Riem of ketting?

Fabia65

Nieuw lid
Hallo,
Ik rij nu 2jr in een Fabia 1.4 MPi.
Het blijkt dat deze 'n lekke koppakking heeft... De garage vertelde mij dat de distributieriem dan ook vervangen moet worden. Bij aankoop is mij verteld dat m'n Fabiaatje een ketting heeft ipv een distributieriem...
Klopt 't dat ie een ketting heeft en geen riem?
Bedankt voor de informatie!
John, Zuidland
 

JeSko

Forumguru
Deze heeft inderdaad een ketting.

Verdere info.

Als het de 8-klepper (MPI i.p.v. 16V) is, heeft de motor een distributie ketting.

De 68pk is vzv ik weet de MPI. De 16V varianten zijn resp. 75pk en 101pk en hebben een distributie riem....

De 1.2 12V MPI driecilinder (64pk) heeft ook een distributie ketting voor de volledigheid.

Met de volledige credits ( dit is niet mijn tekst en kennis ) voor mede forumlid @turboturbo , ik gebruikte enkel de zoekfunctie van het forum.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Inderdaad, de 1.4 MPI heeft een ketting, de 1.4 16V heeft een riem. Als de garage het echt over een distributieriem heeft gehad (en niet bijv de multiriem bedoelde) dan is het tijd om een andere garage te zoeken...

P.S. Even voorstellen in de Meet en Greet wordt ook op prijs gesteld!
 

Fabia65

Nieuw lid
Hi Skoda forummers,

Ik kan de meet&greet pagina niet vinden dus dan maar zó:
Ik ben een 56-jarige man uit Zuidland en rijd in een Fabia 1.4 MPI uit 2001 die mij prima bevalt. Hiervoor heb ik ook enkele jaren gereden in een gechipte en verlaagde Octavia TDi: die was een stukkie rapper (o¿~)
Door een stom ongeluk, op de fiets, kwam ik in de WAO terecht en moest ik een stapje terug doen...en een paar Nm...
Maar ja, ik adem nog dus nix te klagen toch?
Ik hoop op dit forum goede info over m'n Fabiaatje te krijgen: iets dat ik vandaag al heb gekregen! TOP! BEDANKT!
Nou de koppakking nog laten vervangen... Wat kost zoiets ongeveer?
Thanks!
John
 

Cordoba

Forumguru
Prijzen kunnen enorm uiteenlopen, en ook afhankelijk van wat er gedaan wordt (bijv. wel of niet de kop vlakken voor de nieuwe koppakking wordt gemonteerd).
Wat de distributieketting betreft: als toch de hele boel los moet voor de kop, zijn er ook mensen die voorstander zijn om ook de distributieketting en eventueel de tandwielen te vernieuwen, omdat dit na montage toch weer op elkaar moet inlopen, en dus extra slijtage geeft. Dit is ook afhankelijk van de huidige km-stand, en hoeveel km's je nog met de Fabia wil gaan maken.
 

Edwinz

Forumguru
Als het om het AQW blok gaat heb ik hier volgens mij nog wel een topicje over.
Opzich ook best zelf te doen om de koppakking te vervangen.:jaja:
 

Edwinz

Forumguru
https://www.skodaforum.nl/forum/i/aqw-kop-wat-opgepoetst.38205/

Let alleen wel op dat het 2x x graden is onder volgens mij 90Nm. Niet doordraaien. Anders krijg je hetzelfde grapje als ik had.

En die pennen, drijfstangen? op dezelfde volgorde houden. Ik had ze door een kartonnetje gestoken.

(ik begon als eerste met het vervangen van het KVS reservoir, uiteindelijk ook de thermostaat en vervolgens de koppakking).
 

Fabia65

Nieuw lid
Dank voor jullie deskundige reacties! Ik heb zelf 2 linkerhanden.
Gisteren naar de garage geweest:
Mijn Fabiaatje 1.4 MPi 8V uit 2001 is helaas overleden, volgens de garage... Carterdruk was hoog: zuigerveren versleten kreeg ik te horen.
Of kan er iets dicht zitten waardoor de carterdruk oploopt?
Hij gebruikt geen olie, nooit gedaan ook, alleen het koelvloeistof reservoir staat onder level.
Wel bruine drap aan de dop van olie vulopening.
Kan het iets simpels zijn?
Ik kán nl. niet zonder auto ivm m'n gehandicapte zoon...:nailbiting:
Wij kijken ALTIJD samen de F1 races en trainingen en ik haal hem dan op bij de zorginstelling waar hij woont en breng hem hem ook terug:, hij is net zo jong als Max, dus dan weet je het wel...
Bedankt wederom voor jullie expertise! DANK DANK!! :dankje: :thumbsup:
John Hofman,
Zuidland
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Bij mij was het kvs probleem opgelost na vervangen koppakking.
Zag er verder wel nog netjes uit intern, weet niet hoe dat bij jou is.

Soms kan je ook beter de auto inruilen en dan wat bijbetalen ipv repareren.

Zo heb ik ook weleens een auto ingeruild aantal honderdjes bijbetaald omdat repareren van oude auto niet rendabel zou zijn.
Mn audi a4 bv weggedaan omdat er toch een trilling ontstond met rijden (ondanks apk goedkeur). Werd het zat dus 500 bijbetaald voor huidige Superb. Moest hiervan wel de kachelmotor vervangen en wat kleinigheidjes. Maar dat waren klusjes die makkelijk zelf te doen waren. Eindstand: een heerlijke rijdende skoda superb.

Dus als extra optie zou je kunnen kijken naar een auto met een klein defect en die dan repareren omdat je het zelf (goedkoper) kan.
 

Fabia65

Nieuw lid
Hi Edwinz,
Ik heb helaas nauwelijks gereedschap maar wél twee linkerhanden...
Iets zelf doen is vrijwel geen optie.
Koppakking is niet lek. De carterdruk is wel te hoog. Volgens de garage iets met de zuigerveren... Ik weet niet of een carter een ontluchting heeft, e waar die dan zit, die evt dicht kan zitten?
Dank voor jouw reactie!
Groeten,
John
 

Cordoba

Forumguru
Versleten zuigerveren, zouden er ook uit moeten komen, bij een simpele compressiemeting (kost een paar tientjes bij de meeste garages), dan heb je meer zekerheid over de staat van de motor. Mogelijk dat de garage die al eerder heeft uitgevoerd bij het onderzoek.

Gezien de vaardigheden, en het snel oplossen van het probleem gewenst is, zal een andere goedkope auto dan waarschijnlijk de beste optie zijn. Misschien is het ook verstandig om eens inlichtingen te winnen bij sleutelclubs in de regio Rotterdam: mogelijk dat zij je kunnen begeleiden bij onderhoud aan je eigen auto, zodat je dat kunt leren, en op die manier geld besparen (kost je dan wel een lidmaatschap bij zo'n club), en daar kun je vaak ook veel gereedschap lenen/huren.
 
Bovenaan Onderaan