Review: O2 4x4Tdi in Frankrijk !

MarcoF

Lid
Gezien het Review forum wat 'stilligt' wil ik graag mijn bijdrage leveren. Sinds 31 mei bestuur ik een gloednieuwe O2 Tdi 4x4 en op 2 juni vertrokken wij voor een rondje Frankijk. Vandaag onze laatste avond in Bretagne en tijd voor een terugblik op 4000 km intensief Skodarijden!

Voor de volledigheid; het betreft een O2 1.9Tdi 4x4 (combi) in zwart, met als extra's koplampsproeiers, sportinterieur, klein leerpakket, climatecontrol, spatlappen en trekhaak. Voor beeld en geluid is gekozen voor de Kenwood DNX7200 dual DIN audio/navigatie met 4x2 luidsprekers. Ik moest even wennen aan de hoge wielkastruimte maar vind het nu wel stoer eigenlijk...

Zoals gezegd vertrokken wij zondag met bestemming Frankrijk. Hier zijn we meerdere malen per jaar te vinden en deze keer werd het een 'rondje': Chambery (Alpen), Brignoles (Provence), Lourdes (Pyreneeen) en Saint Brieuc (Bretagne). Het eerste stuk is zo'n 900 km en met de cruisecontrol aan een genot. Elders in een topic wat gelezen over de 'stilte' van een O2 met name de dieselversie, maar ik kan absoluut niet zeggen dat ik dit als rumoerig ervaar. Dit zal natuurlijk nog wel wat kunnen veranderen naarmate de km's vorderen.
Het verbruik lag rond de 1:18,8 en viel me in eerste instantie wat tegen, maar gezien de omstandigheden (120-135 km/u, airco aan, 2x persoon + bagage) lijkt het me niet slecht. 1000 km actieradius is ook erg fijn als je LPG gewend bent trouwens...

De Alpen, en later de Pyreneeen zijn natuurlijk de ideale omstandigheden om nu eens het verschil tussen 2- en vierwiel aandrijving te ervaren. En het moet gezegd worden: de wegligging van dit machien is buitengewoon! Scherpe bochten, haarspeldjes, hellinkje op of af; dit 'zoeft' gewoon! Ik kan me voorstellen dat een 2.0 tdi nog pittiger is, maar de pk's en koppel in deze motor zijn een genot. Met name het gevoel van 'maar 105 pk' is bedriegend; gas geven is vooruitgaan! Ook met bagage achterin klimt de Octo in de 3e versnelling moeiteloos de bergen in!
Maar goed, dat is asfalt. 'Gelukkig' kwamen we (zelfs ongepland) -onze navigatie achterna rijdend- uit op een bergpad waar asfalt nog nooit gelegen had. Met een lekker hellinkje naar boven en losliggende stenen zeker als alles nieuw is toch een aparte ervaring. Waar ik met onze V40 Sports Edition (best laag) toch abrupt voor de achteruitversnelling had gekozen was het hier tijd om de blik op vooruit te zetten. En dat deed ie! Tis wat eng, hij wordt vies en ondanks dat we geen idee hadden wat er ging komen werd het inmiddels uit water en puin bestaande pad zonder slippende wielen of schurende bodems bedwongen. Dit is LEUK! En ondanks dat we de afgelopen week niet speciaal op zoek zijn geweest naar 'off-road' actie (wil toch wel even zuinig zijn op de auto), zijn de momenten dat we het tegenkwamen niet als onplezierig ervaren. En ja de auto is al 2 keer onder douche geweest!

Om het verhaal niet te lang te maken hieronder een korte opsomming van onze ervaringen:

PLUS:
- met stip: wegligging, bochtenwerk, stuurgedrag.
- koppel en pk's; voorlopig meer dan voldoende, auto reageert heerlijk.
- uiterlijk zowel buiten als binnenkant, geen fratsen maar functioneel (geen lelijke ronde knopjes en metertjes zoals tegenwoordig helemaal in is. Niet voor mij dus!
- kwaliteit van 'standaard' 4 tweewegluidsprekers, klinkt als een klokje

MIN:
- stoelen: zitten goed, maar duurde lang voordat ik een fijne houding gevonden had. Stoelen van Volvo staan bij mij nog steeds dik nummer 1. Waar ik me ook zorgen over maak: de bekleding op het zitvlak lijkt me wat soepel en ik hoop dat er na 100.000 km nog vorm in zit ipv dat het gaat 'lubberen'.
- afdekking in kofferbak lijkt me wat aan de dunne kant
- mis dorpelstrips, maar dat kan nog toegevoegd worden.
- versnellingsbak is af en toe wat stug, vooral van 1 naar 2. Maar dat kan kwestie van wennen zijn.

