Restwaarde Volkswagen Up! en broertjes groot

Fabia

† In Memoriam
Restwaarde Volkswagen Up! en broertjes groot

Autonieuws •12 januari 2013• Tekst: Ellen Kole
250973-volkswagen-up-240x160.jpg


De Volkswagen Up! en diens broertjes Skoda Citigo en Seat Mii hebben 36 maanden na nieuwverkoop de hoogste restwaarde. Dat blijkt uit de top 15 die Autotelex deze week heeft gepubliceerd.
Ieder jaar publiceert Autotelex, het databedrijf voor de autobranche, de top 15 van auto's met de hoogste restwaarde én de 15 modellen met de laagste restwaarde. Het gaat om benzinemodellen die (bijna) 36 maanden of langer op de markt zijn. Dit jaar prijkt de Volkswagen Up! op nummer 1 van auto's met hoogste restwaarde. Na 36 maanden heeft Volkswagens nieuwste troef - met lage uitstoot, goede uitrusting en concurrerende prijs - een restwaarde van 69,4 procent.
De Up! wordt direct gevolgd door z'n broertjes Seat Mii en Skoda Citigo (69,2 procent) die later op de markt zijn verschenen. De nummer 1 van vorig jaar, de Kia Picanto, staat nu op de derde plek met 69,1 procent restwaarde. Nog altijd ijzersterk zijn de drieling Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo (68,9 procent) en de Mini hatchback (67,3 procent).
251281-nissan-juke-2011-240x160.jpg
Open galerij
Nissan Juke 2011

De lijst weerspiegelt de hedendaagse voorkeur voor compacte modellen, inclusief kleinere SUV's en cross-overs zoals de Nissan Juke, Skoda Yeti, Mazda CX-5 en Audi Q3. Ook hippe, te personaliseren modellen (Citroën DS3, Fiat 500 en natuurlijk de Mini) scoren goed.
Laagste restwaarde

Mensen die nu een nieuwe auto aan willen schaffen en over enkele jaren een goede prijs wensen bij doorverkoop doen er dus goed aan te kiezen uit een van bovenstaande modellen. Occasionkopers die juist een auto voor een relatief lage prijs zoeken hebben meer aan de Autotelex top 15 van laagste restwaarde. De Chrysler Grand Voyager met 41,0 procent restwaarde lijkt vanuit dit oogpunt de beste koop.
Er staan trouwens meer auto's in deze top 15 die afkomstig zijn van het Amerikaanse Chrysler-concern, zoals dat in 2009 van de Nederlandse markt verdween: de Chrysler 300C, Dodge Journey en de Jeeps Compass en Grand Cherokee (uit 2005). Ook de Saab 9-5 heeft te lijden van het verdwijnen van het merk. De nummers 2 en 3 in Autotelex top van laagste restwaarde zijn de met elkaar verwante modellen Peugeot 4007 (42,1 procent) en Citroën C-Crosser (42,2 procent), die in tegenstelling tot hun broer Mitsubishi Outlander niet vernieuwd zijn in het afgelopen jaar.

Bron: Autokopen.nl
 

Noord26

Forumguru
Wel knap dat ze de restwaarde moeten voorspellen. Want ze zijn natuurlijk nog geen 3 jaar op markt. Tijd zal uitwijzen of de daadwerkelijke prognose gehaald gaat worden.

Maar tov de andere drieling rijden de Citigo en zijn broertjes toch wel een stuk beter, tel daarbij waardevastheid op en dat is dubbel winst!
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk niets nieuws:
- kleine auto's zijn al decennia lang waardevaster, dan grote auto's
- automodellen die kort op de markt zijn, hebben een hogere restwaarde dan auto's die er al lang zijn. Dat heeft o.a te maken met mensen die een jonge gebruikte auto van een bepaald model zoeken, pas als de grote aantallen leasebakken op de markt komen wordt de markt zo overstroomd, dat direct de prijs daalt.
- modellen die vervangen worden/zijn door nieuwe modellen verliezen meer waarde dan modellen die nog jarenlang ongewijzigd gevoerd worden
- merken die verdwijnen zakken nog harder in waarde, vanwege de angst dat specifieke kennis van het merk verloren gaat, en onderdelen moeilijk te vinden zijn.
 

peperskoda

Forumguru
Als je de voorspellingen van de afgelopen jaren bekijkt dan zie je dat nieuwe modellen die relatief goed scoren een hoge restwaarde krijgen voorspeld. Neem bijvoorbeeld de Dacia Duster, deze stond verleden jaar in de top 10 van meest waardevaste auto's. In de voorspelling van dit jaar valt deze er ruim buiten. Het enige dat je hieruit kunt afleiden is dat deze auto's het beter dan gemiddeld zullen doen mbt de restwaarde. We zullen zien wat de markt doet. De voorspellingen waren indertijd voor de Aygo/107/C1 drieling ook dat de restwaarde hoog zou blijven, maar niets blijkt minder waar. Doordat de merken gaan stunten met de prijzen kelderen de restwaardes ook, dealers klagen steen en been dat ze het kleine spul aan de straatstenen niet kwijtraken vanwege de stunts met de nieuwprijzen. Ze kunnen het verschil niet meer maken en dan is de stap naar een nieuwe te klein en blijf je dus zitten met het gebruikte spul. Voorspellen is leuk, maar het is uiteindelijk de markt(vraag en aanbod) dat bepalend is voor een restwaarde van een voertuig. Mocht het zo zijn dat er over 2 a 3 jaar flink gestunt wordt met de prijzen van de Up/Citigo/Mii dan heeft dat gevolgen voor de restwaarde en dan komt de voorspelling van nu niet uit......
 

hemi24

Forumguru
Alleen jammer dat je de hoogste restwaarde meestal niet bij de dealer van het desbetreffende merk krijgt...
 
Bovenaan Onderaan