Review O2 1.2 TSI Ambition Businessline na 25.000km

maartenv84

Senior Member
Allereerst moet ik zeggen dat de auto heel erg goed bevalt. Vooral de enorme ruimte wordt regelmatig aangesproken. Vaak zijn we in het weekend met de 2 kinders ergens op pad. En dan is het heel handig dat je zonder problemen de kinderwagen en toebehoren + verzorgtassen achterin kan gooien. Daarnaast mis ik in het gebruik van de auto helemaal niets. Alles werkt naar behoren. Zeker de bluetooth vind ik erg handig. Deze kan ook terwijl ik aan het bellen ben, het gesprek overnemen in de auto. Vind ik erg praktisch.

Afgelopen week in op pad geweest in Oostenrijk. Dan is de ruimte (en het skiluik) helemaal fijn! Ik moet bekennen, ook op de Autobahn en in de bergen is het vermogen van de auto mij helemaal niet tegen gevallen. Het verbruik neemt inderdaad exponentieel toe naarmate je harder gaat rijden, maar hier kan ik het vergelijk maken met een peugeot 207 met 1.4 benzine moter. Qua verbruik incl. autobahn met regelmatig 170-190km/h en berg op had ik bij terugkomst in NL een resultaat van 7,8L op 100km (gemeten op heen en terugweg). Daar zat ik met de 207 echt boven de 8 liter/100km en had ik bij lange na niet de snelheid die de O2 wel haalt. Laat staan het gemak waarmee we met 3 man + 3 paar ski's en bagage in de auto konden zitten.

Tot op vandaag nog helemaal geen problemen gehad. Nog nul waarschuwingslampjes zijn gaan branden en ik ben slechts 1 keer in de garage geweest en dat was voor de winterbanden.
Daar kan ik mensen wel iets over aanraden: Indien je met gewone sneeuwkettingen wilt rijden, laat je winterbanden dan niet op 225/45R17 monteren. Dan moet je namelijk de dure loopvlakkettingen kopen.

Kortom, ik ben heel tevreden over deze auto. En ik weet mij echt geen minpuntjes te bedenken. Hoogstens het rijdgeluid in de auto. Maar dat wist ik van te voren. In vergelijk met de Audi A4 is het verschil echt groot. Maar of je deze met een premium auto mag vergelijken wat geluid betreft, weet ik niet. In vergelijking met een Ford Focus maakt het helemaal niet veel uit.
 

Benno

Lid
Maarten, ik als opa en lid van de bond van ongeruste opa's en oma,s, vind 190 km/u, zelfs op de autobaan veel te hard. Ook ik rij wel eens op de autobaan, dus weet wat het is als er iemand aan komt scheuren met 190 km/u. want je kunt wel afstand houden, maar het gaat om de auto,s die ook gaan inhalen en jouw snelheid niet inschatten op 190!!!
 

Fabia

† In Memoriam
Het lijkt me ook totaal niet ontspannen rijden. Bij die snelheden moet je uit goed uitkijken wat andere weggebruikers doen. Je ziet iemand met 190 ook totaal niet aankomen. Daar gaat het veel te snel voor.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik kom ook nogal eens op de autobahn, voornamelijk A61, A3, A6, en dat sinds een jaar of 12. Persoonlijk vind ik tegenwoordig 130 over het algemeen hard zat. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik nooit zoveel haast heb. Er zijn genoeg plekken waar het overzichtelijk genoeg is om op tijd te kunnen remmen, tenzij iemand echt niet in z'n spiegels kijkt voordat hij/zij naar links komt met 90 km/u met z'n caravan of vrachtwagen. Maar dat komt zeker voor. Meer dan eens heb ik met 130 km/u gehad dat ik echt zeer stevig moest remmen voor zo'n kluns. Dat ging allemaal wel goed, maar je realiseert je wel dat je goed de sjaak was geweest als je 190 had gereden. Kortom, rij je 130, dan heb je een kleine kans op ongelukken, rij je 190, dan heb je een wat grotere kans op ongelukken. De kans dat je een fout van jezelf of van iemand anders niet meer kan corrigeren wordt steeds groter. Of dat wel/niet acceptabel is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. In het verleden wilde ik ook nogal eens wat harder, (denk 160, geen 190), en het maakt het rijden wel veel vermoeiender, het brandstofverbruik neemt enorm toe, en de tijdwinst was minimaal.

Verder Maarten, leuk om te lezen dat je zo tevreden bent, de mijne zit nu ook bijna op 30.000, km en kan me helemaal bij je verhaal aansluiten, de mijne is ook probleemloos, en heeft veel ruimte :xyxthumbs:
 

maartenv84

Senior Member
CharlesTucker zei:
Verder Maarten, leuk om te lezen dat je zo tevreden bent, de mijne zit nu ook bijna op 30.000, km en kan me helemaal bij je verhaal aansluiten, de mijne is ook probleemloos, en heeft veel ruimte :xyxthumbs:

Ja ik vind dat echt een gewin ten opzichte van z'n concurrenten. De ruimte heb ik echt niet terug gevonden bij een Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf of een Audi A3. Laat staan, dan nog eens de kosten voor mij (bijtelling) afgezet tegen de uitrusting van de auto.

