Rijden zonder multiriem

Dag vrienden en vriendinnen Skoda rijders,

Mijn Faabje maakte al een tijd een niet zo'n gezond geluidje aan de zijde van de multiriem en heb deze dan ook even stilgezet in afwachting van de afspraak bij de garage.
Mijn wederhelft heeft de Faab naar huis gereden en ik dacht gisteren, kom ff starten en eens kijken of de spanner kapot is of de misschien een lager naar de galamiezen maar wat blijkt.... multiriem is er op de oprit afgelopen...

Nu moet ik morgenochtend de wagen bij garage neerzetten dat ongeveer 4,5 kilometer verwijdert is van huis.

Nu is mijn vraag: Is dit verstandig en kan het kwaad??

Afgezien van geen rem- en stuurbekrachtiging (geen probleem want dat lukt wel) zijn er nog andere zaken waarmee ik mijn toettoet om zeep kan helpen?? nogmaals het gaan om nog geen 5 kilometer.

Ik lees het wel.

Groet vanuit het zuiden

Noord26

Forumguru
Je bent verzekerd via je autoverzkering om de auto af te laten slepen bij een defect naar een locatie waar hij gemaakt gaat worden. Waarom zou er dan mee gaan rijden?

turboturbo

Forumguru
Wordt de waterpomp aangedreven door de multiriem?
En moet je 80 of 100 km/u rijden of moet je naar de andere kant van het dorp met max 50 km/u.

Het is buiten koud dus ik zou denken dat je het wel kunt halen?

@ turboturbo: klein stukkie en niet harder dan 50 km.
@Noord26: lees: "op de oprit" en dan moet je bij ABN ineens gaan dokken om hem af te slepen/ op te laten halen naar de garage. tevens was er geen mogelijkheid om een afspraak te maken. waarschijnlijk bepaald de verzekering waar mijn Faab wordt gerepareerd en ik vertrouw mijn mannetje :thumbsup:

Noord26

Forumguru
Lekkere verzekering dan? De straat op duwen dan alsnog..

Panty niet aan beginnen, die kan meer kapot maken als dat het iets doet. Kan zelfs vlam vatten.

@Peter-036: ik mag blij zijn als ik morgen niet hoef te krabben (de autoruiten :laugh:)
daarover maak ik me niet druk, de looprol van de dynamo kan er niet af want die wordt tegengehouden door de carrosserie.
De vraag is enkel voor de zekerheid, volgens mij staan namelijk de oliepomp en waterpomp op de distributieriem bij een 2.0 SDI motortje. enkel abs, airco, en rem en stuurbekrachtiger staan met de multiriem gekoppeld.

@Noord26 WA bij ABN; is normaal hoor dat de standaard WA verzekeringen dit niet vergoeden, daarom heet het ook "Pech-hulp":deuk:
Vind dat ook niet zo belangrijk, schade die ik een ander berokken moet betaald worden en voor de rest ben ik redelijk zelfvoorzienend.

p.s. ik heb geen panties of nylon kousen, ben van het mannelijk geslacht maar wil bij deze aan Peter-036 vragen wat ie in zijn vrije tijd doet:thumbsdown:

Ronnie

Forumguru
Geen probleem, lampen uitlaten, geen radio gebruiken , geen achterruitverwarming aan en natuurlijk de fan niet op standje vier zetten....,kortom: alle zware stroomverbruikers uitschakelen, dan kun je er zo'n 100 Km mee rijden met zo'n 80 Km/u.
(Onlangs hetzelfde gehad bij m'n dochters auto; Multi riem geknapt bij Deventer op de A1 richting westen, ik zei haar dat ze maar richting huis moest rijden (Enschede), ging probleemloos. Ze kon zelf de andere morgen nog starten om de auto bij mij te brengen.

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet hoe het in @fokkesukke's Zonnige Zuiden gesteld is met de "naoberschap", maar zelfs in het kleine dorpje waar ik woon (totaal slechts 414 zielen) is er altijd wel een buurman te vinden die me zo'n paar km best even zou willen slepen...

@turboturbo Sorrrry....Zal zaterdag ff melden wat de schade van de reparatie was en hoe het is afgelopen
@Canon-Eye: klopt maar vrouwtje rijdt morgen achter me aan, heb de buren ook niet gevraagd, zet de wagen rond 07:00 uur weg en moet rond 07:30 al richting Venlo.

Canon-Eye

Forumguru
Kijk aan - self-supporting slepen zou dus ook nog kunnen.

In een (ver!) verleden heb ik de NSU Prinz van mijn echtgenote wel eens op sleeptouw moeten nemen. Ze vond het dóódeng, maar met wat eenvoudige aanwijzingen ("als ik bij dat stoplicht moet stoppen, dan moet jij voorzichtig afremmen voor ons samen, zodat de sleepkabel strak blijft staan") is het prima gelukt...

Canon-Eye

Forumguru
Ach, ik heb 3 van die dingen na elkaar gehad en er heel veel lol aan beleefd. En weinig of geen bijzondere kosten.
Die reden toen al rond de 1 op 18, dat kostte destijds minder dan 3 guldens-centen per kilometer. Kom dáár nog eens om... :D
Mijn toenmalige werkkever (1200N met trekhaak) reed trouwens standaard 1:10 en dat vond iedereen heel gewoon.

@Canon-Eye slepen/ zelf rijden: pótato, potáto enkel als ik rij loopt de motor.
En het was eenvoudig donderdag, alle belangrijke pompen zitten op de distributieriem en niet op de multiriem:D
Ik heb de wagen als normaal gereden alleen had de accu geen zin meer:bloos:.
Gisteren in de namiddag even langs geweest om de financiele en mechanische schade te horen en blijkbaar, wat ik al dacht, was de herrie afkomstig van de dynamo0 Der rol lag los op de as waardoor er bij lage toeren zoveel herrie was. Verzocht een nieuwe dynamo te laten monteren, APK en groot onderhoud erbij en met nog wat losse onderdeeltjes ik niet ontevreden als ik inclusief uren straks € 1000,-- moet aftikken....:greedy:

40000 km gereden dus dat betekent 4ct de km onderhoud voor deze periode. bij de meeste auto's die ik heb gehad lagen de kosten 1 tot 2 ct hoger per gereden kilometer.

Wel vreemd dat ik nooit een melding in mijn dashboard heb gezien dat de multiriem los lag....... vreemd

Bovenaan Onderaan