rijtest Skoda RS tdi

Skombi

Actief lid
http://www.autozine.nl/text/478.html

Skoda Octavia Combi
Trappen maar!

Eind 2004 introduceerde Skoda de geheel nieuwe Octavia. Niet veel later volgde ook een stationcar: de Octavia Combi. Nu wordt het leveringsprogramma naar boven afgerond met een bijzondere uitvoering: de RS diesel. Deze snelste dieselende Skoda is goed voor 170 pk en tilt het hele model een treetje hoger. Tenminste, dat is de belofte ...

De aftrap: het gas gaat op de plank. Eerste versnelling: wielspin, de tractiecontrole grijpt in en de Octavia RS raast er vandoor. Tweede versnelling: weer wielspin, een nog bredere grijns op het gezicht en opnieuw is het de tractiecontrole die het vermogen in goede banen leidt. Pas rond de 50 km/u zijn de voorbanden het geweld van de twee liter viercilinder turbodiesel definitief de baas.

Vanuit een staande start is de Octavia RS diesel snel, de tussenacceleraties zijn dankzij het koppel van 350 Nm nog veel spannender. Wanneer de turbodiesel op toeren wordt gehouden, heeft menig snelle benzineauto geen antwoord op het sprintvermogen van deze Skoda. Op de snelweg toont de snelheidsmeter binnen een oogwenk hoogst illegale waarden.

Niet alleen in een rechte lijn, maar ook in de bocht maakt de Octavia RS alle sportieve beloften waar. Tot op hoge snelheid blijft de Tsjechische race-Combi neutraal en controleerbaar. Vol gas de bocht in betekent dat de motor het opnieuw van de banden wint, wat resulteert in uiterst voorspelbaar onderstuur. Ook nu waakt een (uitschakelbaar) elektronisch vangnet over de veiligheid.

Het einde aan de pret komt even abrupt als het begin: de remschijven met rode klauwen weten deze wildebras binnen een minimale afstand veilig tot stilstand te brengen.


Kalm aan

Na de volle "RS ervaring" vraagt het een bijna bovenmenselijke zelfbeheersing om nog kalm met de Octavia RS te rijden. Maar het kan echt. De turbo springt pas goed bij vanaf 2.000 toeren per minuut. Zolang de naald beneden die waarde blijft, is de Octavia RS een uiterst beschaafde zakenauto. Bovendien is de Octavia dan niet opdringerig of agressief en kan zeer zuinig worden gereden.

De enorme remkracht en uitstekende wegligging zijn dan zinvolle veiligheidsvoorzieningen in plaats van pretverhogers. Geluiden van de motor, de rijwind en de banden dringen voor een auto als deze te nadrukkelijk tot het interieur door. De Octavia RS is daarmee minder comfortabel dan andere auto's met eenzelfde prijskaartje.


Top

Bij een top-uitvoering hoort een top-uitrusting. De RS onderscheidt zich van de gewone Octavia met een sportieve aankleding, maar dan wel in Skoda stijl. Skoda strooide niet louter met logo's, maar biedt in plaats daarvan exclusieve stoffen en materialen die het interieur de spannende uitstraling geeft die bij de prestaties past.


Daarnaast tilt de rijke standaarduitrusting de RS een treetje hoger. De RS is standaard voorzien van een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, xenon verlichting, parkeerhulp, cruise-control, een boordcomputer, een automatisch dimmende binnenspiegel en een ingang voor een MP3-speler.

Op details is echter bezuinigd, want in een lichtsensor, bediening van het audiosysteem vanaf het stuurwiel of elektrisch inklapbare buitenspiegels is niet voorzien.


Ruimte

De Octavia Combi is niet bedoeld als "life style" stationcar, maar leent zich daadwerkelijk als lastdier. De ruimte voor- en achterin is heel behoorlijk en zelfs met de achterbank op de plaats is de bagageruimte fors. Onderhuids is de Octavia gebaseerd op de Volkswagen Golf, de binnenruimte doet meer denken aan de vorige generatie Passat.

