Rijimpressie Skoda Octavia Greentec Ambiente 1.6 crtdi (109gr)

FILIP

Nieuw lid
Op 1 januari, na lang aftellen (was al beschikbaar medio december 2010) nieuwe skoda octavia combi greentec 1.6 crtdi -105pk opgehaald.
Even wachten ...en eindelijk was daar het nieuwe jaar.
Ik had voordien al een skoda octavia I en een skoda II (2004) 1.9TDi gehad, dus ik wist ongeveer welk vlees ik in de kuip had.
Alternatieven bekeken : Peugeot 5008, Golf Variant, Kia Ceed, maar het hart ging opnieuw naar skoda.
Peugeot 5008 -1.6 HDi : opnieuw hetzelfde als s-max en toch ook weer verbruik rond 7l/100km
Golf variant 1.6 crtdi : Een duurdere skoda octavia eigenlijk.
Kia Ceed 1.6 Tdi -115pk : wel goede garantie (7j), maar minder kwalitatief dan skoda/VW (denk ik), toch absoluut ook geen slechte wagen.
Skoda superb : even getwijfeld, maar 1.6 crtdi was nog niet beschikbaar om te rijden en toch wat twijfels om gewicht. Wel zéér mooie wagen. Natuurlijk enkele duizenden euro's duurder octavia.

Inruilwagen was Ford S-max 2.0 Tdi - 140pk (3jaar/ca. 100.000km).
Was geen slechte wagen, maar ik wou wat downsizen en miste eigenlijk toch de prijs/kwaliteit verhouding van mijn skoda's. :crazy:.

De dealer (NAM Gent-België) heeft me weliswaar een redelijk lage overname gegeven, maar op de afhaling was niets aan te merken.
Goede degelijke uitleg en goede service.
En daar wisten ze te melden dat de skoda's tegenwoordig beter verkopen dan de VW's...en dat er veel VW-eigenaars omschakelen naar skoda.
Bijna alle auto die te leveren waren, waren skoda's. En, geloof me, dit is een grote dealer met grote showroom.
Enige minpuntje : Hoe zal VW dit counteren? Ik hoop dat ze beseffen dat ze eigenlijk eens wat meer korting moeten geven op hun wagens. :-).
Soit, dat was even tussendoor...want nu de review van de greentec.

Het rijden nu :
Rijprestaties:
Absoluut geen klagen (in tegenstelling tot wat ik had gevreesd in de forum dat 1.6 crtdi inert zou reageren). In 1ste geen echte sprinter (dat duurt iets langer, maar...), maar vanaf 2de/3de/4de gaat deze wagen er zéér vlot vandoor.
De skoda trekt dan mooi lineair door en weinigen kunnen volgen (behalve echte krachtpatsers natuurlijk).
In 5de is de herneming iets trager, maar je kan zeker vlot mee met het verkeer.
Enige wat ik wel mis (en wél had in de s-max) is de 6de versnelling, maar 'k kan er mee leven.
Alles bij elkaar is mijn nieuwe reisgezel zeker geen ontgoocheling...dus de modale rijder hoeft absoluut geen schrik te hebben.
Je moet enkel iets vaker terugschakelen, maar als je dat beet hebt, is het eigenlijk wel fun.
De Ford S-max was natuurlijk iets snediger en vlotter, maar niet dat dit zo'n wezenlijk verschil uitmaakt.

Verbruik:
Auto is nagelnieuw (nu ca. 550 km). Het verbruik schommelt nu rond 5.5l/100km, maar wie wat rustiger rijdt, komt vlot rond 5l.
Vandaag lange rit (op zeer rustig tempo en af en toe snelheidsregelaar)op autostrade, bleek bij thuiskomst de verbruiksteller 4.4 aan te geven.
Niet slecht , hé !!!

