Rijden met pinkers aan

Timoboy

Nieuw lid
Ik heb al enkele wagens gezien die rondrijden met hun pinkers aan. Hun pinkers blijven dan constant aan en flikkeren niet. Soms zie je deze trend in sommige films. Een vriend van mij kan dit ook. Ik vroeg hem eens hoe hij dat deed en hij heeft dat gedaan door het kabeltj van zijn standlichten uit te trekn. Als hij dan zijn gewone fo kleine lichten aanlegt, gaan zijn pinkers ook aan en blijven ze aan (ze flikkeren niet).

Vervolgens hebben wij dat ook eens geprobeerd met mijn Skoda Fabia, maar dit lijkt niet te lukken. Weet iemand hoe dit wel kan?
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb al enkele wagens gezien die rondrijden met hun pinkers aan. Hun pinkers blijven dan constant aan en flikkeren niet. Soms zie je deze trend in sommige films. Een vriend van mij kan dit ook. Ik vroeg hem eens hoe hij dat deed en hij heeft dat gedaan door het kabeltj van zijn standlichten uit te trekn. Als hij dan zijn gewone fo kleine lichten aanlegt, gaan zijn pinkers ook aan en blijven ze aan (ze flikkeren niet).

Vervolgens hebben wij dat ook eens geprobeerd met mijn Skoda Fabia, maar dit lijkt niet te lukken. Weet iemand hoe dit wel kan?
Ik zou het niet doen, krijg je veel gedonder met je EPC!!
Bij Amerikaanse uitvoeringen van auto's zit er een dubbele fitting in de richtingaanwijzer (pinker??) en dus een aparte extra lamp. (Alleen de voor -en zijkanten van de auto)
 

Timoboy

Nieuw lid
Ik zou het niet doen, krijg je veel gedonder met je EPC!!
Bij Amerikaanse uitvoeringen van auto's zit er een dubbele fitting in de richtingaanwijzer (pinker??) en dus een aparte extra lamp. (Alleen de voor -en zijkanten van de auto)


Dus gaat dit niet met een Fabia? Wat is EPC?
 

Ronnie

Forumguru
Dus gaat dit niet met een Fabia? Wat is EPC?
EPC lampje gaat tijdens starten ter controle aan, dit controleert het Elektrische/electronische circuit. EPC= Electronic Power Control.
Wanneer je dus verbruikers aan elkaar gaat "knopen" kloppen de waardes niet meer en zal het systeem een storing aangeven.
Dit gaat dus niet met een Fabia, tenzij je een apart cicuit aanlegt buiten het EPC om.
Maar dit zou ik niet doen! (brandgevaar).
 

higgy

Forumguru
anne.jpg


(sorry ;) )
 

Rolle

Senior Member
Bij sommige branden de knipperlichten aan de zijkant wel constant toch? Volvo's met name.[/quote
JC, dat zijn niet de knipperlichten maar aparte zijmarkeringslampen. Deze branden constant wanneer de lichten aan zijn en zijn enkel zichtbaar als je de auto van opzij bekijkt.
 

TheoStek

Forumguru
Dus gaat dit niet met een Fabia? Wat is EPC?
Dat gaat wel, alleen niet op die manier hoe jij het hebt geprobeerd.
Denk er wel aan dat de pinkers ook nog de funktionaliteit moeten hebben om te kunnen/moeten pinken, en de lampjes zijn 21W dus zal je op moeten letten dat niets gaat smelten.
Het is dan ook aan te raden om 5 W lampjes te gebruiken

Voor ieder knipperlicht links/rechts heb je een apart relais nodig.
Je moet dus 2 relais hebben die bij een enkele plus stroom doorgeven en bij een dubbele plus niets doorgeeft. De plus van het knipperlicht en de plus van het standlicht sluit je aan op het relais (let op de nummers van het relais) en op de uitgaande kontakten van het relais, vertrek je naar het knipperlicht.
 

nomad

Senior Member
Of je codeert je wagen als een amerikaanse uitvoering....
Heb je nergens last van.
 

Mark

Banned
Hou ook rekening mee met het wettelijk kader, hier in België is dit op de autokeuring zowiezo een rode kaart!
 
Bovenaan Onderaan