Richting aangever gloeilampje voor vervangen voor LED, kan dat?

chriss

Senior Member
1) Weet iemand of je bij de Led koplampen (Niet full matrix) het richtingaanwijzer oranje gloeilampje kan vervangen (zonder foutmeldingen) voor een LED versie?
2) Weet iemand hoe je dit lampje loshaalt uit de koplamp-unit. De handleiding geeft geen oplossing.

knip.jpg
 

JeSko

Forumguru
Dat moet lukken, is niet anders dan wat vele leden hier al 15 jaar doen. Haal de rubbers er eens af langs de achterzijde van de koplamp, en zie eens of je er aan kan?

Foutmeldingen ga je wel hebben, normaal gezien, je vervangt een gloeilamp met LED dus de weerstand veranderd. Kan je wel laten wegcoderen.

Bij vele Japanse moderne auto's geeft dit dan weer geen melding, bij m'n Superb kreeg ik foutmelding van de kentekenverlichting en mistlampen na vervangen met LED, bij de Mazda alles vervangen en geen foutmeldingen, zelfs de voorste Knipperlampen zijn compleet vervangen door nieuwe LED units.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je LED's besteld met canbus melding neemt dan zal je geen meldingen krijgen , maar dat is de theorie.
Wegschrijven is niet bij elke wagen mogelijk en dan houd het in dat je continu zou rijden met melding dat er een lamp defect is
Deze toko heeft die canbus leds ! Maar wil niet 100% zeker zijn dat het werkt ( algemeen wel ) (ken de toko niet zelf )
De lampen in je wagen (interieur) kun je in principe ook de niet canbus leds inzetten
Er kan wel een melding gegenereerd worden in de BMC , maar je zal geen melding in het dashboard er van krijgen
Meldingen van lampen in dashboard zijn eigenlijk alleen de lampen aan de buitenzijde van je wagen, dus de lampen die door medeweg gebruikers gezien moeten worden
 

JeSko

Forumguru
Omdat op zo'n moderne auto elke gloeipit een aanfluiting is. Alles LED of niks op zo'n auto's.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb het ook gedaan bij mijn O3 in de achterlichten: knipper en achteruitrij licht. Destijds in Duitsland besteld maar daar mogen ze niet meer worden verkocht. De winkel die @EdK aanraadt ken ik niet.

Heel officieel mag het niet, er mogen alleen lampen in zitten waar de fitting voor is bedoeld. In dit geval dus met een gloeispiraal. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand is 'gepakt' en ik doe het zelf lekker ook. Ik wilde het alleen maar even melden. In Duitsland kan je aan de kant worden gezet en ter plekke alles weer terug zetten of je auto laten staan. Daar zijn praktijkvoorbeelden van te vinden op Dumpert of YouTube. Dat ging dan wel om uitlaten, wielen en weet ik veel. Om een knipper zal het wel meevallen. Maar nogmaals: ik wil het alleen maar even gemeld hebben.
 

Tees

Donateur
Voor 'witte' halogeenlampen snap ik die overweging. Maar voor een oranje? Hij zal wat sneller aan en uit gaan, maar is er verder enig verschil?
 

EdK

Forumguru
De winkel die @EdK aanraadt ken ik niet.
Ik raad hem niet aan hoor !! Ik geef ook aan dat ik winkel niet ken !
Maar ging me meer om de canbus leds aan te geven en een winkel die ze bv verkoopt.

Pak kans...... tsja als het hinder geeft dan is de kans aanwezig dat je staande word gehouden.
Kan me bv dood ergeren aan mensen die de achterlicht lampen vervangen voor LEDS maar dat deze hierdoor overkomen als een mistlamp.
En zelfde zie je ook steeds vaker met de kenteken verlichting dat onderhand schijnwerpers zijn.
Ja daar mogen ze van mij dan een persoon voor staande houden en de kans geven om te vervangen.

Alleen heb de mannen en vrouwen met die blauwe pet een onderbezetting en word er minimaal op gecontroleerd en dus opgetreden
 

Smeeuwis

Donateur
Voor 'witte' halogeenlampen snap ik die overweging. Maar voor een oranje? Hij zal wat sneller aan en uit gaan, maar is er verder enig verschil?
Sneller gaat 'ie niet eens. Het is alleen feller en dat is bij een knipper wel goed vind ik, bijvoorbeeld bij achterliggend verkeer waarschuwen ben je veel beter te zien. En daarnaast vind ik het ook mooier omdat de rest ook LED is. Achteruitrij licht geeft een enorme bak extra wit licht en dus meer zicht in het donker.

@EdK ik ben het qua kentekenverlichting en achterlichten compleet met je eens, daar ben ik dan ook vanaf gebleven :jaja:. Die zijn standaard namelijk al LED bij de O3 FL.
 

Frup

Forumguru
Onlangs deze led’s bij Ali gekocht ter vervanging van achteruitrijlampjes. Deze geven goed en wit licht. Geen storingen op dashboard.
Wat ik alleen merk is dat ze bij het starten kort knipperen. Ook bij start/stop knipperen ze telkens even. Dat hoorde ik van iemand die achter mij reed en die dat wel vreemd vond.
 

Tees

Donateur
Dat is niet onlogisch, de CANbus controle gebruikt een pulserend signaal om te meten wat de weerstand van een lamp is. En die gebeurt iig bij het starten van de motor, en ik schat in ook periodiek tijdens t rijden (mits lampen niet aan staan).
Ik doelde er trouwens ook niet op dat de knippers sneller knipperen, maar dat LED verlichting een bijzonder korte oplichttijd heeft. Dat is dus ook de reden dat je bovenstaand geknipper ziet, halogeenlampen lichten niet snel genoeg op (of af) om dit te kunnen zien.
 

Frup

Forumguru
@Tees voor de achteruitrijlichten zou ik me daar geen zorgen over maken. Maar onbedoeld geknipper van richtingaanwijzers zou dan toch ongewenste effecten kunnen hebben bij het starten en start/stop?
 
Ik vind het trouwens erg bijzonder dat de richtingaanwijzers geen led lampen zijn, maar gloeilampen. Je kunt deze (bij mij) niet vervangen zonder de koplamp te vernielen.
 
Ik weet dat er bij de O3 (met bocht meedraaiende xenon) ook een gloeibol in zat, hier moest je om te vervangen een rond plastic plaatje eruit breken. Vervolgens bij de onderdelenbalie is er dan een rubber dop te koop die dat weer afdicht.. tja… maar wellicht voor de O4 ook..?
 
Bovenaan Onderaan