En ja het verbruik, ik wist van te vorne dat die 5.7L/100km niet te doen is. Maar ik rijdt wel zo'n 800km op 1 tank en vind dat gewoon prima. En dan rijd ik afwisselend snelweg, stad en provinciale weg. Vaak met CC op de snelweg op 100 of 120 (net wat toegestaan is). Maar die 6.4L/100km vind ik netjes.


De andere discussie hoort hier niet thuis :) (gaat tenslotte over de review).
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo te lezen heb je dezelfde overwegingen gemaakt als ik, ruimte en uitrusting tegenover kosten. En je ziet dan ook dat bij dergelijke afwegingen lease bij jou of prive bij mij toch tot dezelfde keuze leidt. Bij prive heb je nog wel wat meer speelmogelijkheden, zo had ik zelf nog wel graag gekeken naar een jonge 2e hands Passat of Mondeo, of zelfs een wat oudere V70. Maar m'n vrouw wilde erg graag nieuw, en toen was de keus niet zo moeilijk. Die alternatieven die je noemt heb ik wel bekeken, en die bieden inderdaad de ruimte niet.

Zonder tankpas is het verbruik ook heel belangrijk als je 40.000 km/jaar rijdt, en ook bij die van mij valt dat niet tegen. De fabrieksopgaven haal je zowiezo ongeveer nooit, voor geen enkel merk, ik zou blij geweest zijn bij 5 l/100km, en ik zit nu op de 4.8, rij zo'n 1000-1100 km per tank, daar ben ik blij mee. Mijn rijgedrag lijkt zo'n beetje hetzelfde als bij jou (behalve in de vakantie :cool:), op de snelweg 100/120 wat mag, beetje stad, beetje provinciale weg.
 

sitechris

Donateur
Mbt rijgeluiden, dat is herkenbaar idd. Dat is bij de Octavia vrij matig voor elkaar. Verbruik van 7.8 liter vind ik netjes, zeker gezien de snelheden waarmee je rijdt. Prima score! Mbt de snelheid, 170-190 valt wel mee, dan word je in Duitsland nog regelmatig gepasseerd. Gemiddelde tempo ligt daar hoger dan in NL.
 

Maarten

Forumguru
Het topic is gestart vanwege een review. Graag on topic blijven en geen off topic discussies over de snelheid. Deze hebben niet met een review te maken.
 

WouterO2C

Actief lid
@mods Nadeel is dan wel dat het topic beetje doodvalt tbh... niet zo strikt zeg ik :)

Anyhow leuk om je review te lezen Maarten. Moet ik ook eens doen trouwens.
 

maartenv84

Senior Member
update na 41500 km

Inmiddels ook al ruim over de 40.000km en een vakantie in Italië met het gezin achter de rug. Nog steeds ben ik heel erg tevreden over de auto. Er is nog nooit iets aan de hand geweest (wel afkloppen). Dus wat dat betreft is de O2 ook echt betrouwbaar. Bij de beurt van 30.000km is de ketting vervangen en hebben ze iets wat de turbo betreft gedaan (beide waren terugroepacties).

Het geklaag over stabiliteit en windgevoeligheid wat in andere topics te lezen is, ervaar ik zelf niet zo. Ja, bij harde zijwind merk je dat het waait, maar dat is bij een andere auto niet anders. Verder ligt de auto met 17" (gevoeld) als een blok op de weg.

Wat betreft het vebruik: Bij doorrijden ligt het vebruik al snel hoog. Met snelheden van 120km/h kom ik echt nooit in de buurt van de 6.0 l / 100km, maar dat komt denk ik ook door de hoeveelheid stadsverkeer en soms maar korte stukken snelweg (Amersfoort - Utrecht). Ik zit dan vaak tussen 6.3 en 6.7 L / 100km per tankbeurt (niet volgens BC, maar volgens spritmonitor)

Zodra ik langere stukken snelweg heb, zakt het verbruik aanzienlijk. Dat had ik afgelopen week en dan haal je ook met gemak 5.9 liter volgens de boordcomputer (6,13 volgens spritmonitor).

Op zomervakantie heb ik toch vol verbazing staan kijken hoe makkelijk ik alle spullen kwijt kon. Daarnaast is mij ook opgevallen dat de auto best snel koel wordt (ook in het iets warmere Italië). Al snel na het wegrijden wordt het aangenaam in de auto, nadat deze bij een buitentemp van ong. 35 graden in de zon heeft gestaan. Ook de functie van de auto van het slot halen en alle ramen openen wordt dan gebruikt. Ik dacht eerst dat het echt overbodig is, zoiets. Maar zeker bij hoge temperaturen gebruik ik het. Of het daadwerkelijk veel nut heeft weet ik niet, maar er komt eerder frisse lucht de auto in dan als je zou wachten totdat je de deur open doet...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ideaal inderdaad, die ruimte. Nadat ik vorige zomer en winter al geen moeite had met de vakantiebagage is deze zomer gebleken dat de O2C het als verhuiswagen ook prima doet. Alleen voor de wasmachine heb ik nog even een paar uur een busje gehuurd, verder is alles met de Skoda verhuist. Inmiddels ook over de 40.000 heen, we gaan dus mooi gelijk op, en nog steeds geen enkel probleem, bij de 1.6TDi ook geen terugroepacties. Wel heb ik bij de airco het idee dat ie af en toe wat te veel afkoelt, ik heb het niet gecontroleerd met een thermometer of zo, maar voor m'n gevoel is 21 graden ingesteld niet altijd hetzelfde.
 
Bovenaan Onderaan