Resonantie

SweetRyan

Nieuw lid
Mijn Octavia 2 maakt bij 140 a 145 behoorlijk kabaal, alsof er een sportfilter opzit. Vreemd genoeg is ie bij 150+ weer veel stiller. Iemand die dit herkent ? Ik had onlangs de dealer wagen mee ( ook een 1.9 TDI ) en die had het veeeel minder.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ha, weer een gummert! Welkom!

Even voor de duidelijkheid: alleen bij 140 km/u of bij dat toerental ook in de andere versnellingen?

En uit welke hoek van de auto komt 't voor je gevoel/gehoor?
 

sunnyboy

Senior Member
Van benzinemotoren weet ik dat om en nabij de 4000t/pm meer resonantie is.
Mogelijk uitlaatophanging? /forum/images/graemlins/confused.gif
Terug naar de dealer en uit laten zoeken.
Eventueel inspecteur van de importeur erbij halen.
In ieder geval niet met een kluitje in het riet laten sturen. /forum/images/graemlins/grin.gif
 
He SweetR, ik heb precies hetzelfde.
Volgens mij is dat het karakter van de motor... verder ondervind ik geen resonaties of trillingen.
Het begint zo net bij de 140km per uur en verdwijnt bij 145km per uur.
Ik vind het presoonlijk niet hinderlijk, en je mag toch niet harder dan 120 /forum/images/graemlins/wink.gif
 

smg

Lid
Ik heb ook een vervelende brom rond de 140. Lekker cruisen op 120 of doorblazen naar boven (maar dat mag niet hoor....;)
 
Dit heeft de 1.9TDI standaard rond de 2800 toeren bij 140 km/uur. Ik heb er ook last van en mijn dealer ook. Helaas pindakaas. Gewoon even iets harder rijden, iets van 143 km/uur. Dan zit je als het goed is precies op de 3000 toeren en is die brom ook weer verdwenen. Als je dan een bekeuring krijgt hebt je in ieder geval een goed excuus /forum/images/graemlins/grin.gif
 

SweetRyan

Nieuw lid
Vreemde is dat het wel lijkt alsof er een sportluchtfilter oid opzit. Volegns mijn dealer is het eenvoudig te verhelpen door de luchtfilterbuis te ondersteunen. De demo auto die ik onlangs mee had heeft het iig niet, en dat is ook een 1.9 TDI.

Vrijdag staat mijn auto weer bij de dealer, ivm voortdurende Stream problemen, kijken of ze dit er ook uit krijgen.
 

SweetRyan

Nieuw lid
Wat een lol, ik rij regelmatig in Duitsland, en daar is 140 niet zo vreemd hoor. Voor een Skoda wel, het briljante advies is eenvoudig, vermijdt de 3000 rpm ! Wat een bullshit ! Dat is midden in de bruikbare powerband van de auto !

Zoals gezegd, de demowagen ( 1.9 TDI ) heeft het nagenoeg niet, ik vermoed dat er iets is met mijn luchtfilter.
 
@SweetRyan, wat probeer je nu eigenlijk te vertellen over die 3000rmp? Bij mij loopt mijn auto dan weer rustig, rond de 2800rmp maakt hij een kabaal.
 

SweetRyan

Nieuw lid
@Rogier,

ik heb meerdere malen bij mijn dealer aangegeven dat mijn wagen bij 140 a 145 km/u erg veel lawaa maakt. De dealer geeft aan dat bij mijn auto rond de 3000rpm een resonantie zit, en geeft als advies om deze 3000rpm te vermijden...

Vreemd genoeg heb ik in zijn eerste 4 versnellingen geen klachten bij genoemde 3000rpm, alleen in de 5 lijkt het alsof er een sportluchtfilter filter opzit.
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, dan heeft 't dus niet met het toerental te maken, maar met de snelheid. Motor kunnen we gevoeglijk vergeten, we gaan door naar de wielen. Iets in een lager wellicht?

Vanuit welke richting komt 't geluid? En is 't puur kabaal of echt resonantie? Ofwel, trillen de pook en het stuur ook mee?
 
@SweetRyan,
Ik heb exact de zelfde problemen. Alleen is het bij mij al bij 2800 toeren, rond de 3000 wordt de motor weer rustiger. Probleem treedt ook bij mij alleen in de 5e versnelling op. Mijn dealer had het ook over zijn eigen auto met dit probleem.

@Dutch,
Het lijkt er net op dat je motor zijn maximale toeren aan het maken is met een luide bromtoon (zoals bij een sportfilter). Na deze 3000 toeren wordt de motor weer een stuk rustiger, gaat wel mooi geleidelijk. Pook en stuur trilt bij mij niet mee, misschien bij Ryan wel, dat moeten we even van hem horen.
 
Bovenaan Onderaan