Rijden met koffer open

David123

Nieuw lid
Heeft er iemand al iets vervoerd met de koffer gedeeltelijk open (Skoda Superb hatchback)?

Ik moet binnenkort 6 paketten vervoeren van 3m * 23 cm * 10 cm elk.

1 pakket zal ik nog diagonaal met de koffer toe kunnen vervoeren, maar bij 6 paketten zal het zo een 5 a 10 cm te lang zijn...

Probleem is dat ik nergens bevestigingsmogelijkheden zie om de koffer toe te houden...
In theorie kan ik de koffer ook in een bepaalde stand zetten, maar ik vrees dat die tijdens het rijden zo niet in dezelfde stand zal blijven staan...

Horkje

Forumguru
Heb dit nog niet hoeven doen bij mijn S3 maar bij mijn vorige auto deed ik een touw / spanband om de achterruitenwisser en die om de trekhaak / binnenkant slot.

Niet ideaal maar met rustig rijgedrag wel te doen.

Je kenteken moet ook nog goed zichtbaar blijven, daar zou ik nog extra op letten sowieso.

Canon-Eye

Forumguru
Tip 1, 2 en 3: zet de ventilator op vol vermogen en hou de zijruiten en evt. het dak dicht, zodat de lucht er via de open achterklep uit moet. Reden is, dat er anders door de verstoorde aerodynamica kans is dat er uitlaatgassen naar binnen slaan en da's niet gezond.

Tip 4: klep vastzetten kan met een lange spanband (of evt. 2 aan elkaar) over de hele achterklep heen (boven de ruitewisser langs) en dan om de trekhaak, of bij gebrek daaraan hetzij door het oog van de vergrendeling dan wel door een of beide achterste sjorogen in de kofferbak. Wel even de plek van de laatste sluiting een beetje strategisch kiezen zodat je die kunt aantrekken terwijl je de klep zo strak mogelijk naar beneden duwt. Draai een doekje om die sluiting om krassen op ruit of lak te voorkomen.

BWK

Lid
In de bebouwde kom geen probleem (bij mijn S3 HB)
groot kussen gedaan tussen de kofferbak ruit en de spullen in.
Zo ver mogelijk dicht gedaan zodat klep net tegen het kussen drukt.
En rustig/voorzichtig over hobbels rijden uiteraard....

David123

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor de tips!

1 lat van 3 meter past inderdaad als ik deze wat schuin leg.
Het probleem is dat het er 60 zijn ;)

k heb eens een test gedaan met een plank van 3 m lang, en het was toch enorm op het nippertje om deze erin te leggen met koffer toe...

Ze zijn verpakt per 10.
Dus 6 paketten van 23 cm * 10 cm * 3 m...

Moest het zo ver niet zijn (1,5 u heen en terug) zou ik een paar keer heen en terug rijden ;)

David123

Nieuw lid
In de bebouwde kom geen probleem (bij mijn S3 HB)
groot kussen gedaan tussen de kofferbak ruit en de spullen in.
Zo ver mogelijk dicht gedaan zodat klep net tegen het kussen drukt.
En rustig/voorzichtig over hobbels rijden uiteraard....

Heb je de koffer dan opgespannen met riemen of zo?
Of blijft de motor van de koffer deze op een bepaalde stand toehouden?

turboturbo

Forumguru
De uitlaatgassen worden idd naar binnen gezogen is ook mijn ervaring, best riskant.

Een aanhanger regelen is geen optie?

Canon-Eye

Forumguru
TS ziet geen mogelijkheid om de kofferklep omlaag te binden: daar zal geen trekhaak onder zitten;).
Er zitten vast wel sjorogen achterin de kofferbak. Als je een spanband (of desnoods 2 aan elkaar) daar eerst doorheen trekt voor het beladen, kun je die uiteindelijk over de neergedrukte klep heen aantrekken.

Maar zoals eerder gezegd: probeer tijdens het rijden wat overdruk in de auto te maken door de ventilator op vol vermogen aan te zetten met zijramen en dak gesloten, om daarmee het naar binnen slaan van uitlaatgassen tegen te gaan.

Horkje

Forumguru
Of anders die mooie schuttingplanken (of wat het ook is) laten bezorgen of een aanhanger gebruiken als dat opties zijn. Blijft je auto ook netter van.

Heb ooit in de nieuwe Mazda zes een rolluik van 270 cm iets van 80 kilometer vervoerd. Bijrijdersstoel helemaal plat, hoofdsteun eraf en zo op het dashboard bijna strak tegen de voorruit en een paar centimeter achter uitstekend vervoerd. Dat om iets van 80 euro bezorgkosten te besparen.... doe ik voortan niet meer hoor.

Is geen pretje, alleen al qua lawaai en inderdaad opletten met uitlaatgassen.

Canon-Eye

Forumguru
En wat er al dan niet in de kofferruimte van ts aanwezig is weet alleen hij
Dat weten wij ook, want TS heeft precies beschreven wat er mee moet ;) - en omdat mijn huidige en al mijn voorgaande Skoda's allemaal 4 sjorogen in de kofferbak hadden/hebben (in elke hoek eentje) ga ik er zonder meer vanuit dat de Superb hatchback die ook heeft.
En dan moet het volgens mij kunnen zoals ik in post #11 beschreef, en wel de 6 pakketten op hun kant tegen de rechterkant van de auto (60cm gezamenlijk breed) rustend op de kofferbakrand; liefst nog een extra sjorbandje eromheen door bv. het oog van de achterbankleuning om de boel ook in een rechterbocht op z'n plek te houden.
Ik heb een vergelijkbare truc ooit eens toegepast bij een trekhaakloze F2 hatchback die ik een paar maanden als overbrugging heb gebruikt in afwachting van de huidige.

Bovenaan Onderaan