Review: Isudar Android radio

ABruintje

Senior Member
Het was al een tijdje aan het kriebelen bij en vorige week toch de knoop doorgehakt.

Ik heb een Chinese Android radio besteld.
Het is puur dat ik het gewoon wilde proberen of het iets is, zeg maar een leuk projectje.

Vorige week deze besteld: https://nl.aliexpress.com/store/pro...32557021060.html?spm=2114.12010612.0.0.JVktkN

Ik heb gekozen voor een 8 inch omdat de knoppen dan boven zitten en niet onder. Mijn knieën zitten namelijk een klein beetje in de weg.

Er is veel meer keuze, wat je wilt is aan je zelf.

Bestelling ging heel vlot. Binnen 2 uur al contact gehad met verkoper.
Na 3 dagen verzonden en daarna binnen 4 dagen binnen via DHL. DHL is wat dit betreft super, direct vanaf aanname te volgen over de hele wereld.

Eén min punt, de douane had hem onderschept, moest nog extra €52,- invoerkosten betalen. Maar ja, dat is te verwachten met deze zendingen.

Hij was goed verpakt en zonder beschadigingen aangekomen.

qqsm4g.jpg
2e5m6te.jpg

igvu6a.jpg
nqcxar.jpg


Het apparaat zelf:

Ziet er goed uit en voelt niet goedkoop aan (geen rammelende knopjes of goed aanvoelend plastic).
Degelijk afgewerkt zonder kieren of scheve verbindingen. Dit was een beetje mijn angst maar niet gegrond.

Je krijgt er alles bij wat op de site staat.

awdkid.jpg
oh661k.jpg
34529ty.jpg


Inbouw:

Inbouw was kinderlijk eenvoudig.

Oude eruit geschroefd en nieuwe erin. Alle kabels incl. CAN-bus interface zitten erbij.
Echt plug&play. Alleen zelf nog even de kabels wegwerken die je wilt gebruiken zoals gps, microfoon, USB, etc, etc.

Ik heb alleen de GPS en USB gebruikt. Microfoon zit er al in en werkt redelijk goed.
De USB-kabel heb ik in middenconsole uit laten komen, mooie plek. GPS heb rechtsvoor op het dashboard in de hoek van het raam geplaatst.

Werking:

Werkt zoals naar verwachting.

In vergelijking met mijn vorige, Kenwood DNX520VBT, is de opstarttijd niet veel langer. Hooguit paar seconden.
Echter in vergelijking met de originele Swing die er inzat bij aankoop lijkt dit een eeuwigheid :sleep:

De Home screen is overzichtelijk met tijd, weer, informatie (radio, mp3) en knoppen die je zelf kun instellen.
Radio blijft netjes zonder haperen op de achtergrond spelen, ook bij navigatie.
Radio heeft goed ontvangst, beter als de Kenwood lijkt wel. Je kan veel stations opslaan echter je kan ze geen naam geven. De naam wordt overgenomen van de RDS.

Audio afspelen doet hij in alle formaten.

Video afspelen ook zonder problemen. Heb Divx, MKV, MP4 uitgeprobeerd op HD en zonder problemen.
Bitrates moet ik nog even uitzoeken, dat komt later nog.

DVD is net als video, speelt goed af. Kan ik verder ook niet meer over vertellen, DVD is nu eenmaal DVD :D

Carkit werkt ook uitstekend met mijn Oneplus 3 (Android 7)
Alle info beschikbaar zoals contacten en oproepen.
Gesprek kwaliteit is uitstekend.

Navigatie:

Bij geleverd zijn Sygic en Igo. Al lijkt het mij dat dit apparaat in verband met de laatste eigenlijk niet verkocht mag worden.
Igo is namelijk een illegale versie want je krijg er geen licentie gegevens bij geleverd maar wel alle kaarten :banghead:

Beide heb ik uitgeprobeerd en werken vloeiend.
Igo heeft wat meer tijd nodig om op te starten maar is wel iets beter als Sygic.

Je kan ook nog Google maps gebruiken om te navigeren maar alleen als je wifi hebt.
Ik gebruik mijn Oneplus als hotspot, ik heb onbeperkt data, en dan werkt ook dit uitstekend.
Echter moet ik wel zeggen dat Google maps meer geheugen gebruikt en het systeem trager maakt.

Nu de gehele werking.

