorkomend probleem. Wat de lakdikte betreft: op de achterklep is die echt aan de dunne kant, het lijkt er op alsof die intensief gepolijst is. De portieren hebben grofweg de dubbele dikte van normaal, wat klopt met het overspuiten. Overigens is het normaal dat er variaties in de lakdikte zitten, zelfs op een auto die zo van de produktielijn komt rollen.
 

Rallye

Forumguru
Natuurlijk is het vervelend als een auto roest, maar de Fabia is bijna negen jaar oud. Zou dit nog onder enige garantie kunnen vallen, zelfs als er geen schade geweest zou zijn?
 

Highway

Forumguru
Bij mijn Superb 2 (voor de facelift, 2010) zitten daar plastic bescherming (dik zelfklevende, doorzichtige plastic plakker). Bij het overspuiten van de achterklep (roest maar op andere plaatsen) heb ik vervanging gewoon bij de dealer besteld (dus is vanaf fabriek zo).
 

nakharry

Forumguru
Jaren gelden ook last van gehad bij mijn Fabia II Combi 1.6 16 V Sport. Hij was toen den ik 7 of 8 jaar oud. PON deed er alles aan om het niet te herstellen. Toen ik zei dat als dit de kwaliteit van een Skoda is, dan wordt mijn volgende auto een anders merk werd mij een aanbod tot herstel aangeboden van 50/50. 50% zou de dealer betalen en 50% zelf.

Hele achter klep moest gespoten was het verhaal, maar toen ik de auto terugkreeg van de schadeherstel zag ik duidelijk een afplakrand, dus toch gedeeltelijk gespoten! Toen ik hier niet meer akkoord ging werd de overige 50% kwijt gescholden door de dealer.

Naar mijn idee zit het probleem in de afdichtrubber tussen verlichting en plaatwerk waar vocht tussen gaat zitten in de loop der jaren.
 
Bovenaan Onderaan