Rijimpressie: Skoda Octavia EBL 2.0TDI CR

Luitjes,

Zoals zo velen geven jullie vaak een rijimpressie van jullie nieuwe auto als je deze aanmaal na een best we lange wachttijd hebt mogen ontvangen. Zodoende geef ik jullie bij deze mijn rijimpressie van mijn Skoda Octavia. Ik heb hoervoor al verschillende andere merken auto’s gereden, maar hoofdzakelijk toch wel Ford’s. Mijn laatste auto voor de Octavia was een Ford Focus Titanium Business Wagon 1.6 TDCI, waarin ik 180.000 fijne/goede/veilige kilometers in heb gemaakt.

Ik had mijn auto besteld rond begin april 2010 en hij is uiteindelijk geleverd op midden september 2010. Mijn “best wel” lange levertijd is vooral door mijzelf gekomen, ik wilde wachten op de andere motor die geleverd ging worden in de auto. Ik rijd nu dus al enige maanden rond in deze auto, ik heb er nu zo’n 24.000 km mee gereden. Ik denk dat je ook pas een goede rijimpressie af kan geven als je er de nodige kilometers mee hebt gereden. Maar daar zal de mening wel in verschillen bij verschillende mensen.

Ik heb uiteindelijk een Skoda Octavia Elegance Business Line Combi 20 TDI 103KW (140pk) besteld in de kleur Briljant Silver, bij de auto heb ik de hieronder genoemde opties bijgenomen:
  • Mobile Device Interface (MDI)
  • Telefoonvoorbereiding met Bluetooth (UHV + RSAP)
  • Verwarmbare voorstoelen
  • Extra donker getinte achterportierramen en achterruit
  • ESP met sperdifferentieel en motorslipregeling
  • Metallic lak
  • Netafscheiding achter achterbank
  • Dubbele Kofferbakbodem
Motorisch:
Zoals hierboven al aangegeven heb ik even gewacht op een andere motor, ik wilde namelijk graag de 2.0 TDI met Common-Rail motor in plaats van de pompverstuiver. Vooral omdat deze motor wat soepeler en minder luidruchtig zou zijn. Dat hij iets minder fel oppakt als de PV nam ik mooi voor lief. Ik moet zeggen dat het een erg fijne motor is die redelijk stil is en ook nog eens erg zuinig is.

Zonder echt al te veel te doen ben ik in staat om een gemiddeld verbruik te realiseren van 5.47 liter/100 km, wat neerkomt op een gebruikt van 1 liter op 18.3 km. Ik had niet zo verwacht dat ik op zich zo zuinig zo rijden, gezien het een best wel forse motor is, die meestal veel meer gebruiken als een kleinere motor.

De motor is erg soepel, ook wel stil, en wil zeker ook erg lekker doortrekken, als je natuurlijk in een niet te hoge versnelling rijdt voor het aantal toeren dat je maakt. Waar ik alleen wel een beetje gek van wordt is de indicatie voor wat betreft de versnelling. Zeker als ik 60km per uur op de teller rijdt, zegt hij dat ik moet opschakelen naar zijn 5e versnelling, dit vind ik alleen niet. Hij gaat dan in de 5e versnelling te weinig toeren maken, waardoor de motor net niet genoeg toeren maakt en niet soepel draait, lijkt mij ook erg slecht voor de motor. Ik houd met dus ook lang niet altijd aan de indicator.

Motorisch met de trekkracht van de motor is ook alles perfect in orde, de topsnelheid heb ik ook wel zo goed als kunnen halen. In de brochure staat dat mijn uitvoering zo ongeveer 210 km/h zou moeten kunnen halen. Dat heb ik ook wel zo ongeveer kunnen halen, ik kwam op dat moment niet verder als 215 op de teller (teller en werkelijkheid wijken af). Deze test heb ik natuurlijk wel netjes even in Duitsland gedaan, toen ik daar toch moest zijn. Ik moet zeggen dat de auto bij hogere snelheden nog steeds als een blok op de weg ligt, zeker als ik het vergelijk met een Peugeot 308 SW die ik laatst mee hebt gehad naar Duitsland, hier voelde het niet goed aan om harder als 150 – 160 km/h mee te rijden. Wat me wel opviel, dat ik harder kon in de 5e versnelling dan in de 6e. Dit zal zeker te maken hebben dat de 6e vooral een soort over-drive is, om een auto zuiniger te moeten kunnen laten lopen.