Daarmee wil ik eerst inhaken op het laatste, het geheugen.
Dit systeem heeft maar 1 GB-geheugen en dat is eigenlijk te weinig.
Als je per ongeluk 2 grote applicaties opstart wordt hij heel traag. Bijvoorbeeld Igo en Google maps.
Het is dus verstandig om steeds het programma normaal af te sluiten en niet de home knop te gebruiken.

Maar draai je geen grote apps dan is het systeem redelijk vlot.
Geen haperingen tussen schakelen van apps zoals radio, home screen, audiospeler, etc, ect.
En wat het belangrijkste is, de radio of muziek speler blijven zonder haperingen doorspelen.

Mijn advies is om een versie met 2GB geheugen te kopen maar die zijn wel een stuk duurder.

Instellingen:

De instellingen zijn beperkt.
Alleen het nodige kan je instellen. Tevens kan je opties voor canbus in op uit zetten zoals achteruitrij schakeling.

Er is ook een app voor informatie van de auto. Beperkt maar wel leuk.

Hij geeft bijvoorbeeld aan of de deuren open zijn, handrem, gordel, brandstof niveau, olie temp, toerental, km stand en snelheid.

Verdere mogelijkheden die ik niet geprobeerd heb, geen mogelijkheid toe:

DAB+
DVR
Torque
Ipod


Volgende project moet ik nog bedenken, zal DAB+, DVR of achtercamera worden.
Aan te sluiten op deze radio natuurlijk :cool:
 

skodasuperb94

Forumguru

joels

Nieuw lid
ABruintje,

Ik ben ook aan het twijfelen. Ik twijfel op een paar punten.
1: kwam die van jou ook uit Duitsland? (ivm invoerrechten) ik zie namelijk op Ali ook producten die uit Duitsland komen.
2: Hoe werkt de navigatie? Is die goed up to date en werkt het ook in het buitenland? Denk aan Benelux.

Ik hoor graag je ervaringen, jij hebt hem nu inmiddels een jaar? Is het nog steeds een aanbeveling?
 

ABruintje

Senior Member
ABruintje,

Ik ben ook aan het twijfelen. Ik twijfel op een paar punten.
1: kwam die van jou ook uit Duitsland? (ivm invoerrechten) ik zie namelijk op Ali ook producten die uit Duitsland komen.
2: Hoe werkt de navigatie? Is die goed up to date en werkt het ook in het buitenland? Denk aan Benelux.

Ik hoor graag je ervaringen, jij hebt hem nu inmiddels een jaar? Is het nog steeds een aanbeveling?

Inmiddels heb ik al mijn tweede android radio.
Ik ben nu in het bezig van deze: https://nl.aliexpress.com/item/Free...32783222385.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5OAQH5

Upgrade was toen gedaan in verband met geheugen. Ik had 1GB en nu 2 GB.
TIP: ga altijd voor 2GB of meer.

Maar ik ben tevreden over mijn radio.
Als navigatie gebruik ik Sygic. Die heb ik gekocht in de aanbieding met life time update.
Heel Europa heb ik er op en werkt natuurlijk overal waar je kom.
Verkeersinformatie krijg ik via i-net. Ik gebruik mijn Telefoon als hotspot.

Gebruik je de meegeleverde navi dan weet ik niet hoe up-to-date die zijn.
Het zijn namelijk illegale versies die ze mee leveren :fool:


Verzenden kan je het beste vanuit Europa doen. Dan hoef je geen invoerrechten te betalen.
Ik moest dit helaas wel omdat ik hem vanuit China heb laten komen.

Je kan bijna alle apps vanuit de app store installeren.

Ik heb er inmiddels ook een USB webcam op zitten.
Maar ik moet zeggen dat de meeste apps niet goed overweg kunnen met de USB cam.
De meegeleverde app kan dat wel.

Al met Al ben ik zeer tevreden met de radio.
 
Ook ik ben tevreden met Android als auto radio. Gezien mijn Android 6.0 unit geen TomTom kan installeren (in ieder geval niet zonder kunstgrepen) staat deze in de verkoop. Ik heb een nieuwe unit aangeschaft welke wel TomTom kan draaien (ik had een 5 jaar subscription en kon niet wennen aan Google Maps of Waze).

Dus mocht iemand interesse hebben..... nog geen jaar oud met alles erop, eraan en erbij (stuur maar een pb-tje)
 

MaxN

Donateur
Ook ik ben tevreden met Android als auto radio. Gezien mijn Android 6.0 unit geen TomTom kan installeren (in ieder geval niet zonder kunstgrepen) staat deze in de verkoop. Ik heb een nieuwe unit aangeschaft welke wel TomTom kan draaien (ik had een 5 jaar subscription en kon niet wennen aan Google Maps of Waze).