Voor hedendaagse begrippen is het vergroten van de bagageruimte omslachtig. Eerst moet de zitting van de achterbank in twee ongelijke delen worden weggeklapt. Daarna moeten de hoofdsteunen worden uitgenomen en tenslotte kan de rugleuning van de achterbank worden opgevouwen. Pas dan ontstaat een grote, vlakke laadruimte die helaas wel een nare tildrempel kent.

Het immer slimme Skoda heeft zoals gebruikelijk aan alles gedacht: de Combi is achterin voorzien van spanbanden, een groot net op de vloer, een dubbele afdekhoes, bergvakken in de zijwanden, een 12 volt stopcontact en sjor-ogen. Dat is in deze uitvoering geen overbodige luxe, want één verkeerde beweging met het gaspedaal en alle bagage ligt door elkaar ...


Conclusie

Het was een plezierige en bovenal spectaculaire kennismaking met de "Skoda Octavia Combi RS diesel". De Octavia deugt, dat staat vast. Ook als stationcar scoort de Octavia hoge ogen. Het is een slimme Skoda die veel auto tegen een nette prijs biedt.

De hier gereden topuitvoering heeft echter een beduidend minder vriendelijk prijsje, zelfs als rekening wordt gehouden met de meesterlijke prestaties. Voor hetzelfde bedrag is een degelijke Toyota Avensis (177 pk), een mooie Alfa Romeo 159 (150 pk), een eigenzinnige Saab 9-3 (120 pk) of een nog sportiever sturende BMW 1-Serie (163 pk) te koop.

Het is pas na heel veel testkilometers dat duidelijk wordt wat er zo verslavend is aan deze Skoda: het is een Skoda. Het is een waar genoegen om met deze eigenwijze Tsjech keer-op-keer tegen de gevestigde orde aan te trappen door ze genadeloos op hun nummer te zetten.
 

deusjevo

Forumguru
Ik zou zeggen: toppie
722.gif
 

___JC___

Forumguru
Ik mis het interieur van de RS maar verder komt dit me wel bekend voor inderdaad.
Maaruh, 350 NM, das ook niet veel.
grin.gif
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

Maaruh, 350 NM, das ook niet veel.
grin.gif


[/ QUOTE ]
vond ik ook al zo weinig.
Als ik straks mijn 140pk tdi laat tunen door Hartog dan zitten er tegen de 400 Newtonmetertjes in.
Mooi!
Met gelijk vermogen pak ik dan de RS als we niet teveel bochtjes gaan maken natuurlijk.
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skombi</font><hr />

Met gelijk vermogen pak ik dan de RS als we niet teveel bochtjes gaan maken natuurlijk.

[/ QUOTE ]

Als je nou wat aan je onderstel doet kan je m in de bochten ook nog voorblijven.
489.gif
 

Michel

Forumguru
Als Autozine als minpunt "Storingsgevoeligheid" opgeeft, dan mogen ze mijns inziens in de tekst wel aangeven, wat ze hiermee bedoelen. Nu blijft het gissen. Of is het gebaseerd op de tevredenheidcijfers van de gebruikers (een zesje voor betrouwbaarheid)?
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skombi</font><hr />

Met gelijk vermogen pak ik dan de RS als we niet teveel bochtjes gaan maken natuurlijk.

[/ QUOTE ]

Als je nou wat aan je onderstel doet kan je m in de bochten ook nog voorblijven.
489.gif


[/ QUOTE ]

klopt maar dat wordt me wat te prijzig allemaal. Och .. hoe groot is de kans dat er een RS tdi naast je staat bij het verkeerslicht.
 

JinxRS

Lid
Wel lache dit, ik heb ze een tijdje geleden (maandje ofzo) een mail gestuurd om de RS te reviewen......schijnbaar luisteren ze echt daar. Geweldig
 
Bovenaan Onderaan