rij indruk 1.2 tsi 63 kw fabia

Ik heb laatst met deze uitvoering gereden. Ik ben er zeer enthousiast over. Ik rijdt zelf met een Skoda Roomster 1.4 met hetzelfde vermogen. De Fabia komt veel levendiger over. De trekkracht bij een laag toerental is behoorlijk. Verder valt op dat deze motor veel minder toeren maakt dan de 1.4 uit de Roomster.
 

piair1982

Forumguru
Haha ja klopt, maar nog even wachten, hoorde wel van de dealer dat de auto geboren is want het chassisnummer is bekend...
Maar ja wachten duurt al zo lang dus ben benieuwd naar de ervaringen.
(Straks ben ik de enige met een 63kW:winkie:)
 
Ik vind de 63 kW versie een heerlijk soepel motortje hebben.
Ik wilde eerst een greenline kopen maar die was destijds nog niet beschikbaar en heb toen voor het model in een Fabia combi met TSI gereden.
Ik vond hem zo lekker rijden dat het uiteindelijk niet opwoog dat ik met de greenline goedkoper uit zou zijn.
Ik heb 2 proefritten gemaakt in de 63 kW en er totaal een uur in gereden en het maakte op mij zo'n goede indruk dat ik bij de eerste proefrit in de veronderstelling was dat het ging om een 77 kW uitvoering.
Gevoelsmatig voelt het (waarschijnlijk door het hoge koppel bij lage toerentallen) dus best vlot aan.
Zoals gezegd lekker veel koppel (lijkt wel een diesel) bij lage toerentallen maar niet zo "rukkerig" als de 77kW versie.
In combinatie met een handbak heb ik ook bewust gekozen om een 63 kW versie te bestellen.
Hoe deze op lange termijn gaat bevallen moet nog blijken (levering januari 2011) maar ik heb er alle vertrouwen in.
 

Ron467

Actief lid
Nu ik erover nadenk :crazy:
Ik heb proef gereden in de jetty (sorry kom net van m´n werk) Yeti dus met handbak en die kon ons toen ook niet overtuigen (77 kw dus), toen in de O2 met DSG en die had ik toen in gedachte al gekocht.
Minder KW is gewoon niet in me opgekomen, zeker omdat ik persé een automaat (DSG) wilde.
Toen nog even (wegens beurt van de 1.6 sport) in de 1.4 fabia combi gereden en die viel me toch ook niet tegen.

Ik kan jullie keuze dan ook best goed begrijpen:xyxthumbs:

Veel plezier alvast :bye:
 

piair1982

Forumguru
Inmiddels de 1e 200 kilometer op de teller staan.
Ben tevreden, maar moest in het begin wennen aan de koppeling, hij pakt over een iets kortere weg op dan mn vorige faab.
Daarom heb ik hem al tal van keren laten afslaan. Maar intussen gaat dat al stukken beter.

De 1.2 TSI 63 kW trekt vlotter op dan zijn voorganger de 1.4. Waarbij ik wel moet zeggen dat het verbruik op dit moment gemiddeld rond de 7 a 7.5 liter per 100 kilometer is.

Ik hoop dat het nog zakt. Als ik meer dan 600 km op de tank kan rijden ben ik al blij. Maar dat zal na de inrijperiode van 1500 km pas blijken.

Rustig inrijden, en als ik de auto parkeer even 30 tot 60 secondes de motor stationair laten lopen om de turbo tot rust te laten komen.
 

Ron467

Actief lid
Mooi man, maar is dat nog nodig voor de turbo?
Ik heb er nu 1600 op zitten, mag nu dus legaal stoplicht sprintjes doen :winkie:

Tja, zelfde peekaas, maar hoger koppel dat er véél eerder inkomt, dat trekt echt wel sneller dan de voorgangers.

Afslaan heb ik natuurlijk geen last van, eerder (nog steeds) juist even in je stoel gedrukt worden, of ASR ingrijpen als ik iets teveel gas geef en de bak even moet denken (langzaam aanrollen en dan opeens weer door).

Ben ook benieuwd naar het verbruik van jouw uitvoering!
 

piair1982

Forumguru
Is wel te adviseren na een stevige rit. De turbo wordt zo heet dat hij toch even koelen moet. De turbo draait richting de 15.000 toeren per minuut. Dat zonder koeling van de olie zorgt voor slijtage groeven waarlangs de turbo op termijn olie gaat lekken.
Door dus met beleid de motor te gebruiken, dus laten koelen, voorkom je een hoop toekomstig gezeik.

Ik rij ongeveer veertig tot vijftig km per dag. Dus voor het verbruik nog even geduld......
 

Wallie

Lid
Ik vraag me af of dat koelen nog wel echt hoeft. Bij mijn vorige Fabia (1.9 TDI) nooit gedaan, is nooit een probleem geweest in de 2,5 jaar / 160.000km dat ik die had, en nu bij mijn huidige 1.9 tdi Fabia is het na 2 jaar / 120.000km ook geen probleem. En ja, ik trap 'm best diep in soms ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Als je pal naast de snelweg woont en flink hebt doorgeblazen, is even koelen nog wel handig. Maar een paar minuten stadsverkeer volstaan ook prima om te koelen. Ik heb (ook na het tunen) nog nooit de motor laten draaien nadat ik mijn bestemming had bereikt, zou er niet te krampachtig mee omgaan!
 

FabiaGL

Actief lid
De turbo draait richting de 15.000 toeren per minuut.
Wist je dat:

-Het rotor toerental van een diesel Turbo motor een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur!

-Een Turbo waarvan de rotor 20.000 toeren per minuut draait, accelereert in minder dan 1 seconde tot over de 150.000 toeren per minuut!

-In een Turbo komt de aangezogen lucht binnen met een snelheid van bijna Mach 1.

-De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de Turbo van een diesel is ongeveer 800 graden. Bij een benzine Turbo is dat ongeveer 1000 graden en dat is heet genoeg om glas te smelten!
 

Hetzer

Forumguru
Man, o man,

Ik schakelde braaf rond de 4000 toeren, tot dat ik een aantal filmpjes op youtube tegen kwam van Fabia en A1'tjes

http://www.youtube.com/watch?v=jRiatZRDraU

Heb ik vandaag ook geprobeerd, man wat loopt dat blokje toch lekker en gretig, stationair hoor je hem nauwelijks, maar op toeren gromt hij heerlijk.
Nee ik ben erg blij met dit kleine TSI blok

2ilt3c.jpg
34h6yjp.jpg
 

Race Eend

Forumguru
-De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de Turbo van een diesel is ongeveer 800 graden. Bij een benzine Turbo is dat ongeveer 1000 graden en dat is heet genoeg om glas te smelten!

Toevoeging, de gemiddelde maximale temperatuur van een diesel turbo is 800 graden (en benzine ongeveer 900 graden). Vanaf 840 graden gaan ze over het algemeen 'terugregelen' via het motormanagement om schade te voorkomen. (temp sensor zit in de turbo).

Het is dus niet zo dat hij direct bij 1 korte acceleratie op 800 graden zit, maar wel als je hem in de hogere versnellingen naar 4000 rpm brengt (geen probleem overigens, brand alles mooi schoon). Bij rustig rijden zitten ze gemiddeld tussen de 250 en 400 graden EGT.
 
Bovenaan Onderaan