Dus mocht iemand interesse hebben..... nog geen jaar oud met alles erop, eraan en erbij (stuur maar een pb-tje)
Maak in de Te Koop een topic aan en de kans op een succesvolle verkoop is een stuk groter.
 

Highway

Forumguru
@NoClaim uit interesse, welke unit heb je dan gekocht die wel met Tomtom om kan gaan?

Mijn 4.4.4 android toestel werkt prima met Tomtom.
 
Ik ben voor Xtrons gegaan. Deze unit doet hetzelfde als mijn oude unit behalve dat tomtom nu ook nog werkt:yeah:
 

joels

Nieuw lid
Inmiddels heb ik al mijn tweede android radio.
Ik ben nu in het bezig van deze: https://nl.aliexpress.com/item/Free...32783222385.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5OAQH5

Upgrade was toen gedaan in verband met geheugen. Ik had 1GB en nu 2 GB.
TIP: ga altijd voor 2GB of meer.

Maar ik ben tevreden over mijn radio.
Als navigatie gebruik ik Sygic. Die heb ik gekocht in de aanbieding met life time update.
Heel Europa heb ik er op en werkt natuurlijk overal waar je kom.
Verkeersinformatie krijg ik via i-net. Ik gebruik mijn Telefoon als hotspot.

Gebruik je de meegeleverde navi dan weet ik niet hoe up-to-date die zijn.
Het zijn namelijk illegale versies die ze mee leveren :fool:


Verzenden kan je het beste vanuit Europa doen. Dan hoef je geen invoerrechten te betalen.
Ik moest dit helaas wel omdat ik hem vanuit China heb laten komen.

Je kan bijna alle apps vanuit de app store installeren.

Ik heb er inmiddels ook een USB webcam op zitten.
Maar ik moet zeggen dat de meeste apps niet goed overweg kunnen met de USB cam.
De meegeleverde app kan dat wel.

Al met Al ben ik zeer tevreden met de radio.

Inderdaad een mooie radio. Ik zie alleen dat dit 16gb is. Mis je dan geen geheugen of heb je hier genoeg aan?
 

joels

Nieuw lid
16 Gb is genoeg opslagruimte voor een smartphone, dit is niet echt iets anders, en er is een knop "SD"zichtbaar linksonder naast het display. Waar die SD card dan in zou moeten weet ik ook (nog) niet, ik kan het op de afbeeldingen van aliexpress niet vinden.

Edit: in de post hieronder van @skodasuperb94 lees ik dat er een slotje voor SD card is, dan is die 16Gb intern ruim voldoende! (Zou het voor mij toch zijn.)

Maar Android 7.xx heeft zelf minder dan 5 Gb nodig, dus je houdt op het intern geheugen wel ruimte over voor muziek....als je films wilt gaan kijken wordt 't een ander verhaal.
Ik ben voor de 32gb gegaan. Was 20 euro meer. Nu wachten tot hij binnen komt.
 

Eltjo

Forumguru
En hoe is het geluid van die radio's in vergelijking tot b.v. een Swing?
(Die gebruik ik tot nu toe samen met een TomTom.)
De Swing vond ik in het begin erg slecht klinken na m'n vorige auto met standaard speakers en Sony BT radio (alleen laagste f-band van de 7 bands equaliser iets naar beneden).

Nu ben ik enigszins gewend aan het mindere geluid maar overweeg vanwege het geluid een Android/Windows versie ipv Swing en TT.
 

Highway

Forumguru
Ik heb er een wat oudere van Carjoying in zitten (android 4.4.4). Doet het prima.
Qua geluid: de radio werkte niet met de originele Sound System in mijn auto. Ik heb dus de versterker vervangen door een aftermarket met DSP.

Mede door de DSP kan ik het geluid na eigen wens aanpassen. Ik vind het geluid uit mijn unit (i.c.m. de DSP versterker) prima in orden.

