Rijimpressie Skoda Citigo 75 pk Elegance automaat

Michel

Forumguru
Vandaag had ik een afspraak met de garage staan om de verkeerd geleverde banden onder mijn Superb te laten vervangen door de door mij gewenste vierseizoenen banden.

Als leenauto kreeg ik van de dealer het andere uiterste van het modellengamma van Skoda mee: de Citigo.
Mijn ouders zijn in afwachting van hun Citigo, maar ik had nog niet eerder in gezeten, laat staan in gereden. Na een uitleg over de automaat, want de selectiehendel in dit model is toch wel anders qua keuze opgebouwd, mocht ik aansluiten in de file richting Delft.

Ik moet zeggen dat ik er met veel plezier in heb gereden. De auto doet zeker niet aan als een klein, licht autootje waarin je ieder moment het gevoel hebt dat je van de weg lijkt te worden geblazen. De stoelen zitten prima en zijn tamelijk groot uitgevallen. Alleen jammer dat je het stuur niet naar je toe kunt halen, maar dat is in deze klasse niet ongebruikelijk.
De afwerking is netjes en ook de geluidsproductie blijft binnen de perken. Mijn vriendin rijdt in een al wat oudere Toyota Aygo, maar deze Citigo rijdt toch echt wel een stuk volwassener. Mijn ouders hebben dus een goede keuze gemaakt!

Wat ik bij deze auto echter nooit zou kopen is de automaat. Ik ben geen tegenstander van automaten, maar dit is toch wel één van de mindere automaten waarmee ik heb gereden. Buiten het feit dat deze automaat dusdanig is geprogrammeerd dat hij graag in een zo hoog mogelijke versnelling wil rijden, waardoor je iedere vorm van acceleratie met het geringe vermogen wel kan vergeten, neemt het ding dusdanig veel tijd om op- of terug te schakelen, dat je in eerste instantie denkt dat de schakelactiviteiten worden gedaan door iemand die net zijn/haar eerste rijles heeft. Want wat schakelt dat ding sloom. Hij neemt er dusdanig veel tijd voor dat de auto bij het opschakelen echt vaart verliest. Vlot en soepel wegrijden bij een verkeerslicht is er niet bij. Ik heb er gelukkig nog geen nekhernia bij opgelopen. Mijn ouders zijn zo slim geweest om de handgeschakelde versie te bestellen.

Samenvattend: zeker een aanvulling op het Skoda programma. Maar dan wel bij voorkeur met handbak.
 

sitechris

Donateur
Toevallig kreeg ik gisteren een up mee als vervangend vervoer. Voor een kleine auto was het prima acceptabel. Voor lange stukken echter niet. Met name de stoelen vond ik erg slecht. Maar verder wel een geinig karretje. De driecilinder klinkt best leuk trouwens.
 

Inge

Lid
Ik denk dat of de stoel wel/ niet goed zit te maken heeft met je lichaamsbouw. Voor mij zit hij als gegoten. Ik heb toen ik de Go ging kopen in verschillende merken auto's gezeten ( zelfde prijscategorie) en voor mij zit deze stoel het beste - zou voor mij ontworpen kunnen zijn. En ben het dus ook niet met je eens dat de auto voor lange afstanden niet geschikt zou zijn.
 

piair1982

Forumguru
Voor lange mensen is de stoel inderdaad niet goed genoeg.
Ik ben zelf net geen 2 meter lang en ik vind de stoelen niet de steun geven die ik nodig heb.

Dat wil dus niet zeggen dat dit voor een ander persoon ook niet goed is.

Beste is gewoon proefrijden en je eigen oordeel vellen.
 

turboturbo

Forumguru
automaat

Is het niet zo, met die automaten, dat je daar wel een beetje mee moet leren rijden?

Toen ik geregeld in een automaat van connectcar reed (autodate) merkte ik ook, dat ik er steeds beter in werd om mijn mede-passagier niet misselijk te maken, en mijn eigen hoofd telkens richting de voorruit waggelde.

Je moet iets meer spelen met het gaspedaal, om de automaat voorspelbaar te laten worden. Je voet heel iets van het gas liften bijv, zorgt ervoor dat er opgeschakeld wordt, als jij dat wilt.
Ik wil niet heel bet-weterig doen, want ik dit is dan ook de enige ervaring die ik kan melden. Misschien heb ik dezelfde ervaring na een ritje in de Citigo.
 

Michel

Forumguru
@turboturbo: De dealer gaf naderhand ook aan dat je ook echt moet leren rijden met deze transmissie. Zelf heb ik dit ook geprobeerd door bij het schakelen het gas iets te laten liften, maar het overschakelen gaat dan nog weinig subtiel. Als ik langer met de auto had gereden, had ik op een gegeven moment wellicht wel een methodiek gevonden om de automaat minder ruw te laten schakelen.

@sitechris & piair1982: Ik ben zelf 1,89 meter en dan is er op zich goed te zitten in de Citigo, al moet de stoel dan ook een fors stuk naar achteren. Achter mij kan dan niemand fatsoenlijk meer zitten. Voor mij was de stoel prima, maar ik heb er maar 2 * 70 km mee gereden. Misschien dat ik er een andere mening over heb als ik een langere afstand had gereden. In vergelijking met de stoelen in een Toyota Aygo zitten de stoelen in de Citigo in ieder geval al een stuk beter.
 

Noord26

Forumguru
Een automaat moet toch juist heel het (onbewuste) nadenken over schakelen weg nemen? Als je nu jezelf aan moet gaan passen aan de automaat, prima- maar ik snap de redenering dan totaal niet.
 

Michel

Forumguru
@Noord26: Eens, liever doe ik dat ook niet. Vandaar dat ik ook niet enthousiast kan zijn over deze automaat. Mijn ervaring met andere typen automaten, zoals de DSG, is dat je je daar als bestuurder in ieder geval niet op hoeft in te stellen.
 
Bovenaan Onderaan