Roest Bestuurdersportier Citigo

JanRijn

Nieuw lid
Onlangs heb ik een Skoda Citigo aangeschaft en ik ben er vandaag pas achter gekomen dat er wat roest onder de bestuurdersportier zit. Dit is niet heel groot maar ik wil het alsnog behandelen. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand tips hoe ik de roest kan verhelpen en dit er weer mooi uit laat zien, zonder dat het al te veel geld kost?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240109-181940.png
    Screenshot_20240109-181940.png
    698,2 KB · Weergaven: 33

Tees

Donateur
De goedkoopste manier die toch goed beschermt: Losse delen weghalen, zoveel mogelijk roest wegpoetsen, en dan behandelen met een roestomvormer zoals Brunox. Daarna lakken met een lakstift.
 

JanRijn

Nieuw lid
De goedkoopste manier die toch goed beschermt: Losse delen weghalen, zoveel mogelijk roest wegpoetsen, en dan behandelen met een roestomvormer zoals Brunox. Daarna lakken met een lakstift.
Bedankt voor de hulp! Waarmee zou ik de roest het beste weg kunnen poetsen? Nat schuurpapier of met een soort turtle heavy compound?
 

Tees

Donateur
Schuurpapier kan idd, hoeft niet eens nat te zijn hoor, en hoeft ook niet al te fijn. Eerst beginnen met een kleine staalborstel kan evt ook als het wat meer roest is.
Wat restanten roest zijn niet erg, zolang het vast zit. De Brunox zet het om naar een stabiele (zwarte) ijzerverbinding die dan (door de epoxy in de Brunox)weer als grondlaag werkt voor de lak.
 

JanRijn

Nieuw lid
Oke, hartstikke bedankt voor de hulp! Ik heb de lak alvast besteld bij de dealer :) Dan ga ik morgen mooi de rest halen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Mijne had ook (op kopse kant) wat roest waar iemand aan had zitten rommelen
Heb hem naar de spuiter gebracht en was voor €200,- klaar
Ook meteen plek op motorkap en achterportier was ook meegepakt
 

Busso

Actief lid
Ik zie dat je de roestduivel voortvarend aanpakt. Denk aan de verwerkingsvoorschriften met die barre kou buiten. Lakken enzo niet onder de 15 graden ofzo verwerken? Staat op de verpakking of gebruiksinstructies online.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JanRijn

Nieuw lid
@Busso Klopt, daarom was ik (en ben ik nu) nog steeds aan het twijfelen. Ik heb de grotere bende roest weggehaald, want het was gelukkig oppervlakkig. Echter is het wel fijn om nog wat roestomvormer te gebruiken, zodat het ook beschermt blijft en eventuele restanten verdwijnen. Volgens de voorschriften moet je dat alleen niet onder 10⁰c of 5⁰c gebruiken. Maar voordat het weer 10⁰c is zijn we weer een tijdje verder.. Anders zal ik nog wat eromheen weg moeten schuren, primer moeten gebruiken en daarna de en basis lak + clear coat toe moeten brengen. Ik heb echter nog wel wat kleine puntjes roest zitten die ik het liefste ook nog weg wil halen.. Ik kan alleen niks vinden over de gevolgen als je het toch aanbrengt bij lage temperaturen. Het droogt natuurlijk minder (misschien nauwelijks) op, maar of het ook het effect beïnvloed weet ik niet. Ook zijn het maar hele kleine hoeveelheden die ik hoef te smeren, dus dat droogt waarschijnlijk wat sneller.
 

EdK

Forumguru
Wel eens van een elektrisch kacheltje gehoord ?
Die op te behandelen object zetten zodat die de juiste temp bereikt en dan behandelen en dan de droogtijd die het nodig heeft het kacheltje er ook op laten blazen. Alleen voor zorgen dat het niet te heet word want das ook niet goed
En eventueel met wat tape en plasticzeil een tentje creëren zodat je de warmte er binnen houd...
 
Bovenaan Onderaan