Retrofit roetfilter

___JC___

Forumguru
Ik lees op een ander forum dat PON alle VAG TDI's gratis achteraf van een roetfilter gaat voorzien?
Heeft iemand hier al iets hierover gehoord?
Lijkt me een duur geintje en ik zit eigenlijk niet op zo'n fliter te wachten.
 

___JC___

Forumguru
En er heeft zich alweer iemand gemeldt met zo een brief.
We moeten er toch aan geloven denk ik..
confused.gif
 

ougie

Forumguru
Ik ben 4 weken geleden nog bij Mulder geweest, had ik dat geweten, dan had ik het zeker overwogen om er direct een te laten monteren. Nu moet ik er weer speciaal voor terug. Ik wacht nog wel even.
 
Bron: http://www.senternovem.nl/SRV/soorten_roetfilters/index.asp
------------------------------------------------------------
Er zijn drie verschillende typen roetfilters beschikbaar:
- Half open filters;
- Gesloten filters continu regenererend;
- Gesloten filters periodiek regenererend.
Deze filters reduceren roet (PM 10 en PM 2,5). In 2007 zullen er ook filters gesubsidieerd worden die de NOx uitstoot reduceren. De aankoopprijzen, mate van reductie en technische toepassing van deze filters lopen uiteen.

Een belangrijk onderscheid in roetfilters is de mate waarin een roetfilter zich schoon kan branden. De gefilterde roetdeeltjes blijven namelijk achter in het roetfilter. Bij een voldoende hoge temperatuur van de uitlaatgassen worden deze achtergebleven deeltjes verbrand, waarna het filter weer schoon wordt: het zogenaamde regenereren. Bij de half open en gesloten filters regenereert het filter alleen bij hoge snelheden. Om die reden zijn ze niet geschikt voor voertuigen die nauwelijks op hoge snelheden rijden, zoals vuilniswagens. Voor deze categorie voertuigen geldt het periodiek regenererend systeem, waarbij de temperatuur kunstmatig wordt verhoogd en het filter wordt schoon gebrand.

Uw APK-station kan u informeren voor welke voertuigen er geschikte filters op de markt komen. Zij kunnen dit veelal via de groothandel of importeur achterhalen. Ook kunnen zij u adviseren bij de keuze van het juiste filter.
Nadere informatie (zoals een lijst met typegoedgekeurde filters) kunt u binnenkort raadplegen op deze website en op de website van VROM www.vrom.nl/roetfilters.
------------------------------------------------------------

Mijn conclusies:
1. Roetfilters op dieselmotoren worden gesubsidieerd waardoor het best zo kan zijn dat het voor de consument goedkoop of zelfs gratis is. Waarschijnlijk verrekend PON de subsidie gelijk met de kosten.
2. In een roetfilter vindt zogenaamde regeneratie plaats, bij voldoende hoge temperatuur brand het filter als het ware weer schoon. Het is dus belangrijk dat de temperatuur voldoende hoog wordt, anders verstopt het filter. Daarom gaan af-fabriek roetfilters op nieuwe wagens vergezeld van constructieve maatregelen die periodiek de temperatuur in het roetfilter verhogen zodat deze schoon branden.
3. Waarschijnlijk om die reden zijn retrofit filters (dus zonder die constructieve maatregelen die de motortemperatuur in het roetfilter verhogen) meer 'open' waardoor ze enerzijds (uit zichzelf) minder snel verstopt raken en anderzijds meer roet doorlaten.
 
Bovenaan Onderaan