@eltjo2 je zou het dus kunnen overwegen er een DSP (inc. versterker) in te hangen, zodoende kan je het geluid meer na wens aanpassen.
 

joels

Nieuw lid
Even een update: ik heb mijnradio eindelijk ontvangen. Ik had aangegeven bij oome Ali dat hij verzonden moest worden uit Duitsland, blijkbaar luisteren ze daar niet naar. Hij werd verzonden uit Hong Kong, waardoor ik dacht oooh god, moet ik nog de invoerrechten en btw gaan betalen ook....:cry:
Niets was minder waar, pakketje was bij de buren afgeleverd en hoefde niks te betalen. :yeehaa:

Gisteren gelijk ingebouwd, fluitje van een cent!! De blok connector is ideaal, het enige wat bij mij de meeste tijd in beslag nam is het demonteren van de oude parrot, (die had de knutselaar erin gezet.) voor de rest ging alles vrij vlot. En het ziet er echt gelikt uit. Ik moet alleen nog wachten op een goede achteruitrijcamera, degene die er bij zit moet tussen de 50 en 70 cm vanaf de grond gemonteerd worden, dat betekent in het midden van de bumper :pieker:
Ook wacht ik nog op de DAB+ ontvanger.

Ik ben gegaan voor de Eunavi 32GB met 2GB Ram geheugen en Android 7.1.
Wat mij opvalt is het lange opstarten, ik las ergens dat het drie seconden zou zijn maar dat is het bij mij zeker niet (30 sec).
Ook de canbus lijkt niet helemaal lekker te werken (zie foto). De deuren en achterklep communiceren perfect alleen de rest eigenlijk niet. Handrem en gordel lampje blijven branden. iemand hier een oplossing voor?

can bus.jpg
 

Bijlagen

  • file-1.jpeg
    file-1.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou eens bij @Antera op afspraak langsgaan, denk dat die met VCDS misschien wel één en ander voor je kan betekenen
 

ABruintje

Senior Member
Even een update: ik heb mijnradio eindelijk ontvangen. Ik had aangegeven bij oome Ali dat hij verzonden moest worden uit Duitsland, blijkbaar luisteren ze daar niet naar. Hij werd verzonden uit Hong Kong, waardoor ik dacht oooh god, moet ik nog de invoerrechten en btw gaan betalen ook....:cry:
Niets was minder waar, pakketje was bij de buren afgeleverd en hoefde niks te betalen. :yeehaa:

Gisteren gelijk ingebouwd, fluitje van een cent!! De blok connector is ideaal, het enige wat bij mij de meeste tijd in beslag nam is het demonteren van de oude parrot, (die had de knutselaar erin gezet.) voor de rest ging alles vrij vlot. En het ziet er echt gelikt uit. Ik moet alleen nog wachten op een goede achteruitrijcamera, degene die er bij zit moet tussen de 50 en 70 cm vanaf de grond gemonteerd worden, dat betekent in het midden van de bumper :pieker:
Ook wacht ik nog op de DAB+ ontvanger.

Ik ben gegaan voor de Eunavi 32GB met 2GB Ram geheugen en Android 7.1.
Wat mij opvalt is het lange opstarten, ik las ergens dat het drie seconden zou zijn maar dat is het bij mij zeker niet (30 sec).
Ook de canbus lijkt niet helemaal lekker te werken (zie foto). De deuren en achterklep communiceren perfect alleen de rest eigenlijk niet. Handrem en gordel lampje blijven branden. iemand hier een oplossing voor?

Bekijk bijlage 66807

Zit er wel de juiste can-bus interface bij ?
Bij mij werkte alles out of the box.

Moet ik wel zeggen dat ik Android 6 heb, weet niet of dat er mee te maken heeft.
 

joels

Nieuw lid
Zit er wel de juiste can-bus interface bij ?
Bij mij werkte alles out of the box.

Moet ik wel zeggen dat ik Android 6 heb, weet niet of dat er mee te maken heeft.
Dat is inderdaad ook even door mijn hoofd geschoten. Maar hoe kom ik daar achter?
 

Stormtrooper73

Actief lid
Hoi
ik had het ook bij mijn golf7.
Wat ik toen gedaan heb, is even de canbus resetten ; )
Heb de accu even los gekoppeld, dan is all het geheugen weg van de auto.
De radio is ook gereset,na het weer aansluiten van de accu, krijgt je dan ook meldingen van de auto, zo als
Kan geen pakeer sensoren vinden, tijd op 0:00, banden spanning : tijd en banden spanning op nieuw instellen, na het weg rijden van de auto doen de pakeer sensoren het ook weer, de canbus van je radio krijgt nu nieuwe meldingen door van de deuren .
 

joels

Nieuw lid
Iemand een idee wat hier het probleem is? Mijn homescreen blijft aan en uit gaan. Bij de instellingen of navigatie of radio scherm doet hij dat niet. Maar bij het homescreen blijft hij het doen. Ik heb hem al gereset en ik heb de accu er al af gehad. Mocht allemaal niet baten
 
Bovenaan Onderaan