Al met al zijn dit erg prettige ervaringen en ben ik erg blij met mn keuze. Gezien mijn werk zal het 4x4 aspect (blubber) ook nog wel een keer om de hoek komen kijken, benieuwd hoe dat zal bevallen. De wegligging staat met stip bovenaan, en ik weet zeker dat ik nog niet tot de grens ben gegaan (gezien bergweggetjes zonder vangrail met daarachter 500m niks!). Ik heb geprobeerd om kritisch te zijn maar echt negatieve dingen schieten me zo niet speciaal te binnen.
Kortom: een aanrader!
(wat betreft de foto's: links door de blubber in de Provence, rechts de Col de Tourmalet: met 2115 meter een van de hoogste passen in de Pyreneeen. Onze O2 heeft in elk geval al wat van de wereld gezien :)
 

Bijlagen

  • DSC_6536_86k.jpg
    DSC_6536_86k.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 54
  • ColTourmalet86k.jpg
    ColTourmalet86k.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 56
he marcoF ik had het berichtje ook al gelezen, eergisteren, geen schrik hoor, het was zelfs zeer interessant! ik wacht vol ongeduld op mijn O2scout, wil er mee naar lapland reizen, in de winter... lijkt me leuk!
ik heb daarenboven een nieuwe roomster 1,9tdi, met net 5000km, en heb het gevoel dat hij stilaan aan het loskomen is. jij hebt dezelfde motor met dezelfde kms, wat is jou gedacht?
 

MarcoF

Lid
he marcoF ik had het berichtje ook al gelezen, eergisteren, geen schrik hoor, het was zelfs zeer interessant! ik wacht vol ongeduld op mijn O2scout, wil er mee naar lapland reizen, in de winter... lijkt me leuk!
ik heb daarenboven een nieuwe roomster 1,9tdi, met net 5000km, en heb het gevoel dat hij stilaan aan het loskomen is. jij hebt dezelfde motor met dezelfde kms, wat is jou gedacht?

Heb je een Scout besteld? Bofkont :) gaaf modelletje!

Wat betreft de motor, ik had in het begin juist het idee dat ie sneller liep, maar ben bang dat dat al weer het 'gewenningsgevoel' is :) Maar ondanks de hoeveelheid pk's (heb het al vaker gezegd), is het trekkrachtgevoel heerlijk. Ik denk dat jij dat nog sterker ervaart doordat de Roomster wel wat lichter is...
 
Heb je een Scout besteld? Bofkont :) gaaf modelletje!

Wat betreft de motor, ik had in het begin juist het idee dat ie sneller liep, maar ben bang dat dat al weer het 'gewenningsgevoel' is :) Maar ondanks de hoeveelheid pk's (heb het al vaker gezegd), is het trekkrachtgevoel heerlijk. Ik denk dat jij dat nog sterker ervaart doordat de Roomster wel wat lichter is...


hmnee... ik heb ook nog een O1 van 1998 met 110pk, en die gaf me altijd een flinke duw in de rug, wat ik heel leuk vond... de Roomster trekt eerder lineair: trekt nog steeds leuk op, maar ik mis een beetje dat explosief momentje :-) soit, wat zou het: optrekken doet ie als geen andere minivan (ok, meriva OPC's niet meegerekend) en hij plakt letterlijk op de weg. voor wat betreft de scout: hij is wel zwaar hé... denk dat ie de 140pk's wel nodig heeft
 

MarcoF

Lid
Klopt, hij is nog weer zwaarder dan een normale 4x4 (die op zijn beurt al weer 100 kg zwaarder is dan een standaard 1.9tdi. Maar in combinatie met dat koppel is het natuurlijk wel alle dagen feest :)

Volgende auto wordt ook een Scout...of een XC70 haha! (gaat mn baas niet aan meewerken ben ik bang :) )
 

Vacaro

Senior Member
Heb ongeveer dezelfde ervaringen met mijn O2 4x4 TDI.
Zithouding is moeilijk te vinden, ik ga steeds na aantal km verzitten. En van 1 naar twee zit ik soms ook tussen de versnellingen met tandengeratel als gevolg(Bij Focus kon ik gewoon sneller schakelen) eventjes gedachten bijhouden en dan gaat het wel.
Betreft 4x4 ben ik zeer tevreden, als wielen vooraan doorslippen voel je dadelijk de achterwielen bijtreden. Vandaag nog met paardentrailer uit modder vertrokken, en geen enkel probleem gehad, eventjes voel je omschakelen naar 4x4 en dan herstelt de traktie zich goed. Als zo vettig moest zijn dat ik blijf doorslippen met de 4 wielen dan zet ik gewoon ESP en traktiecontr uit en ga ik in gecontrolleerde slip uit de modder of slijk. Ondertussen 45000km waarvan toch al +/- 5000km met van erachter en nooit tekort aan koppel of vermogen. Vlotjes 100km/h met toch wel 1450kg windvanger erachter en verbruik van rond de 9.0l/100km.Vind ik toch netjes!
 
Bovenaan Onderaan