Rijtest O3 1.6 TDI Elegance Businessline.

hemi24

Forumguru
Volgens mij is je verhaal heel erg reëel...
(Geluids)isolatie en stoelen zijn gewoon een feit bij de O3. Als je momenteel een Golf Business Edition vergelijkt met een O3 EBL, moet je al heel veel waarde hechten aan de extra ruimte die de laatste je biedt.
Bij de voorgangers van beide was dit anders.
 

Import Yeti

Forumguru
@sitechris , volgens mij heb je gewoon een eerlijk verhaal neer gezet. waardoor het net als eerdere reviews van jou, weer een objectief en vooral goede review is. En wat betreft jouw min punten, kan ik het in sommige wel vinden. Vooral het onderstel en rijgeluiden vindt ik zelf kenmerkend voor Skoda. Stoelen vindt ik zelf een persoonlijke smaak....
 

Noord26

Forumguru
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat hoor. Na onze paar weken verplicht met een O3 combi (1.2 TSI) hebben moeten rijden ivm garantie problemen met de S2 combi (1.8 TSI) waren de geluidsisolatie en het merkwaardige afstelling van het onderstel de grootste dingen die ons opvielen.

De stoelen gingen op zich nog wel, maar na meer als 100km begon ik ook niet lekker meer te zitten met zeer matige zijdelingse steun. Een bochtige op- of afrit wat sneller nemen voelde gewoon niet lekker, puur door de combinatie van de stoelen en het 'springerige' onderstel. Ik vond de dempers veel te hard tov de veren. Korte hobbels worden gewoon slecht glad gestreken en dat resulteert in weinig zelfvertrouwen als je de auto bestuurt. Klinkt misschien raar, maar wat zachtere dempers zou resulteren in een beter gevoel met de auto in het algemeen. Stugger wil niet altijd zeggen dat het beter of sneller stuurt.

Wij hielden er een net-niet gevoel aan over in ieder geval. Terwijl het bij de Fabia 3 wel perfect afgestemd aan voelt. Zo goed zelfs dat die auto een klasse beter aan voelt.
 
Laatst bewerkt:

NewO3

Forumguru
Eerlijk verhaal hoor. Heb proef gereden in 1.6 TDI greenline, motor viel me niet tegen maar vergeleken bij mn voorganger (BMW X1) toch te weinig power dus voor 2.0 gegaan. Moet zeggen dat de dynamic stoelen veel beter bevallen dan de standaard stoelen in de X1.
 

Joske

Forumguru
Ik herken mijn auto niet in de genoemde min-punten maar ik denk dat dit deels is door de samenstelling van mijn auto. Ik vind bijvoorbeeld dat ik wel goede stoelen heb (zijn wel elektrisch verstelbaar bij mij?) en dat de isolatie wel ok is. (maar ik rij een TSI, dus dat is misschien niet vergelijkbaar?)

Ook ben ik geen zogenaamde "veelrijder", daar zit hem misschien ook wel het verschil, ik doe amper 20k km per jaar.


Maar voor alle duidelijkheid, ik ben geen fanboy ;), dus deze review mag én moet kritisch zijn. :thumbsup: en die missie is alvast (weer) geslaagd Chris.
 

sitechris

Donateur
Het punt is alleen dat de Seat Leon ST weer een tikje minder kost en uiteindelijk ook een fijnere auto is. Of je neemt genoegen met iets minder opties en je kiest voor de Golf.
 

CDK

Forumguru
de waarheid mag gezegd worden @sitechris, de meest uitgeklede versies hebben mindere stoelen, de stoelen in de elegance zitten al een heel stuk beter en die uit het dynamic pakket en uit de RS zitten helemaal top, geluidisolatie is een Skoda issue, zal wel bezuiniging zijn, evenals het stugge en onsportieve onderstel.
 

Cordoba

Forumguru
Hoewel ik de O3 niet persoonlijk ken, herken ik wel algemene Skoda-kenmerken. Uitermate matige stoelen die na een ritje van 3 kwartier, al irritatie/onrust opleveren, ken ik ook (hoewel ik maar 1,78 lang ben, en slechts 70 kg), en ook de hoge mate van afrolgeluid in het interieur is iets wat je bij Skoda toch wel vaker tegen komt.

Het onderstel verbaast me, maar zo te lezen zijn er meer met vergelijkbare ervaringen.

Kortom Chris, geen enkele reden om het hier niet te plaatsen, je merkt dat je zelfs veel bijval krijgt.
 

Veryamaethon

Senior Member
Weer een mooie review! De auto die ik rijdt heeft de 2.0 TDI en dynamic pakket, dus een andere motor en ander stoelen. Of de stoelen echt overeenkomen met die van een RS durf ik niet te zeggen. Wel is te zien dat de layout van de vlakken overeenkomt, de stof zo wie zo niet. Ik dacht dat die van een RS dieper waren.

Op foto 6 heb je het over de 17 inch wielen prima zijn, maar ik denk dat er 18 inch Alaris wielen onder de auto zitten.

Ik kijk nu al uit naar de volgende!!!
 
E

Ex-lid 2926

Mooie review. Tsja, die stoelen in de O3 Ik heb er slechts heel kort in gezeten en dan ook nog in de showroom. Toen vond ik ze er niet uitspringen om het voorzichtig te zeggen. Frappant eigenlijk voor het nieuwste model Octavia. Ik vind namelijk de stoelen in mijn eigen O2 PFL geweldig. Heerlijk lange zitting, fijne steun in de rug. Ik kan er urenlang in zitten en stap zo fris als een hoentje uit.
Veel van de plus- en minpunten van de O3 vind ik ook wel terug in mijn O2, op de stoelen na dus. Het sterkt mij in ieder geval in mijn mening dat vervanging van mijn O2 door een O3 absoluut niet noodzakelijk is.
 
Goede review. Standaard stoelen idd middelmatig. Viel me echter uiteindelijk op 1.000 km (eerste echt lange rit) naar Oostenrijk niet tegen. Moet zeggen dat ik met de eibach veren eronder en goede 18 inch banden nu wel een sportieve combi heb ( doet niet veel onder voor mijn BMW 3 touring, laatste model, die ik hiervoor reed).
 

johant

Senior Member
Ik heb afgelopen weekend flink rondgereden in mijn nieuwe O3 1.6 TDI (105pk). Echt stil is hij inderdaad niet, al is het misschien niet eerlijk om daar nu al een oordeel over te vellen (hij heeft nog geen 1000km gereden). De vijfbak heeft ook wel erg lange versnellingen volgens mij (ik heb proefgereden in een zesbak).

Over de (comfort) stoelen heb ik voorlopig nog geen klachten. Maar ook daarvoor geldt dat hij nog geen 1000km heeft gereden, dus hoe dat op de lange termijn is, weet ik nog niet.
 
Bovenaan Onderaan