Rijtest O3 Combi

Man man man...hebben ze bij autoweek ook een equivalent van die Dijkshoorn zeg....

Als je deze wagen weinig sprankelend ​noemt heb je toch echt een flinke pot zuur op....
 

Noord26

Forumguru
Ik kan het persoonlijk niet als een echte rijtest zien. Hoe rijdt het nu wordt nergens concreet beantwoord. Hij is iets groter geworden. Tja, dat is een beetje standaard bij een nieuwe auto onder hetzelfde logo/type.

Dat hij lichter is geworden en groter is wel opmerkelijk. Netjes.
 

TedVlemmings

Forumguru
Ze zijn wel de eerste met een 'review' van de combi en echt nuttig is het helaas niet. Met sprankelend zullen ze de rijeigenschappen bedoelen, ik vond hem lekker rijden maar kan me voorstellen dat een Porsche sprankelender is maarja voor dat reigedrag koop ik een Octavia ook niet. Betrouwbaar, soepel, luxe, ruimte en niet sprankelend is precies wat ik wil als ik elke dag 200km rijdt
 

Pendragon

Forumguru
Inderdaad een nietzeggende test. En niet sprankelend vind ik echt een belediging voor deze uitermate geslaagde Octavia. Ik heb hem afgelopen week in Duitsland gezien (in Autostadt) en ziet er uitstekend uit. Ik ben (jaja ik hou van gadgets) ook erg gecharmeerd van de nieuwe Columbus. Wat een prachtig systeem.
 

Michel

Forumguru
En uiteraard weer zeuren over het feit dat die 14% uitvoering later komt. Wordt een beetje moe van al dat geneuzel over die bijtellingsnormen. Alsof het daar altijd maar om te doen is bij de aanschaf van een auto. Terwijl ik denk dat een Octavia ook best wel door een particulier wordt aangeschaft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Terwijl ik denk dat een Octavia ook best wel door een particulier wordt aangeschaft.
Tuurlijk gebeurt dat ook, net als veel andere auto's in verschillende prijsklassen.

Maar de bulk van de (nieuw)verkopen zal toch in het zakelijke segment vallen en dat zijn nu eenmaal voornamelijk "auto's van de zaak". Of die nu geleast of door het bedrijf gekocht worden, doet voor de bijtelling verder niet terzake. Waar het om gaat is dat de volumemerken nu eenmaal niet van de particuliere markt kunnen bestaan - dus moeten ze zorgen dat ze waar het maar even kan onder die bijtellingsdrempels blijven.
 

___JC___

Forumguru
Ik vind m eerlijk gezegd een beetje saai ogen op dit filmpje. Zal door de kleur komen in combinatie met de velgen, maar ik kan dat weinig sprankelend eerlijk gezegd wel plaatsen..
 

CharlesTucker

Forumguru
Als zeer tevreden Skoda rijder is "sprankelend" toch ook niet direct het eerste wat bij me opkomt als ik een willekeurige Skoda zie, en dat is met die nieuwe Octavia 3 ook niet anders. De kracht van Skoda zit wat mij betreft juist in de juiste combinatie van diverse kwaliteiten (zoals afmetingen, degelijkheid, betrouwbaarheid, uiterlijk en prijs). En verder moeten er denk ik in dit soort recenties ook altijd wel wat vooroordelen bevestigd worden, wat de maker dan ook braaf doet :).
 

sitechris

Donateur
Ik vind de Octavia een prima keus in dit segment, maar sprankelend is hij zeker niet. Het is niet de meest spannende auto ooit gebouwd en ook de rij-eigenschappen zullen niet zijn afgestemd op dynamiek. Niets mis mee als je op een prettige manier van A naar B wilt reizen. De Octavia zou als ik nu een leaser moet bestellen hoog op het lijstje staan. Maar het commentaar van de tester kan ik me wel voorstellen. En de opmerkingen over 14%. Ja.....dat is zeer belangrijk in dit segment aangezien de meerderheid wel via lease besteld gaat worden.
 

Falcon

Donateur
Ik vind m eerlijk gezegd een beetje saai ogen op dit filmpje. Zal door de kleur komen in combinatie met de velgen, maar ik kan dat weinig sprankelend eerlijk gezegd wel plaatsen..

Ach 17/18 inch velgen en ander kleurtje en een kleine verlaging doet wonderen...
 

___JC___

Forumguru
Eens, in de reclame zie je alle auto's ook altijd met maximale verlaging en velgen. Smoelt meteen veel beter.

