Michel
Forumguru
Vandaag moest mijn auto naar de dealer vanwege de al eerder aangegeven problemen met het contactslot. Verder werd het probleem van de ontbrekende dimbare buitenspiegels opgelost (lees: zijn nu achteraf ingebouwd). De vorige keer kreeg ik als tijdelijke auto de Benjamin van het Skoda programma mee (Citigo), vandaag een Superb met 1.8 TSI motor.
Leuk vergelijkingsmateriaal met mijn Superb. De Active Businessline uitvoering is toch wel een soberder uitvoering. Dat is aan een aantal details te merken, waarbij de sierrand in het dashboard echt meer als plastic overkomt. Bij mijn auto is dat natuurlijk ook plastic, maar moet het een metaalachtige indruk geven.
Deze Superb was uitgerust met o.a. 18" velgen, verlaging en een panoramisch dak. Die laatste merkte ik meteen al toen ik instapte. Ik stootte meteen mijn hoofd tegen de hemelbekleding, dus even aan de hendel van de stoel zitten om de stoel lager te zetten. Enige verbazing: die stond al in de laagste stand. In combinatie met de verlaging merk je dat je dan behoorlijk lager zit dan bij een meer standaard (lees: minder sportief uitgevoerde) uitvoering.
Leuk detail dat dak, al heb ik er niet veel gebruik van gemaakt.
Het rijden: in vergelijking met mijn 1.4-tje is deze motor zeker een stuk sterker. Dat merk je al als je weg wilt rijden, want het koppel is dan al groter. Overigens vond ik de motor minder overtuigend als je redelijk schakellui rijdt. Dan komt er bij mij eigenlijk meer bewondering voor de kleine motor. Je merkt onder die omstandigheden dat de 1.8 ook redelijk aan de zware Superb koets moet sleuren. Boven 120 km/u in de zesde versnelling merk je wel degelijk een verschil in kracht tussen de 1.4 en 1.8. Leuk, maar ik heb geen spijt van mijn keuze, zeker als ik kijk naar de verbruikscijfers die je op de boardcomputer voorgestoteld krijgt. Overigens vond ik in deze auto zowel het koppelingspedaal als de versnellingsbak minder prettig werken. Wegrijden vond ik niet soepel gaan en het schakelen ging soms wat hakerig. Dat ben ik van mijn auto (gelukkig) niet gewend.
De combinatie verlaging en grotere wielen (mijn Superb staat op 17 inch) is goed te merken bij korte oneffenheden. Dan heb ik niet echt het limousinegevoel in deze auto. De auto reageert dan toch vrij stug en stuiterig op dit soort oneffenheden. Wat bij deze Super absoluut beter was, is de rechtuit stabiliteit. Deze Superb stuurde ook aanmerkelijk zwaarder dan de mijne. Mijn Superb komt bij zijwind helaas minder stabiel over. Nu wil ik niet meteen mijn Superb laten verlagen, want er is zeker nog goed mee te rijden, maar in vergelijking met deze demo Superb en mijn vroegere Octavia is mijn auto toch wel gevoeliger voor zijwind. Herkenbaar bij iemand? Misschien toch maar eens naar laten kijken bij de eerstkomende onderhoudsbeurt.
Leuk vergelijkingsmateriaal met mijn Superb. De Active Businessline uitvoering is toch wel een soberder uitvoering. Dat is aan een aantal details te merken, waarbij de sierrand in het dashboard echt meer als plastic overkomt. Bij mijn auto is dat natuurlijk ook plastic, maar moet het een metaalachtige indruk geven.
Deze Superb was uitgerust met o.a. 18" velgen, verlaging en een panoramisch dak. Die laatste merkte ik meteen al toen ik instapte. Ik stootte meteen mijn hoofd tegen de hemelbekleding, dus even aan de hendel van de stoel zitten om de stoel lager te zetten. Enige verbazing: die stond al in de laagste stand. In combinatie met de verlaging merk je dat je dan behoorlijk lager zit dan bij een meer standaard (lees: minder sportief uitgevoerde) uitvoering.
Leuk detail dat dak, al heb ik er niet veel gebruik van gemaakt.
Het rijden: in vergelijking met mijn 1.4-tje is deze motor zeker een stuk sterker. Dat merk je al als je weg wilt rijden, want het koppel is dan al groter. Overigens vond ik de motor minder overtuigend als je redelijk schakellui rijdt. Dan komt er bij mij eigenlijk meer bewondering voor de kleine motor. Je merkt onder die omstandigheden dat de 1.8 ook redelijk aan de zware Superb koets moet sleuren. Boven 120 km/u in de zesde versnelling merk je wel degelijk een verschil in kracht tussen de 1.4 en 1.8. Leuk, maar ik heb geen spijt van mijn keuze, zeker als ik kijk naar de verbruikscijfers die je op de boardcomputer voorgestoteld krijgt. Overigens vond ik in deze auto zowel het koppelingspedaal als de versnellingsbak minder prettig werken. Wegrijden vond ik niet soepel gaan en het schakelen ging soms wat hakerig. Dat ben ik van mijn auto (gelukkig) niet gewend.
De combinatie verlaging en grotere wielen (mijn Superb staat op 17 inch) is goed te merken bij korte oneffenheden. Dan heb ik niet echt het limousinegevoel in deze auto. De auto reageert dan toch vrij stug en stuiterig op dit soort oneffenheden. Wat bij deze Super absoluut beter was, is de rechtuit stabiliteit. Deze Superb stuurde ook aanmerkelijk zwaarder dan de mijne. Mijn Superb komt bij zijwind helaas minder stabiel over. Nu wil ik niet meteen mijn Superb laten verlagen, want er is zeker nog goed mee te rijden, maar in vergelijking met deze demo Superb en mijn vroegere Octavia is mijn auto toch wel gevoeliger voor zijwind. Herkenbaar bij iemand? Misschien toch maar eens naar laten kijken bij de eerstkomende onderhoudsbeurt.