Rijeigenschappen:
Ik moet zeggen dat ik de rijeigenschappen erg goed vindt van de Octavia. De auto ligt erg goed op de weg, zowel op het rechte stuk als in de bochten. Ik ben ook best wel een doorrijder, zeker ook in de bochten. Hij is niet heel erg windgevoelig, maar als het erg hard waait voel je het altijd wel een klein beetje. Zeker een hogere en/of langere auto heeft hier meer last van als een kleinere auto. Dus je voelt het zeker in de combi als het erg hard waait in vergelijking met een sedan.

In mijn vorige auto had ik geen beschikking over ASR en ESP en gelukkig in deze auto nu wel. Zeker in de afgelopen maanden met erg veel sneeuw en slechte weersomstandigheden ben ik uitermate tevreden over deze systemen die in de auto zitten, ze hebben zeker bijgedragen aan de goede rijeigenschappen. Zeker ook omdat ik naast deze dingen ook nog een beschik over winterbanden. De grip in de bochten / bij het remmen / optrekken is gewoon perfect, zeker als ik het soms wel vergeleek met veel andere auto’s die op dat moment ook op de weg reden.

Comfort:
De auto zelf en zeker ook de uitvoering zorgen ervoor dat deze als heel erg comfortabel overkomt, zeker ook op langere afstanden waar je veel in de auto zit. Zeker de Xenon koplampen zorgen ervoor dat je, als het donker is, nog steeds ontzetten veel ziet, wat zorgt dat je het geheel beter ziet en je niet erg vermoeid wordt door het ’s-nachts rijden.

Zeker een goede beidrage aan het comfort in de auto, is het navigatie systeem. Het systeem is erg duidelijk en de TMC doet het zeker naar behoren. Ik gebruik het navigatiesysteem hoofdzakelijk voor het omzeilen van files, want ik moet erg vaak dezelfde weg rijden. Wat ik wel erg jammer vindt aan het systeem is dat tijdens een telefoongesprek de navigatiemeldingen nog steeds door het gesprek gaan. Dan kan het soms erg lastig zijn om gesprek te volgen. Verder ook niets dan goed over de bluetooth carkit, ik zou niet meer zonder willen/kunnen.

Zoals vele van jullie ook hebben heb ik onder het dekzeil van de kofferruimte een paraplubak zitten. Het valt me wel op dat deze bak nogal erg snel gaat piepen als je op een oneffen wegdek rijdt of drempels neemt. Het is wel weer snel opgelost door hem te herplaatsen, maar toch. Verder heb ik tot nu toe nog geen opmerkingen over piepen in het interieur.

Iets wat ik toch wel mis in het comfort van de auto is de verwarmbare voorruit. In al mijn laatst auto’s had ik deze wel zitten, dus is het even wennen dat ik nu weer zelf de voorruit moet krabben. Zeker ook omdat ik nogal eens natte spullen in het koffer heb liggen, wil de voorruit snel beslaan. Dit zou met de verwarmbare voorruit een stuk sneller opgelost zijn. Ik ben wel erg blij dat ik in de winter weer mag beschikken over verwarmde voorstoelen, zeker als je net hebt staan krabben :).

Kort Samengevat ben ik op de volgende korte lijst met plus- en minpunten terechtgekomen:

Pluspunten:
  • Zeer comfortabel
  • Fijne soepele motor
  • Goede rijeigenschappen
  • Erg veel ruimte
Minpunten:
  • Geen Bi-Xenon, groot licht is nog halogeen
  • Geen voorruitverwarming
  • Snel piepende paraplubak
Storingen:

Helaas heb ik ondertussen al twee storingen gehad met mijn Octavia, maar dat zijn dingen die met elke auto natuurlijk kunnen gebeuren, al was het erg lang geleden dat ik met een auto met pannen heb gestaan. De storingen die ik ondertussen heb gehad:
  • GPS Antenne
    De antenne was niet meer in staat om mijn positie te bepalen, op een gegeven moment was ik aan het rijden in de Noordzee. Zodra er een kleine test antenne aan werd gekoppeld had ik snel weer de juiste positie, met mijn eigen antenne was hij de positie weer kwijt. Hij was niet in staat om de satellieten te vinden.
  • EGR Motorstoring
    EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation (Uitlaatgasrecirculatie), welke ervoor zorgt dat de uitlaatgassen nog beter verbranden, waardoor de auto nog schoner rijdt. Toch wel vreemd om de storing op te zien treden en te merken dat je auto in het noodprogramma van de motor schakelt. Je bent op zo’n moment niet meer in staat om te versnellen en erg vlot door te tijden. Uiteindelijk is de EGR gerepareerd en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Al met al ben ik uitermate tevreden met mijn Skoda Octavia. Ik zou anderen ook zeer aanraden om naar een Skoda te kijken als ze overwegen om een andere auto te kopen.

Groeten,

Stefan

Bovenaan Onderaan