 

Fean

Forumguru
De auto is zeker niet sprankelend inderdaad, daar geef ik AW gelijk. Het geeft niet het "wauw" gevoel zoals Audi dit heeft met z'n ledjes. Audi geeft veel meer emotie dan Skoda. Ik vind de Octavia wat conservatief - geaccepteerde familie auto en dus prima. Het is een prima goed uitziende auto... met "ok" lijnen.

Ik vind wel dat ze een ander kleurtje hadden mogen nemen. Dat blauw, bah zeg. Ik vond dat de Octavia veel te hoog op zijn hoeven stond. Sportonderstel is +- 1.5cm lager, dan nog 18inch en de lijn ziet er anders uit.
 

TedVlemmings

Forumguru
Mag ook wel, voor die (meer)prijs...

Inderdaad, als ik kijk naar een A3 1.6TDI SB Pro Line S die zo'n €200 p/m duurder is dan een volledig aangeklede Octavia 1.6 TDI DSG Elegance Businessline met panorama en vol leder, dan is voor mij de keus niet moeilijk. Een leuke enorm grote auto voor €200p/m minder heb ik dan liever dan een kleine Audi. Zelfs al wordt ik warmer van de 4 rondjes voorop dan van menig ander logo
 

De Stip

Forumguru
Mijn conclusie is dat die Cornelis (de pax die de presentatie doet) een beetje een zure gast is. Ze praten alsof auto's van deze klasse doodnormaal of iets te min zijn. Ik zou wel eens willen weten welke auto zo'n mannetje zelf rijdt en dan vooral als meneer hem zelf zou moeten betalen.
Wij rijden onze Octavia prive en het geld waarmee je zo'n auto moet afrekenen, komt niet aangewaaid. Ik heb er, net als zovelen, hard voor moeten buffelen.
 

sitechris

Donateur
De auto is zeker niet sprankelend inderdaad, daar geef ik AW gelijk. Het geeft niet het "wauw" gevoel zoals Audi dit heeft met z'n ledjes. Audi geeft veel meer emotie dan Skoda. Ik vind de Octavia wat conservatief - geaccepteerde familie auto en dus prima. Het is een prima goed uitziende auto... met "ok" lijnen.

Ik vind een Audi A3, A4 (en eigenlijk de rest ook) ook totaal emotieloos. Ze lijken allemaal op elkaar, ze zijn klinisch perfect gebouwd (mooi maar zooo gaaaaap), ze kunnen hun auto's niet top laten sturen (de elektr bekrachtiging hebben ze nog steeds niet in de vingers) en qua rij-eigenschappen is het verfijnd, maar tevens ook erg veilig en ook weer saai.

Uitgezonderd natuurlijk de wat meer extremere modellen (S, RS, Q7 V12 TDI etc), maar die zie je bijna nooit. 95% van de Audi's zijn saaie viercilinder diesels en benzinetorretjes. Gaaaaap....
 
E

Ex-lid 2926

Leuk, al die verschillende meningen. Persoonlijk vind ik de kleur van de O3 in het AW filmpje prachtig. Zou mijn eerste keuze zijn als ik in het desbetreffende hokje op het bestelformulier voor een O3 een vinkje mocht plaatsen. Het is in stationcarland al zo grijs en zwart op de weg en die autokleur reserveer ik toch maar voor mijn laaste ritje, bij voorkeur in een Mercedes.
Daarbij merk ik dat mijn voorkeur of smaak ook aan verandering onderhevig is. Het huidige model Audi A4 kon ik bij de start van dit model absoluut niet waarderen. En tegenwoordig vind ik het gewoon een fraaie, stijlvolle auto. En de opvolger zit al weer in de pijplijn.
Maar deze O3 combi vind ik een prachtauto. In mijn ogen een voltreffer. Mooier dan de Golf VII Variant die op hetzelfde platform staat. Kan wedijveren met de meest populaire auto van het afgelopen jaar, de Megane Estate. Want die laatste vind ik in de Bose of GTline uitvoering ook erg fraai, vooral in die opvallend helblauwe kleur.
 

sitechris

Donateur
Het is ook wat al eerder is gezegd. Leg er strakke 18 inch velgen onder en opeens ziet alles er al heel anders (lees: beter) uit. Die blauwe GT-line Meganes worden tegenwoordig op 16 inch velgen geleverd vanwege de CO2 uitstoot. Kan de kleur leuk zijn, met die velgjes is het toch even 'net niet'. Sterker....op mijn Leon heb ik 17 inch velgen en eigenlijk zijn die al net te klein voor het oog.
 
Bovenaan Onderaan