Ruimte/comfort:
Koffer is iets kleiner dan s-max, maar dit is toch echt een ruime koffer voor een break. En dan spreek ik nog niet van de moie afwerking en degelijk kofferafsluiting. Mooi, degelijk systeem.
Vooraan en achteraan ruim voldoende plaats en genoeg opbergruimtes.
Deze auto voelt enorm solide.
Ook weinig rijgeluiden, enkel bij snelheid rond 140km/u hoor je wat windgeruis rond buitenspiegel, maar totaal niet storend.

Kortom :
Zeer goede, degelijke wagen die totaal niet ontgoochelt.
Ik ben écht blij dat ik weer bij mijn oude merk ben terechtgekomen.
Met deze auto heb je waar voor je geld...ik stap elke dag met een smile in en uit de auto.
Wel even wennen aan groene i-tje bij Tdi op achterklep. Rood was mooier. :-)

Skoda octavia combi greentec 1.6 crtdi
Kleur : Black
MDI, Climatronic, Volwaardig reservewiel, alu velgen, start/stop, trekhaak, Parkeersensoren, Snelheidsregelaar, Lederen stuur, 8 LS, ...
 

FILIP

Nieuw lid
Thanks.
Opnieuw skoda rijder en dat is bevredigend gevoel. :-)
Ik heb in de 'zoekperiode' meerdere forums bezocht...maar vond nooit een review van de greentec, omdat die pas nieuw is.
Ik hoop dan ook dat de review aan de potentiële geïnteresseerde een idee geeft wat de 1.6 crtdi aanbiedt.
 

dede

Nieuw lid
Hallo,
ben ook nieuw op dit forum, en vele recenties gelezen alvorens over te gaan tot aankoop van een nieuwe octavia 1,6 crtdi greenteck allure model 2013. Deze bevat veel opties met o.a. GPS,achter sensoren,bleutooth ,CC,stop-start functe en veel meer.
ben overgestapt van een peugeot 406 HDI, ook een fijne wagen , naar deze skoda.Eerste rij indrukken zijn prima met vergelijkbare resultaten als de 2 liter HDI.
De skoda voelt wel stugger aan als de soepelere peugeot maar dit is zeker niet hinderlijk.
Nu de betrouwbaarheid van de skoda 1.6 diesel nog afwachten. Ik zal me op de hoogte houden via dit prachtige forum

Andre
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Leuk hier ook nog andere belgen te treffen, het Belgische forum is echter niet bereikbaar.
Ik bezit dezelfde wagen als jij sinds 19.06.2012. Ik kom van een Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk.
Onze wagen rijdt ook echt fantastisch, we komen elkaar hier nog wel tegen. Alvast veel succes met jullie O2
 

hemi24

Forumguru
Nu de betrouwbaarheid van de skoda 1.6 diesel nog afwachten.

1.6 TDI blok is niks mis mee, heb zonder problemen 150k ermee gereden, (ex-)collega heeft hem in maart overgenomen en zit nu krap aan de 180k. Blok houdt zich prima.

In tegenstelling tot HDI's van PSA, kun je de kilometerstand bij een TDI niet aan de hand van het motorgeluid bepalen: HDI's gaan steeds luidruchtiger lopen naar mate de kilometers toenemen. Zowel de 2.0 als de 1.6.
 

dirkie996

Forumguru
Ben ook in bezit van een Octi combi 1.6 crtdi sedert maart 2012.Heb nu zo'n 8000km mee gereden en ben net zoals jullie over het algemeen zeer tevreden.
Pluspunten zijn zeker het comfort, uitgebreide uitrusting ( "Allure" versie), werkingsstilte t.o.v. vorige 1.9tdi,verbruik over lange afstanden(5,1l/100km) en natuurlijk het plaatsaanbod zowel vooraan, achteraan als de kofferruimte.
Minpunten kan ik alleen de trekkracht bij lage toerentallen vernoemen. Beneden 2000t/min. heb ik de indruk dat de motor geknepen loopt (waarschijnlijk om emissiewaarden laag te houden, of zou dit door de cilinderinhoud komen?).Maar op dit gezellige forum heb ik al vernomen dat JD Engineering daar nu iets kan aan doen:laugh:.
 
Bovenaan Onderaan